Van Gogh Museum

Amsterdam, 8 december 2009

Van Gogh Museum presenteert Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit

Van 19 februari tot en met 6 juni 2010 is de tentoonstelling Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit te zien in de tentoonstellingsvleugel van het Van Gogh Museum. Voor het eerst wordt in deze expositie aandacht besteed aan de Volpini-serie: de serie prenten waarmee Gauguin (1848-1903) tijdens de Parijse Wereldtentoonstelling van 1889 exposeerde in het Café des Arts van de heer Volpini. De 11 zinkografieën geven een belangrijk overzicht van de dierbare themaâs van het werk van de kunstenaar: van de exotische landschappen van Martinique tot scènes uit Bretagne en Arles. Ook worden schilderijen van Gauguin en zijn vrienden getoond die in Café des Arts geëxposeerd werden of een duidelijk verband hebben met de Volpini-serie. In totaal zijn ongeveer
60 werken (schilderijen, werken op papier, sculpturen en keramiek) te zien waaronder sleutelstukken als Wees mysterieus (Musée dâOrsay), Dansende Bretonse meisjes (National Gallery, Washington), Zelfportret (Poesjkin Museum), Is er nieuws (Gemäldegalerie Neue Meister, Dresden) en de recente aanwinst van het Van Gogh Museum Spinnend Bretons meisje. Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit is tot stand gekomen in samenwerking met The Cleveland Museum of Art, waar hij te zien is tot en met 18 januari 2010.

Volpini-serie
De prenten van Gauguin, die later bekend zouden worden als de Volpini-serie, had de kunstenaar gemaakt op aanraden van kunsthandelaar Theo van Gogh als een manier om zijn schilderijen onder de aandacht te brengen. Het Van Gogh Museum verwierf deze Volpini-serie in 2004. De serie past binnen de sterk samenhangende verzameling prentkunst van het museum. Deze deelcollectie geeft een goed beeld van de belangrijkste ontwikkelingen in de productie van de Parijse grafiek gedurende de laatste twee decennia van de 19de eeuw.

De L'Exposition de Peintures du Groupe Impressioniste et Synthétiste in het Café des Arts bevatte behalve prenten en schilderijen van Gauguin ook werk van onder anderen Charles Laval, Emile Bernard en Louis Anquetin. In de rebelse traditie van Gustave Courbet en Edouard Manet hadden zij deze eigen expositie georganiseerd als tegenhanger van de gevestigde kunst die getoond werd op de Wereldtentoonstelling. Het was de eerste gezamenlijke manifestatie van een groep kunstenaars die de geschiedenis in zou gaan als de School van Pont-Aven. Gauguin en zijn vrienden hadden het impressionisme en het realisme verworpen ten gunste van het synthetisme, een stijl die zich kenmerkte door de vereenvoudiging van vormen en kleuren tot vlakke, ritmische patronen en golvende lijnen. Deze nieuwe stroming werd een belangrijke inspiratiebron voor onder andere Les Nabis, een groep avant-gardekunstenaars die actief was in Parijs in de periode 1890-1905.

Publicaties
Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit, Heather Lemonedes, Belinda Thomson e.a.,
Van Gogh Museum / The Cleveland Museum of Art / Hatje Cantz Verlag, 248 paginaâs,
200 illustraties, in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. Prijs: ⬠32,50 (museumeditie).

Visions: Gauguin and his time (Van Gogh Studies 3), Dario Gamboni, Juliet Simpson e.a, Waanders Uitgevers / Van Gogh Museum, 208 paginaâs, 90 illustraties, in het Engels.
Prijs: ⬠45,- (hardcover).

Beide publicaties zijn verkrijgbaar in de museumwinkel van het Van Gogh Museum en via www.vangoghmuseumshop.com.