Gemeente Stadskanaal

Verkiezingen op 3 maart

Op woensdag 3 maart 2010 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad. Hierbij verlopen mogelijk een aantal zaken iets anders dan u gewend bent. In de gemeente Stadskanaal staat het u vrij om in elk willekeurig stemlokaal binnen de gemeente te gaan stemmen. Op uw stempas staat wel het adres van een stemlokaal bij u in de buurt maar u bent niet verplicht om daar te stemmen. Als het u beter past om in een ander stemlokaal te stemmen dan kan dat. Als u gaat stemmen moet u naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs overleggen. Als u zich niet kunt identificeren mag u niet stemmen. U brengt uw stem uit op een stembiljet.

Stemmen met een Stempas

Om overal in de gemeente Stadskanaal te kunnen stemmen heeft u een stempas ontvangen. De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is daarom van groot belang dat u de stempas niet vergeet mee te nemen. Mocht u uw stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk op maandag 1 maart 2010 tot 16.00 uur, een vervangende stempas aanvragen bij de afdeling burgerzaken in het gemeentehuis. Mocht u alsnog uw `oude' stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen; dat kan alleen met de nieuwe stempas.

Een overzicht van de stemlokalen

Stadskanaal

1. Gemeentehuis, Raadhuisplein 1

2. Parkwijkschool, Burgemeester van Sevenhovenstraat 47
3. Parkheem, Irenelaan 2

4. Herv Gemeentegebouw, Brugstraat 3

5. Hagenhofschool, Acaciahage 21

6. Sporthal "De Spont", Gandhiplein 3

7. Maarsheerd, Maarsdreef 1

8. Gebouw Wijkraad Maarswold, Utrechtselaan 4A
9. Meester Neuteboomschool, Meester Neuteboomstr 5
10. Pagedal, Hoveniersweg 1

11. Chr Gereformeerde Kerk, Luxemburglaan 1
12. OBS De Oleander, Meidoornstraat 19

13. Gebouw Ons Huis, ingang Semsstraat 1

14. Westerschool, Noorderdiep 2

Musselkanaal

1. De Stobbe, Akkerweg 2

2. Winkel Wind, Sluisstraat 12A

3. De Musselhorst, Spireastraat 4

4. Konditorei, Willem Diemerstraat 7

5. A-Horst, Paulus Potterlaan 34

Mussel

1. Peuterspeelzaal, 't Beudeltje, Molenstraat 75

Onstwedde

1. d'Ekkelkaamp, Kerklaan 6

2. Brinkhof, Dorpsstraat 3A

Alteveer

1. De Drijscheer, Keiweg 1

Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor minder validen. De stemlokalen zijn geopend van 's ochtends 07.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.

LET OP: Wanneer u bij de verkiezingen van het Europees Parlement moest stemmen in de GW Spitzenschool in Stadskanaal of De Bolster in Onstwedde bent u nu opgeroepen op een andere locatie.

Stemmen bij volmacht

Als u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid bent om zelf uw stem uit te brengen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen. Deze persoon mag dan namens u uw stem uitbrengen. Op de achterzijde van uw stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de gemeente Stadskanaal woont en ook een stempas heeft ontvangen. Van belang is wel dat de gemachtigde niet meer dan twee machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u aan de voorzitter laten zien.

Meer weten?

Op het gemeentehuis, afdeling burgerzaken, kunt u alle informatie verkrijgen met betrekking tot de verkiezing, T (0599) 631 614 of (0599) 631 621. Informatie over de verkiezing kunt u ook vinden onder de pagina's over verkiezingen en op I www.uheefthetvoorhetzeggen.nl.

Zonder geldig identiteitsbewijs kunt u niet stemmen

Om uw stem uit te brengen moet u uw stempas meenemen en zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Zonder een geldig Nederlands paspoort, rijbewijs of identiteitskaart kunt u niet aan de stemming deelnemen. Brengt een andere kiezer uw stem uit, dan moet u aan deze kiezer een kopie van een geldig identiteitsbewijs meegeven.

Hebt u geen geldig identiteitsbewijs en wilt u toch uw stem uitbrengen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart? Dan moet u vóór 25 februari een Nederlands identiteitsbewijs aanvragen bij de afdeling burgerzaken op het gemeentehuis.

