Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bargeres 2010Z00128


-

Geachte Voorzitter,

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het kamerlid Van Gent (GroenLinks) over de dreigende sluiting van station Emmen Bargeres.


1. Kent u de berichten "Open houden Bargeres is geen optie" en "Sluiting Station Bargeres formeel niet juist" over de dreigende sluiting van station Emmen Bargeres ten gunste van het nieuwe station Emmen Zuid / Delflanden?12


1. Ja.


2. Is het waar dat de verantwoordelijk concessiehouder, de provincie Drenthe, geen advies heeft gevraagd bij het Consumentenplatform Openbaar vervoer Drenthe over haar kennelijke voornemen station Emmer Bargeres te sluiten? Zo ja, welke consequenties heeft dat volgens u voor het voorgenomen besluit van de provincie?


2. Op grond van de Wet personenvervoer 2000 en de Spoorwegwet is er geen verplichting het consumentenplatform om advies te vragen ten aanzien van aanleg van infrastructuur. In de Wet personenvervoer 2000, artikel 27, staat dat voorafgaand aan wijziging of verlening van een vervoerconcessie door de concessieverlener advies gevraagd moet worden aan consumentenorganisaties over de aan de concessie te verbinden voorschriften.

De bevoegdheid voor het verlenen van concessies voor het vervoer op de spoorlijn Zwolle ­ Emmen is eind 2007 gedecentraliseerd aan de provincies Drenthe en Overijssel. Sindsdien heeft het consumentenplatform Drenthe adviesrecht met betrekking tot de dienst Zwolle ­ Emmen.


1 Dagblad van het Noorden, 11 december 2009

2 Emmen.nu, 28 december 2009
a
agina 1 van 3 P





De provincie Drenthe heeft mij gemeld dat de verplaatsing van het station Ministerie van Verkeer en Emmen Bargeres op verschillende momenten in het consumentenplatform Waterstaat Drenthe aan de orde is geweest:
Datum
-
- juli 2007 is het consumentenplatform over het voornemen Ons kenmerk geïnformeerd door de gemeente Emmen. VenW/DGMo-2010/264
- eind 2007 tijdens de consultatie over de concessieverlening Zwolle- Emmen voor de periode 2008-2010.

- eind 2009 op de consultatie over de voorgenomen verlenging van de concessie Zwolle-Emmen voor de periode 2010 ­ 2012.
- eind 2009 op inspraak op het Programma van Eisen en bestek voor de Europese aanbestedingsprocedure van de treindienst vanaf december 2012. Hierin staat aangegeven dat alleen station Emmen- Zuid bediend zal worden zodra de verplaatsing van Emmen-Bargeres gerealiseerd is.

Op basis van bovenstaande gegevens concludeert de provincie Drenthe dat het consumentenplatform Drenthe wel om advies is gevraagd.


3. Is het waar dat de haltes Bargeres en Zuid op 1,5 kilometer afstand van elkaar komen te liggen en is het tevens waar dat Bargeres een typische wijkhalte is, die vooral fietsers en voetgangers trekt, terwijl Zuid door de goede auto-bereikbaarheid en geplande parkeervoorzieningen juist kansen biedt voor 'Park and Ride'?


3. Het klopt dat de haltes circa 1,5 kilometer van elkaar af liggen. Volgens de provincie Drenthe is de halte Zuid de locatie die beter dan Bargeres aansluit op de gemeenschappelijke wijken Rietlanden en Delftlanden. Bovendien biedt Zuid in tegenstelling tot Bargeres de mogelijkheid voor Park and Ride.


4. Deelt u de opvatting dat beide haltes door deze verschillende eigenschappen hun eigen vervoerspotentieel hebben?


4. Ik kan op basis van de onderzoeksgegevens die mij ter beschikking staan niet concluderen hoeveel van de huidige reizigers gebruik zouden willen maken van station Emmen Bargeres zodra Emmen Zuid gerealiseerd is. Immers, verplaatsing van het station was het uitgangspunt van de gemeente Emmen en van de verkenningen- en planstudie. Nader onderzoek door de provincie Drenthe zal uitsluitsel geven of er naast Emmen Zuid voldoende vervoerpotentieel voor Emmen Bargeres is. Zie ook vraag 5


5. Is er voldoende capaciteit op het spoor tussen Emmen en Zwolle om beide stations open te houden? Zo nee, wat is er nodig om dat wel mogelijk te maken?


5. Om met zekerheid te kunnen zeggen of er voldoende capaciteit is zal er eerst een capaciteitsstudie verricht moeten worden. De provincies Drenthe en Overijssel besteden het vervoer op de lijn Zwolle en Emmen openbaar aan en hopen komende zomer de nieuwe concessiehouder bekend te kunnen maken. Samen met de nieuwe concessiehouder zal ondermeer onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn om met een andere dienstregeling Station Bargeres open te houden en tegen welke kosten. agina 2 van 3 P






6. Vindt u het, in het licht van de kabinetsambitie om 5% groei op het spoor te Ministerie van Verkeer en realiseren, in het algemeen wenselijk dat concessiehouders stations sluiten? Waterstaat Kunt u deze vraag ook beantwoorden voor station Emmen Bargeres in het Datum bijzonder? -

Ons kenmerk
6. Verplaatsing van het station Emmen Bargeres ondersteunt de groeiambities VenW/DGMo-2010/264 van het kabinet. Vervoerwaardenstudie van Prorail laat een groei zien van 400 ­ 600 nieuwe reizigers op station Emmen Zuid, dus na verplaatsing van Emmen Bargeres.

In zijn algemeenheid kan een station reizigers opleveren, maar het kan ook reizigers kosten indien het een negatieve uitwerking op de reistijd heeft. Daarom moet ook per station worden gekeken of het bijdraagt aan groei of niet. Het onderzoek dat de provincie Drenthe c.s. uit gaat voeren zal het vervoerpotentieel voor Emmen Bargeres, naast Emmen Zuid, inzichtelijk maken.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

agina 3 van 3 P