Station Driebergen-Zeist wordt compacte, reizigersvriendelijke OV-knoop
15-2-2010 -
De Stuurgroep is eruit: het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt
een compacte OV-knoop. Het aantal sporen wordt uitgebreid naar vier,
de N225 zal het spoor door middel van een tunnel kruisen en er komt
een waaiervormig busstation op maaiveld aan de noordkant. Op deze
manier komt een einde aan de gelijkvloerse en daarmee gevaarlijke
kruising van spoor en weg. Bovendien wordt het stationsgebied
toekomstbestendig en overzichtelijk voor de reizigers.
Gedeputeerde Remco van Lunteren, voorzitter van de Stuurgroep waarin
het akkoord is bereikt, is blij dat er een knoop is doorgehakt. "Het
stationsgebied van Driebergen-Zeist is al jaren aan verbetering toe.
De files bij de spoorwegovergang zorgen dagelijks voor problemen. We
geven met dit besluit een belangrijke impuls aan een betere
doorstroming."
Het ontwerp dat er nu ligt, zorgt naar de mening van de Stuurgroep
voor een stationsgebied dat goed past in de Stichtse Lustwarande. Er
zijn goede afspraken gemaakt over de duurzame uitwerking van het
knooppunt en het gebied er omheen.
Provincie Utrecht, gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug en Bestuur
Regio Utrecht hebben gesproken over verschillende varianten die met
name van elkaar afwijken qua inpassing en locatie van het busstation.
Het rijk, dat 140 miljoen euro in dit project steekt, heeft de
voorkeur voor een verdiept busstation (onder maaiveld). Vanwege de
ruimtelijke impact die een verdiept busstation heeft, zijn de
regionale partijen hier geen voorstander van. Een compromis is nu
gevonden in de `waaier op maaiveldvariant', waarbij geen diepe bak
hoeft te worden aangelegd voor het busstation en waardoor de
ruimtelijke impact minder groot is.
Afbeelding: Waaier op maaiveldvariant Waaier op maaiveld
De waaier op maaiveldvariant wordt nu uitgewerkt door ProRail. Deze
variant wordt zo vorm gegeven dat zij na technische uitwerking past
binnen de uitgangspunten van duurzaamheid en de Stichtse Lustwarande.
Daarbij wordt ook aandacht besteed aan een extra tunnel voor de
Odijkerweg, zodat geen extra kruising op de Hoofdstraat ter plaatse
van de tunnel hoeft te worden aangelegd en de Reehorst op
maaiveldniveau kan aansluiten op spoor en station. ProRail is ook
gevraagd om voor de waaier op maaiveld uit te werken de mogelijkheden
tot parkeren onder het nieuwe busstation.
Mochten de uitvoeringskosten hoger uitvallen dan het beschikbare
budget, dan spannen de provincie, de twee gemeenten en Bestuur Regio
Utrecht zich in voor aanvullende financiering.
Het project Stationsgebied Driebergen-Zeist is vanwege de unieke
ligging aan de Stichtse Lustwarande het eerste regionale icoonproject
van de stichting Urgenda. Urgenda is een stichting die streeft naar
een duurzame samenleving. De provincie, de twee gemeenten en BRU
streven ernaar deze status te handhaven en daarmee de allure van dit
gebied te waarborgen.
Besluitvorming
Het compromis, dat in de Stuurgroep tot stand is gekomen, zal voor 1
april aan de gemeenteraden en in Provinciale Staten worden voorgelegd.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil voor 1 april een
definitieve beslissing van de Stuurgroep hebben. In 2019 zal het
nieuwe station klaar zijn.