Gemeente Grootegast


Gemeente Grootegast krijgt Bewijs van Goede Dienst

De gemeente
Grootegast heeft als eerste gemeente uit de provincie Groningen deelgenomen aan een landelijk project dat gericht is op de verdere verbetering van de dienstverlening aan bedrijven door onder meer deregulering van regels. Hierbij moet met name worden gedacht aan zaken die zich afspelen binnen de sector Ruimte daar waar het gaat om het aanvragen van vergunningen zoals een kap-, bouw- of milieuvergunning. Maar het speelt ook binnen de afdeling Publieke Dienstverlening en dan met name op de terreinen van font- en backoffice en het nog in te stellen Klant Contact Centrum.

Mede door ondersteuning en initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en de Noordelijke Kamer van Koophandel te Groningen en uitgevoerd door een onafhankelijk extern bureau Lexnova heeft Grootegast een project uitgevoerd aan de hand van het zogeheten âNormenkader voor Bedrijvenâ.

Het Normenkader is een praktisch instrument om de dienstverlening aan bedrijven te meten en vervolgens merkbaar te verbeteren. Aan de hand van tien normen is door het externe bureau Lexnova getoetst hoe het er voorstaat met de dienstverlening aan bedrijven. De gemeente Grootegast scoort overwegend goed op deze landelijk vastgestelde normen. Ten aanzien van zes normen scoort zij ruim boven het landelijk gemiddelde, drie normen zitten op het landelijk gemiddelde en slechts ten aanzien van één norm is de score onder het landelijk gemiddelde. Over de hele linie was de score van de gemeente een 7,9 en dat is bijzonder goed.

Op enkele onderdelen zal de gemeente Grootegast verbeteracties doorvoeren. Bedrijven hebben vaak te maken met complexe gemeentelijke regelgeving. Door vertrouwen te geven aan bedrijven zijn minder regels nodig en kan de dienstverlening verbeteren. Een verbetering van de dienstverlening aan bedrijven houdt in dat gemeenten alleen regelen wat echt noodzakelijk is, de toezichtslasten verminderen en de dienstverlening richten op het mogelijk maken van activiteiten voor ondernemers. Daarbij is de dienstverlening klantgericht, deskundig, tijdig en transparant. Gemeenten besparen hierdoor kosten en krijgen tevreden klanten. De gemeente Grootegast is ook van plan om met ondernemers nadere afspraken te maken en dit vast te leggen in een zogeheten Ondernemersakkoord. In dat verband zouden ook afspraken kunnen worden gemaakt over het invoeren van een bepaalde vorm van accountmanagement. Die manager is dan verantwoordelijk voor de behandeling en de afgifte van bijvoorbeeld alle vergunningen, die voor het realiseren van bijvoorbeeld een bouwwerk nodig zijn (bouw, milieu etc). De in gang gezette procedure krijgt dus waarschijnlijk nog een vervolg en Grootegast gaat zeker niet op haar lauweren rusten.

Op 1 maart a.s. ontvangt de gemeente Grootegast in den Haag als een van de eerste gemeenten uit handen van de staatssecretaris van Economische Zaken de heer Frank Heemskerk het Bewijs van Goede Dienst, waarop de resultaten en de verbeteracties met betrekking tot de dienstverlening aan ondernemers staan. Een delegatie van het bestuur en ambtelijk betrokkenen zullen deze waardering in ontvangst gaan nemen.