Hoofdstraat afgesloten

In verband met het snoeien van de bomen is de Hoofdstraat op maandag 22 en dinsdag 23 februari gesloten voor doorgaand auto- en vrachtverkeer. Het fietspad blijft wel toegankelijk. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken en te zorgen dat winkels bereikbaar blijven, worden de werkzaamheden in fasen uitgevoerd. De Hoofdstraat is telkens maar voor een deel gesloten. De drie fasen zijn:
1. tussen de brug Drouwenermond en Eurobrug
2. tussen de Eurobrug en Beneluxlaan

3. tussen de Beneluxlaan en Amerikalaan

Meer weten?

Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer G. van der Horst, team Stadsbeheer, T (0599) 631 625.

Wijzigingen mandaatstatuut

Burgemeester en Wethouders maken bekend dat zij op 15 december 2009 hebben besloten het mandaatstatuut te wijzigen. Het betreft hier wijzigingen en aanvullingen op mandateringen met betrekking tot het verlenen en vaststellen van subsidies. De wijzigingen treden in werking acht dagen na deze bekendmaking, dus op 25 februari 2010.

U wilt het mandaatstatuut inzien?

Het gewijzigde mandaatstatuut ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in de hal van het publiekbureau in het gemeentehuis. U kunt het Mandaatstatuut Stadskanaal ook vinden op onze digitale regelingenbank.

Aanslag gemeentelijke belastingen en WOZ-beschikking

Eind februari 2010 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen voor het belastingjaar 2010. Als u eigenaar van een woning en/of een ander pand bent, dan staat ook de WOZ-waarde daarvan op het aanslagbiljet vermeld. Het aanslagbiljet is dan ook meteen de WOZ-beschikking. Deze WOZ-waarde heeft u in 2011 nodig voor de aangifte inkomstenbelasting 2010. Bewaar het aanslagbiljet daarom goed.

Huidige woningmarkt en WOZ-waarde

In de media wordt veel gesproken over de huidige situatie op de woningmarkt en dalende verkoopprijzen. Velen verwachten dat de WOZ-waarde van hun woning is gedaald. In de gemeente Stadskanaal is de waarde van woningen in de periode van 1 januari 2008 (is waardepeildatum voor het belastingjaar 2009) tot 1 januari 2009 (is waardepeildatum voor het belastingjaar 2010) licht gestegen. Deze waardeontwikkeling sluit aan bij het landelijke beeld, waarbij sprake is van een gemiddelde waardestijging van 0,5% tot 1%. De lichte waardestijging in onze gemeente is het gevolg van de prijsstijging in de eerste helft van 2008 die niet helemaal ongedaan is gemaakt door de prijsdaling in de tweede helft van 2008 en het eerste kwartaal van 2009.

Op jaarbasis is het aantal verkopen van woningen en andere panden wél gedaald. Het feit dat er minder verkopen zijn geweest, is echter niet bepalend voor de hoogte van de WOZ-waarden.

De wet WOZ regelt dat de WOZ-waarde afgeleid moet worden van gerealiseerde verkoopcijfers. De hoogte van de WOZ-waarden wordt dus bepaald door de koopprijzen die in 2008 en in de loop van 2009 daadwerkelijk zijn betaald. Door het lagere aantal verkopen is soms ook vergeleken met verkoopcijfers uit 2007. In die gevallen is er wél rekening gehouden met de prijsontwikkeling tot de waardepeildatum 1 januari 2009.

Uit gerealiseerde verkoopcijfers blijkt, dat de waarde van een groot aantal woningen stabiel of licht gestegen is. Voor een kleiner aantal woningen is er sprake van een lichte daling van de prijzen. Voor de WOZ-waarden betekent dit, dat in de meeste gevallen de waarde gelijk gebleven of iets gestegen is. In een beperkt aantal gevallen is de WOZ-waarde gedaald.

Is de WOZ-waarde van uw woning behoorlijk gestegen ten opzichte van 2009?

Bij de bepaling van de WOZ-waarde is aangesloten bij de marktwaarde rond de waardepeildatum 1 januari 2009. De nieuwe WOZ-waarde kan daarom afwijken van de WOZ-waarde in 2009 omdat deze waarde uitging van de marktwaarde rond de waardepeildatum 1 januari 2008. In een aantal individuele gevallen is de WOZ-waarde behoorlijk gestegen en wijkt daarmee af van de gemiddelde waardeontwikkeling in onze gemeente. Een afwijkend stijgingspercentage betekent niet dat de WOZ-waarde onjuist is vastgesteld. Een afwijking van het gemiddelde kan bijvoorbeeld verband houden met:

* een verkoopcijfer van de woning zelf of van goed vergelijkbare woningen die aantonen dat de vorige WOZ-waarde veel te laag was;
* specifieke marktontwikkelingen per woonplaats, wijk of buurt;
* specifieke marktontwikkelingen per type woning/marktsegment;
* een wijziging of verbetering van de woning door nieuwbouw, verbouw, uitbreiding of grondaankoop in de periode tussen 1 januari 2009 en 1 januari 2010.

