Gasterra


Energy Battle
19-1-2010 | Persbericht

Energietransitie thema van tweede Energy Battle Internationaal talent strijdt in Groningen om energie-innovatieprijs

Studentstock organiseert op vrijdag 19 februari in het stadion van FC Groningen, de Euroborg de eerste voorronde van de tweede editie van de Energy Battle. Tweehonderd ambitieuze laatstejaars HBO- en WO-studenten uit heel Nederland verdiepen zich een dag lang in actuele door bedrijven aangedragen energievraagstukken. Een jury, voorgezeten door de CEO van hoofdsponsor GasTerra, Gertjan Lankhorst, selecteert de finalisten in twee voorrondes, waarvan de tweede in september wordt georganiseerd. De finale vindt in november plaats, ook in Groningen tijdens de Energy Delta Convention.

De subthema's waarop de studenten zich kunnen richten, zijn energieopslag, energietransport, bio-energie, zonne-energie, energieconsumptiepatronen, energierecht, duurzame energie en energiebeleid. De winnende teams worden geselecteerd aan de hand van de drie criteria die ook worden gebruikt voor Amerikaans patentaanvragen: novelty, utility and non-obvious of character.

`Het structureel veilig stellen van de energievoorziening in combinatie met het aanpakken van het klimaatvraagstuk is een van de belangrijkste uitdagingen van onze tijd', aldus Gertjan Lankhorst. `De transitieperiode naar een volledig duurzame energie-economie zal nog decennia duren. In die periode moeten we nieuwe innovatieve oplossingen vinden en zo efficiënt mogelijk met de bestaande bronnen omspringen. Het talent dat die oplossingen straks zal aandragen, studeert nu. We willen hen graag stimuleren om deze klus aan te pakken. Initiatieven zoals de Energy Battle zijn daarvoor een uitstekend middel.'

`De Energy Battle werkt als een soort denktank voor de energiesector`, zegt organisator Geertje Dam, new bussiness director van StudentsMedia, `De toegevoegde waarde voor bedrijven is dat actuele vraagstukken die nu nog op de plank liggen of patenten waar men intern geen tijd voor heeft, door teams van studenten worden opgepakt en gedurende het hele jaar verder worden uitgewerkt. Als het idee de moeite waard is, kunnen pop-up businesses ontstaan - bedrijven die gedurende een bepaalde periode aan een veelbelovend project werken en na afronding ervan weer verdwijnen. Een goed voorbeeld hiervan is het winnende idee van de Energy Battle 2009, Magic Boiler. Het studententeam kwam met een exportfinancieringsvoorstel en is daar daadwerkelijk mee aan de slag gegaan.'

De Energy Battle is naast een ideeënfabriek een effectief werving- en selectiemiddel voor bedrijven die actief zijn in de energiesector. Deelnemende bedrijven kunnen vooraf hun teams samenstellen door gebruik te maken van de Energy Talent Pool van StudentStock. De bedrijven en studenten kunnen elkaar vervolgens leren kennen.

De Energy Battle van 19 februari wordt net als vorig jaar afgesloten met een exclusief energiefeest op een nu nog geheime locatie.