Universiteit Leiden

Symposium Educational Neuroscience: Hoe leert het brein?

Maandag 15 februari vindt aan de Universiteit Leiden het Symposium 'Educational Neuroscience' plaats. Het symposium markeert de officiële opening van LIBC Junior. Dit is een netwerk van zeven Leidse onderzoeksgroepen die vanuit verschillende perspectieven zowel de normale als afwijkende ontwikkeling van kinderen en adolescenten bestuderen.

Educational Neuroscience, in het Nederlands neuro-educatie, is een nieuw wetenschapsgebied dat zich snel ontwikkelt. De grote overkoepelende vraag is: hoe leert ons brein? Het vakgebied staat nog in de kinderschoenen maar heeft in potentie belangrijke implicaties voor de manier waarop het onderwijs het best kan worden ingericht.

LIBC staat voor Leiden Institute for Brain and Cognition, een interfacultair samenwerkingsverband van onderzoekers van de Universiteit Leiden inclusief het Leids Universitair Medisch Centrum die voornamelijk met behulp van beeldvormende technieken de werking van het brein bestuderen. Brain Function and Dysfunction over the Lifespan is bovendien een van de 11 onderzoeksprofileringsgebieden van de Universiteit Leiden.

Het symposium Educational Neuroscience zal vooral gaan over taal en lezen. Speciale gast is prof.dr. Usha Goswami, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Cambridge en een autoriteit op het gebied van de neurocognitieve aspecten van lezen en dyslexie. Zij zal het onderzoeksgebied Educational Neuroscience introduceren, een aantal `neuromyths' ontzenuwen, en uitleggen hoe nieuwe kennis over ontwikkeling en werking van het brein ingezet kan worden voor het onderwijs.

Sprekers en programma (in English)

Maandag 15 februari
Symposium Educational Neuroscience (volgeboekt) Leiden Institute for Brain and Cognition Universiteit Leiden

Links:
LIBC-Junior
Leiden Institute for Brain and Cognition

Uit de Nieuwsbrief van de Universiteit Leiden:


+ Het bruist bij LIBC junior van de ideeën (01-09-2009)
+ Moeilijk lezende breinen (21-10-2009)
+ Videoprentenboek goed voor taalontwikkeling risicokinderen (17-11-2009)

+ Lezen begint op schoot (25 januari 2005)

Nieuwsredactie - 15/02/2010