Wilt u weten met welke verkoopcijfers de waarde van uw woning onderbouwd is, dan kunt u een taxatieverslag opvragen. Dit kan per brief naar het adres: Gemeente Stadskanaal, Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal of per e-mail naar E belastingen@stadskanaal.nl.

Waardeontwikkeling bedrijfspanden en andere niet-woningen

De WOZ-waarde van bedrijfspanden en andere niet-woningen samen, is ten opzichte van de vorige waardepeildatum licht gestegen. De waarde van bedrijfspanden en andere niet-woningen wordt bepaald aan de hand van huurprijzen en verkoopcijfers. In sommige gevallen wordt de waarde op een andere manier bepaald, bijvoorbeeld bij scholen en agrarische objecten.

Ook van deze objecten kunt u een taxatieverslag opvragen bij de gemeente, per brief of per e-mail. Dit verslag geeft inzicht in de taxatieopbouw en vermeldt over het algemeen geen verkoopprijzen van gelijksoortige objecten.

Vragen over uw aanslag?

Bij de aanslag ontvangt u een bijsluiter en hierin staat uitgebreide informatie over de aanslag. Ook kunt u kijken op onze internetpagina over WOZ. U kunt natuurlijk ook bellen met één van onze medewerkers, T (0599) 631 667 of (0599) 631 560. Heeft u specifieke vragen over betaaltermijnen, automatische incasso of kwijtschelding, dan kunt u bellen naar T (0599) 631 665 of (0599) 631 623.

Bouwplannen

Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.

In de periode van 5 februari 2010 tot 12 februari 2010 zijn de volgende aanvragen om een vergunning ingediend.

Stadskanaal

* Transistorweg 3, het gedeeltelijk verbouwen van een bedrijfshal tot kantoorruimte, d.d. 8 februari

Musselkanaal

* Hanne Bruiningstraat 55, het bouwen van een garage, d.d. 8 februari

Onstwedde

* Sluisweg 21, het bouwen van een bedrijfswoning, d.d. 8 februari

De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de woensdag van alle oneven weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar. Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.

De uitslag van het welstandsadvies is op de even weken op maandag van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436.

Meer informatie: de heer J. Post, T (0599) 631 434, team Ruimte.

Openbare registers bouwplannen

Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de balie van team Ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te zien zijn.

Aanwijzing gehandicaptenparkeerplaatsen Gandhiplein

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij hebben besloten twee (extra) parkeerplaatsen voor gehandicapten aan te wijzen ter hoogte van de vestiging Albert Heijn Stadskanaal.

Binnen zes weken kan schriftelijk bezwaar worden aangetekend tegen deze aanwijzing. Daarnaast is het mogelijk, als sprake is van een spoedeisend belang, een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Rechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Het besluit ligt ter inzage in het publieksbureau.

Ruimtelijke ordening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend, dat met ingang van 18 februari 2010, gedurende zes weken bij het team Ruimte, ter inzage ligt:

* het ontwerpbesluit op het verzoek van de heer J. Vording om ontheffing voor het tijdelijk plaatsen van noodunits voor een peuterspeelzaal op het perceel Meidoornstraat 19 in Stadskanaal.

Ontheffing wordt gevraagd volgens artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening. Burgemeester en wethouders hebben het voornemen de vrijstelling gedurende een maximale periode van vijf jaar te verlenen.

Belanghebbenden kunnen gedurende de zes weken termijn van de ter inzage legging, hun zienswijze schriftelijk aan burgemeester en wethouders kenbaar maken.

Rectificatie

In de publicatie van het ontwerp-wijzigingsplan `Stadskanaal Noord - Krommewijk westzijde' van 10 februari 2010 is per ongeluk opgenomen dat u zienswijzen kunt indienen tot 25 februari 2010. Deze datum is niet juist. Belanghebbenden kunnen namelijk zienswijzen indienen tot 25 maart 2010.

* 17 februari 2010