Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 17 februari 2010 -

Onderwerp Vragen van de leden Roemer en Van Gerven over het verplicht stellen
- van een tweede stoel voor een passagier met overgewicht door KLM en Air France

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens Minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de vragen die de leden Roemer en Van Gerven hebben gesteld over het verplicht stellen van een tweede stoel door KLM en Air France voor een passagier met overgewicht.


1.
Wat is uw reactie op het feit dat KLM en Air France vanaf 1 april a.s. een extra stoel met extra kosten verplicht gaat stellen, wanneer de leuningen niet meer heen en weer kunnen?


1.
KLM heeft aangegeven geen extra stoel met extra kosten verplicht te stellen. Hun maatregel is een dringend advies, geen verplichting. Men wil hiermee een faciliteit bieden die ervoor zorgt dat passagiers die niet veilig in één vliegtuigstoel plaats kunnen nemen, ook met zekerheid in een volgeboekte vlucht kunnen meevliegen zonder dat hun veiligheid en die van andere passagiers in het geding komt. De KLM-maatregel houdt in dat passagiers die niet in één stoel passen wordt geadviseerd een tweede ticket te boeken. Zij kunnen dit tweede ticket kopen tegen een tarief van 75% van het eerste ticket. Indien de vlucht niet is volgeboekt, mogen deze passagiers gratis over de tweede stoel beschikken en worden de kosten van het tweede ticket terugbetaald.

Relevant in dit kader is Verordening (EG) 1107/2006 inzake de rechten van gehandicapten en personen met een beperkte mobiliteit (PRM) die per luchtvervoer reizen (PRM Verordening). De Verordening biedt voorzieningen voor personen met een beperkte mobiliteit bij het gebruik van vervoer. Mensen met obesitas waarvan de mobiliteit door die omstandigheid is beperkt, vallen in het algemeen onder deze Verordening. De PRM Verordening verbiedt luchtvaartmaatschappijen PRMs te weigeren gebruik te maken van het luchtvaartuig, tenzij dit gebruik om veiligheidsredenen niet kan worden toegestaan. Ook moeten luchtvaartmaatschappijen passagiers bijstand verlenen. a
agina 1 van 4 P





De betrokken passagier moet vooraf een verzoek om bijstand doen. De bijstand Datum moet zonder bijkomende kosten verleend worden maar is niet onbeperkt.

Ons kenmerk De Verordening vormt de basis voor de rechten van de passagier. Op grond van VENW/DGLM-2010/317 de Verordening bestaat de bijstand onder andere uit het leveren van redelijke inspanningen om te komen tot een stoelopstelling die tegemoet komt aan de behoeften van betrokken passagiers. Echter wel voor zover de veiligheid dit toestaat. Met het aanbieden van een stoel tegen gereduceerd tarief en het gratis aanbieden van ongebruikte stoelen, vult KLM deze verplichting in. Op dit moment kom ik niet tot de conclusie dat dit strijd met de Verordening oplevert. Over de precieze betekenis van de Verordening op dit punt voor passagiers met overgewicht bestaat nog geen Europese lijn. Aan de Europese Commissie zijn over deze materie vragen gesteld door het Europees Parlement. Als het Europese antwoord daarop tot een nieuw standpunt leidt, zal dat in de handhaving worden aangepast.


2.
Wat is uw reactie op het feit dat vanaf 1 april a.s. passagiers worden geweigerd als blijkt dat de passagier niet in 1 stoel past vanwege overgewicht?


2.
Een passagier wordt volgens KLM niet per definitie geweigerd als blijkt dat hij niet in één stoel past. Dit gebeurt alleen als de vlucht volledig is volgeboekt en de veiligheid in het geding is. Overigens moet een passagier op grond van de PRM verordening vooraf (uiterlijk 48 uur voor vertrek) aangeven bijstand nodig te hebben.


3.
Hoe is het beleid bij andere luchtvaartmaatschappijen?

3.
Het commerciële beleid van individuele luchtvaartmaatschappijen is mij niet bekend. In dit opzicht beschik ik alleen over de recente berichtgeving in de media.


4.
Hoe beoordeelt u de suggestie dat de regel niet wordt ingevoerd voor de veiligheid maar een methode is van de KLM om meer geld te verdienen? Kunt u uw antwoord toelichten?

4.
KLM heeft mij aangegeven dat zij ongeveer 200 passagiers per jaar vervoeren die twee stoelen nodig hebben vanwege obesitas. In meer dan 90% van deze gevallen zijn de vluchten niet volgeboekt en krijgen deze passagiers gratis een tweede stoel aangeboden zodat zij gewoon mee kunnen zonder dat de veiligheid van andere passagiers in het geding komt. Het gaat dus maar om een zeer beperkt aantal passagiers per jaar dat niet mee kan omdat ze twee stoelen nodig hebben vanwege obesitas terwijl dit niet van tevoren bekend was bij de luchtvaartmaatschappij en de vlucht is volgeboekt. Gezien dit geringe aantal lijkt mij dat er geen sprake kan zijn van een methode om meer geld te verdienen.

agina 2 van 4 P





Datum


5. Ons kenmerk Brengen luchtvaartmaatschappijen ook extra kosten in rekening bij gehandicapten VENW/DGLM-2010/317 die veel ruimte innemen, zoals rolstoelgebruikers?

5.
Op grond van Verordening (EG) 1107/2006 inzake de rechten van gehandicapten en personen met een beperkte mobiliteit (PRM) die per luchtvervoer reizen (PRM Verordening) moeten luchtvaartmaatschappijen tot op zekere hoogte zonder bijkomende kosten bijstand aan PRMs bieden. De omvang van de bijstand is namelijk niet onbeperkt. Zo mogen er bijvoorbeeld zonder bijkomende kosten maximaal twee mobiele hulpmiddelen worden meegenomen.


6.
Passen deze maatregelen binnen de Europese luchtvaartrechten voor mensen met een handicap? Kunt u uw antwoord toelichten?

6.
Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik u naar het antwoord op vraag 1.


7.
Deelt u de mening dat de oorzaken van extreem overgewicht divers zijn en worden bepaald door sociaal-economische, psychosociale en maatschappelijke factoren en ook een medische aandoening of genetische aanleg eraan ten grondslag kan liggen? Bent u derhalve niet van mening dat de luchtvaarttax voor obesitas ("vettax") een vorm van discriminatie is? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo nee, kunt u uw antwoord toelichten?

7.
De oorzaken van overgewicht en obesitas zijn inderdaad divers1. De Chronisch zieken en Gehandicaptenraad Nederland (CG-Raad) heeft mij dit ook bevestigd. Met het aanbieden van een stoel tegen gereduceerd tarief en het gratis aanbieden van ongebruikte stoelen, vult KLM haar verplichtingen op grond van de PRM Verordening in. Op dit moment kom ik niet tot de conclusie dat dit strijd met de Verordening oplevert. Niettemin ben ik benieuwd naar de mening van de Europese Commissie in deze. Aan haar zijn immers over deze materie vragen gesteld door het Europees Parlement. Mijn collega van VWS en ik zullen de uitkomsten hiervan gezamenlijk bestuderen.


1 Kamerstuk 31 899, nr. 1. Nota Overgewicht: Uit balans: de last van overgewicht

agina 3 van 4 P






8.
Datum Kunt u deze vragen beantwoorden voor het Algemeen Overleg Luchtvaart van 27

januari 2010? Ons kenmerk VENW/DGLM-2010/317 8.
Mijn collega van VWS en ik hebben de vragen zo snel mogelijk beantwoord.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 4 van 4 P