Bargeres 2010Z00128
-
Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het kamerlid Van Gent
(GroenLinks) over de dreigende sluiting van station Emmen Bargeres.
1. Kent u de berichten "Open houden Bargeres is geen optie" en "Sluiting
Station Bargeres formeel niet juist" over de dreigende sluiting van station
Emmen Bargeres ten gunste van het nieuwe station Emmen Zuid /
Delflanden?12
1. Ja.
2. Is het waar dat de verantwoordelijk concessiehouder, de provincie Drenthe,
geen advies heeft gevraagd bij het Consumentenplatform Openbaar vervoer
Drenthe over haar kennelijke voornemen station Emmer Bargeres te sluiten?
Zo ja, welke consequenties heeft dat volgens u voor het voorgenomen
besluit van de provincie?
2. Op grond van de Wet personenvervoer 2000 en de Spoorwegwet is er geen
verplichting het consumentenplatform om advies te vragen ten aanzien van
aanleg van infrastructuur. In de Wet personenvervoer 2000, artikel 27, staat
dat voorafgaand aan wijziging of verlening van een vervoerconcessie door de
concessieverlener advies gevraagd moet worden aan
consumentenorganisaties over de aan de concessie te verbinden
voorschriften.
De bevoegdheid voor het verlenen van concessies voor het vervoer op de
spoorlijn Zwolle Emmen is eind 2007 gedecentraliseerd aan de provincies
Drenthe en Overijssel. Sindsdien heeft het consumentenplatform Drenthe
adviesrecht met betrekking tot de dienst Zwolle Emmen.
1 Dagblad van het Noorden, 11 december 2009
2 Emmen.nu, 28 december 2009
a
agina 1 van 3
P
De provincie Drenthe heeft mij gemeld dat de verplaatsing van het station Ministerie van Verkeer en
Emmen Bargeres op verschillende momenten in het consumentenplatform Waterstaat
Drenthe aan de orde is geweest:
Datum
-
- juli 2007 is het consumentenplatform over het voornemen
Ons kenmerk
geïnformeerd door de gemeente Emmen. VenW/DGMo-2010/264
- eind 2007 tijdens de consultatie over de concessieverlening Zwolle-
Emmen voor de periode 2008-2010.
- eind 2009 op de consultatie over de voorgenomen verlenging van de
concessie Zwolle-Emmen voor de periode 2010 2012.
- eind 2009 op inspraak op het Programma van Eisen en bestek voor
de Europese aanbestedingsprocedure van de treindienst vanaf
december 2012. Hierin staat aangegeven dat alleen station Emmen-
Zuid bediend zal worden zodra de verplaatsing van Emmen-Bargeres
gerealiseerd is.
Op basis van bovenstaande gegevens concludeert de provincie Drenthe dat
het consumentenplatform Drenthe wel om advies is gevraagd.
3. Is het waar dat de haltes Bargeres en Zuid op 1,5 kilometer afstand van
elkaar komen te liggen en is het tevens waar dat Bargeres een typische
wijkhalte is, die vooral fietsers en voetgangers trekt, terwijl Zuid door de
goede auto-bereikbaarheid en geplande parkeervoorzieningen juist kansen
biedt voor 'Park and Ride'?
3. Het klopt dat de haltes circa 1,5 kilometer van elkaar af liggen. Volgens de
provincie Drenthe is de halte Zuid de locatie die beter dan Bargeres aansluit
op de gemeenschappelijke wijken Rietlanden en Delftlanden. Bovendien biedt
Zuid in tegenstelling tot Bargeres de mogelijkheid voor Park and Ride.
4. Deelt u de opvatting dat beide haltes door deze verschillende eigenschappen
hun eigen vervoerspotentieel hebben?
4. Ik kan op basis van de onderzoeksgegevens die mij ter beschikking staan
niet concluderen hoeveel van de huidige reizigers gebruik zouden willen
maken van station Emmen Bargeres zodra Emmen Zuid gerealiseerd is.
Immers, verplaatsing van het station was het uitgangspunt van de gemeente
Emmen en van de verkenningen- en planstudie. Nader onderzoek door de
provincie Drenthe zal uitsluitsel geven of er naast Emmen Zuid voldoende
vervoerpotentieel voor Emmen Bargeres is. Zie ook vraag 5
5. Is er voldoende capaciteit op het spoor tussen Emmen en Zwolle om beide
stations open te houden? Zo nee, wat is er nodig om dat wel mogelijk te
maken?
5. Om met zekerheid te kunnen zeggen of er voldoende capaciteit is zal er eerst
een capaciteitsstudie verricht moeten worden. De provincies Drenthe en
Overijssel besteden het vervoer op de lijn Zwolle en Emmen openbaar aan
en hopen komende zomer de nieuwe concessiehouder bekend te kunnen
maken. Samen met de nieuwe concessiehouder zal ondermeer onderzocht
worden welke mogelijkheden er zijn om met een andere dienstregeling
Station Bargeres open te houden en tegen welke kosten.
agina 2 van 3
P
6. Vindt u het, in het licht van de kabinetsambitie om 5% groei op het spoor te Ministerie van Verkeer en
realiseren, in het algemeen wenselijk dat concessiehouders stations sluiten? Waterstaat
Kunt u deze vraag ook beantwoorden voor station Emmen Bargeres in het
Datum
bijzonder? -
Ons kenmerk
6. Verplaatsing van het station Emmen Bargeres ondersteunt de groeiambities VenW/DGMo-2010/264
van het kabinet. Vervoerwaardenstudie van Prorail laat een groei zien van
400 600 nieuwe reizigers op station Emmen Zuid, dus na verplaatsing van
Emmen Bargeres.
In zijn algemeenheid kan een station reizigers opleveren, maar het kan ook
reizigers kosten indien het een negatieve uitwerking op de reistijd heeft.
Daarom moet ook per station worden gekeken of het bijdraagt aan groei of
niet. Het onderzoek dat de provincie Drenthe c.s. uit gaat voeren zal het
vervoerpotentieel voor Emmen Bargeres, naast Emmen Zuid, inzichtelijk
maken.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat