Ingezonden persbericht


Persbericht

15 februari 2010

'Stad van verf' een wekelijkse serie in museum De Lakenhal en het Leidsch Dagblad

Gedurende de afgelopen eeuwen woonden en werkten enkele van 's werelds beste en beroemdste schilders in Leiden. In een wekelijkse serie in het Leidsch Dagblad neemt Onno Blom een schilderij van een van deze Leidse meesters uit de collectie van De Lakenhal onder de loep. In het museum kunnen bezoekers de krant nog eens nalezen, gezeten aan een speciaal hiervoor ontworpen tafel en stoel van Ramin Visch. Met de laatste zaterdageditie van het Leidsch Dagblad onder de arm betalen bezoekers de helft van de toegangsprijs tot het museum.

De serie Stad van verf besteedt in 22 afleveringen aandacht aan beroemde schilders uit de collectie van De Lakenhal. Iedere week wordt in het museum een nieuw tafeltje bijgeschoven, met daarop de krant van die week. Elke zaterdag bespreekt Onno Blom daarin weer een ander schilderij van een belangrijke Leidse kunstenaar.

De serie ging op 2 januari van start met een artikel over Cornelis Engebrechtsz. en inmiddels zijn de topstukken van Lucas van Leyden, Isaac Claesz. van Swanenburg, David Bailly, Rembrandt van Rijn, Jan van Goyen en Jan Lievens beschreven en voorzien van een hedendaags ameublement. Gerrit Dou, Jan Steen en vele andere grootheden zullen in de komende weken volgen. Eind mei verschijnt de artikelenreeks in een boek, dat wordt uitgegeven door HDC Media in het kader van het 150-jarig bestaan van het Leidsch Dagblad.

Stad van verf past naadloos in het project Werk in Uitvoering, waarin De Lakenhal van 12 maart t/m 31 december 2010 de vaste collectie centraal stelt. De rode draad in de collectie is de geschiedenis van Leiden en de beroemde kunstenaars die er woonden en werkten. Maar waarom verzamelt een museum eigenlijk? Wat is belangrijk genoeg om wel of niet aan het publiek te tonen? Welke informatie wil het publiek horen? En voor wie verzamelt een museum?Deze vragen en nog meer stelt De Lakenhal aan zichzelf en haar bezoekers. In 2010 verandert de museumvloer in een werkvloer. In het bijzijn van publiek wordt gewerkt aan de vaste collectie door middel van depotopstellingen, basisregistratie- en onderzoeksprojecten en proefopstellingen van deelverzamelingen, waarbij externe deskundigen en hedendaagse kunstenaars zijn betrokken. De bezoekers kunnen meekijken en meedenken met een keur van museale werkzaamheden die normaal gesproken achter de schermen plaatsvinden.

Illustraties in bijlage: Tafel en stoel, ontwerp Ramin Visch



Ingezonden persbericht