Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit


Geachte Voorzitter,

Onderstaand stuur ik u de antwoorden op vragen van het lid Pieper (CDA) over het bericht "Gemeente wantrouwt particulier beheerder".
1
Kent u het bericht "Gemeente wantrouwt particulier beheerder"? Ja.

2
Hoe staat het bericht in Trouw in verhouding tot de Verklaring van Linschoten, waarmee particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende organisaties (TBO's) hun krachten ter realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) bundelen? Het krantenartikel beschrijft de problemen waar particulieren tegenaan lopen bij het beheer van de EHS en waardoor het voor particulieren onaantrekkelijk is om te investeren in natuur. De afspraken uit de Verklaring van Linschoten beogen hieraan een einde te maken.

3
Was behalve het Interprovinciaal Overleg (IPO) ook de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) bij deze Verklaring betrokken? Is bij de Verklaring uitgesproken door de aanwezigen dat een gelijkwaardige behandeling van particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende organisaties van belang is? Op welke wijze zijn deze voornemens gecommuniceerd en omgezet in daadwerkelijke acties?

4
Wat is de stand van zaken van de vertaling van de gelijkwaardige behandeling in aangepaste regelgeving voor het verwerven van nieuwe en bestaande natuur? Welke rol spelen IPO, VNG en/of individuele provincies en gemeenten hierin? Datum

18 februari 2010
Onze referentie
NLP 2010-0827
Pagina 2 van 3
6
Wat is de stand van zaken van de toetsing bij de Europese Commissie in Brussel van de voorstellen die voortvloeien uit de Verklaring van Linschoten? Is het waar dat in Brussel ook een conceptregeling aankoopsubsidies ligt? Kunt u uiteenzetten wat daar de stand van zaken is? Deelt u de mening dat, zolang de voorstellen in Brussel liggen, er terughoudend moet worden omgegaan met de toedeling van de EHS-gebieden? Zo ja, waaruit blijkt dit? Zo nee, wat is de reden hiervoor? De gelijkwaardigheid tussen particuliere natuurbeheerders en terreinbeherende organisaties is een van de uitgangspunten van de Verklaring. Het belang wordt door alle partijen onderschreven. De uitwerking van de afspraken is in volle gang. Daarbij zijn de partijen bij het Linschotenberaad nauw betrokken. Zo hebben provincies inmiddels een inventarisatie afgerond over de wijze waarop particulieren in de verschillende provincies worden begeleid. Deze inventarisatie vormt de basis om samen met de partijen te verkennen op welke manier effectieve ondersteuning kan worden aangeboden.
Verder is er inmiddels een conceptregeling opgesteld voor het volledig subsidiëren van grondaankopen door particulieren op basis van gelijkwaardigheid. Deze conceptregeling, die als model zal dienen voor provinciale regelingen, is in oktober 2009 voor prenotificatie aan de Europese Commissie gezonden. De Commissie heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. Ik zie in de prenotificatieprocedure voor de conceptregeling grondaankoop geen aanleiding om pas op de plaats te maken met de subsidiering van grondverwerving voor de EHS. Dat zou immers vertraging van de realisatie van de EHS betekenen en dat acht ik onwenselijk. Om de taakstelling van de EHS in 2018 te halen, is maximale inzet van alle betrokken partijen noodzakelijk.
Behalve gelijkwaardigheid is het stimuleren van het achterblijvende particulier natuurbeheer een belangrijk uitgangspunt uit de Verklaring van Linschoten. Door het verbeteren van het particulier natuurbeheer wordt beoogd de EHS-doelstelling in 2018 te halen. Verbetering van de prestaties van particulieren gaat vanzelfsprekend niet ten koste van de prestaties van andere eigenaarcategorieën. Bij de start van het Linschotenberaad is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gehoord over de problematiek van het achterblijvende particulier natuurbeheer, maar de VNG is geen ondertekenaar van de Verklaring. Het IPO is vanaf het begin bij het 'Linschotenproces' betrokken en coördineert de inbreng van de individuele provincies.

5
Kunt u een overzicht geven van alle subsidie- en andere regelingen en afspraken die aan TBO's een bijzondere positie toekennen ten opzichte van andere particulieren bij de verwerving, realisatie en het beheer van bestaande en nieuwe natuur?
De TBO's hebben op dit moment, door een 100% subsidie bij de grondverwerving voor de EHS, een bijzondere positie ten opzichte van de particulieren, maar het Linschoten-proces is juist bedoeld om gelijkberechtiging tussen de partijen te realiseren.
Voor natuurbeheer kunnen zowel particulieren als particuliere terreinbeherende organisaties subsidie aanvragen op grond van de provinciale Subsidieregelingen Natuurbeheer.
Datum

18 februari 2010
Onze referentie
NLP 2010-0827
Pagina 3 van 3
Ook in het nieuwe Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) worden de terreinbeherende organisaties en andere particulieren bij het natuurbeheer gelijk behandeld. Over het natuurbeheer door Staatsbosbeheer worden financiële afspraken gemaakt tussen Staatsbosbeheer en mij.
7
Kunt u de signalen over problemen bij de uitvoering van de regeling nieuwe landgoederen bevestigen, onder meer doordat de uitvoering bij de provincies is neergelegd en de invulling bij de gemeenten?
Grondeigenaren die een nieuw landgoed willen ontwikkelen, kunnen van de provincie een subsidie ontvangen voor de grondkosten en voor het ontwikkelen van nieuwe natuur. Om een nieuw landgoed te ontwikkelen zijn ook vergunningen op het gebied van de ruimtelijke ordening nodig. Gemeenten kunnen binnen hun verantwoordelijkheid voor het ruimtelijk beleid nadere eisen stellen. Deze kunnen leiden tot enige vertraging bij de ontwikkeling van nieuwe landgoederen. De Verklaring van Linschoten heeft deze problemen geanalyseerd en doet (in het bij de Verklaring horende werkdocument) concrete voorstellen om deze problemen op te lossen. De regie is in handen van de provincies in samenwerking met de gemeenten.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg