Provincie Utrecht

Station Driebergen-Zeist wordt compacte, reizigersvriendelijke OV-knoop

15-2-2010 -

De Stuurgroep is eruit: het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop. Het aantal sporen wordt uitgebreid naar vier, de N225 zal het spoor door middel van een tunnel kruisen en er komt een waaiervormig busstation op maaiveld aan de noordkant. Op deze manier komt een einde aan de gelijkvloerse en daarmee gevaarlijke kruising van spoor en weg. Bovendien wordt het stationsgebied toekomstbestendig en overzichtelijk voor de reizigers.

Gedeputeerde Remco van Lunteren, voorzitter van de Stuurgroep waarin het akkoord is bereikt, is blij dat er een knoop is doorgehakt. "Het stationsgebied van Driebergen-Zeist is al jaren aan verbetering toe. De files bij de spoorwegovergang zorgen dagelijks voor problemen. We geven met dit besluit een belangrijke impuls aan een betere doorstroming."

Het ontwerp dat er nu ligt, zorgt naar de mening van de Stuurgroep voor een stationsgebied dat goed past in de Stichtse Lustwarande. Er zijn goede afspraken gemaakt over de duurzame uitwerking van het knooppunt en het gebied er omheen.

Provincie Utrecht, gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug en Bestuur Regio Utrecht hebben gesproken over verschillende varianten die met name van elkaar afwijken qua inpassing en locatie van het busstation. Het rijk, dat 140 miljoen euro in dit project steekt, heeft de voorkeur voor een verdiept busstation (onder maaiveld). Vanwege de ruimtelijke impact die een verdiept busstation heeft, zijn de regionale partijen hier geen voorstander van. Een compromis is nu gevonden in de `waaier op maaiveldvariant', waarbij geen diepe bak hoeft te worden aangelegd voor het busstation en waardoor de ruimtelijke impact minder groot is.

Afbeelding: Waaier op maaiveldvariant Waaier op maaiveld De waaier op maaiveldvariant wordt nu uitgewerkt door ProRail. Deze variant wordt zo vorm gegeven dat zij na technische uitwerking past binnen de uitgangspunten van duurzaamheid en de Stichtse Lustwarande. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan een extra tunnel voor de Odijkerweg, zodat geen extra kruising op de Hoofdstraat ter plaatse van de tunnel hoeft te worden aangelegd en de Reehorst op maaiveldniveau kan aansluiten op spoor en station. ProRail is ook gevraagd om voor de waaier op maaiveld uit te werken de mogelijkheden tot parkeren onder het nieuwe busstation.

Mochten de uitvoeringskosten hoger uitvallen dan het beschikbare budget, dan spannen de provincie, de twee gemeenten en Bestuur Regio Utrecht zich in voor aanvullende financiering.

Het project Stationsgebied Driebergen-Zeist is vanwege de unieke ligging aan de Stichtse Lustwarande het eerste regionale icoonproject van de stichting Urgenda. Urgenda is een stichting die streeft naar een duurzame samenleving. De provincie, de twee gemeenten en BRU streven ernaar deze status te handhaven en daarmee de allure van dit gebied te waarborgen.

Besluitvorming
Het compromis, dat in de Stuurgroep tot stand is gekomen, zal voor 1 april aan de gemeenteraden en in Provinciale Staten worden voorgelegd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil voor 1 april een definitieve beslissing van de Stuurgroep hebben. In 2019 zal het nieuwe station klaar zijn.