Senternovem

19-02-2010 | Geld belangrijke motivator voor mensen om energie te besparen

Techniek speelt een rol bij het aanpakken van het duurzaamheidvraagstuk in de stad. Maar minstens even belangrijk is het gedrag van mensen. Zeker in de bestaande woningvoorraad is gedragsverandering de snelste manier om CO2-uitstoot te verminderen. Op de vraag hoe je de balans vindt tussen gedrag en techniek hebben deskundigen geen eenduidig antwoord. Dit bleek tijdens het Vitale Stad Vakdebat `Wat betekent Kopenhagen voor de stad' in december 2009.

Rob Klaassen (Universiteit Utrecht), Wilfried van Aubel (Erasmus Universiteit), Fenke Rond (Agentschap NL) en Jurjen van der Weg (gemeente Leeuwarden) gingen in discussie over hoe gedrag te beïnvloeden is. Ondanks de verschillen van inzicht was er ook een overeenstemming tussen de deskundigen: geld is een belangrijke motivator voor mensen om energie te besparen.

Weddenschap om minder energie te gebruiken
Volgens Van der Weg en Rond is het zeker mogelijk om gedrag van bewoners te beïnvloeden zodat ze structureel minder energie gaan gebruiken. Ze noemen als voorbeeld de Leeuwarder prachtwijk Heechterp-Schieringen. Daar is de afgelopen twee jaar uitgereid aandacht besteed aan de mogelijkheden om energie te besparen. Zo konden bewoners een weddenschap afsluiten met de burgemeester Fred Crone dat ze in een jaar tijd 10% op hun energiegebruik zouden besparen. Van de 73 gezinnen die de weddenschap aangingen lukte dat ruim de helft. Zij bespaarden gemiddeld 12% op het elektriciteit- en 16% op gasgebruik. Voor de bewoners van de wijk begon het project in oktober 2008 met een Energieparade.

Daar werd informatie gegeven over energie en energiebesparing. Het eigen financiële voordeel stond daarbij centraal. Mensen konden daar de weddenschap afsluiten met de burgemeester. Verder konden inwoners van de wijk afgelopen jaar een energiecursus volgen. Ook waren er in de wijk volop activiteiten rond energie. Met een fotowedstrijd konden mensen de energie van hun wijk in beeld brengen. Buurtbewoners konden zich aanmelden voor een
gratis energiebesparingsbox. Die box werd thuis bezorgd door speciaal voor het project opgeleide energieadviseurs. Rond de keukentafel kregen bewoners dan ook nog een gratis advies, toegesneden op hun eigen huis en gezin.

Intrinsiek gemotiveerd
Van Aubel is van mening dat blijvende gedragsverandering alleen plaatsvindt als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn. Hij pleit dan ook voor een aanpak waarbij echt samen met mensen wordt gekeken wat er speelt in een wijk. Daarbij ligt de focus op de problemen die mensen ervaren en hoe ze die willen aanpakken. "Alleen als mensen zelf een probleem ervaren, zullen ze zich ook in willen zetten voor de oplossing." Klaassen is het voor een deel met Van Aubel eens. "Ruim 95% van het gedrag van mensen is automatisch gedrag. Daar denken mensen helemaal niet bewust over na en dat geldt ook voor energiegebruik. Op zo'n moment helpen argumenten niet om mensen te overtuigen om minder energie te gebruiken. Dat komt helemaal niet binnen. Maar je kunt mensen die duurzamer willen gaan leven, wel helpen. Ze hebben een steuntje in de rug nodig om het gevoel dat ze goed willen zijn voor het milieu, te verinnerlijken. Alleen met hen in discussie gaan is niet genoeg. Dan zijn we twee generaties verder voordat er iets verandert. De overheid moet mensen steunen en aanmoedigen om duurzamer te worden. Dat kan door belonen of straffen."

Lege beurs
Van der Weg vindt het een theoretische discussie: "Als mens vind ik duurzaamheid belangrijk, maar als wijkmanager van Heechterp-Schieringen interesseert me dat maar weinig. Als ik iets kan doen aan de lege beurs van de meeste mensen daar, is me dat veel meer waard. En dat kan ik door mensen te laten zien hoe ze energie kunnen besparen. Dan komen de hogere idealen van duurzaamheid vanzelf dichterbij."

Voor bewoners van prachtwijken zijn financiële argumenten doorslaggevend om minder energie te gebruiken, weet ook Rond uit ervaring. Het project in Leeuwarden was één van de projecten om te bekijken hoe dat het beste onder de aandacht gebracht kan worden. Ook in de gemeenten Enschede, Zaanstad en Rotterdam zijn pilots opgezet om verschillende methodes en aanpakken in de praktijk te testen. Het draait daarbij om het veranderen van gewoontegedrag (energiegebruik thuis) en investeringsgedrag (renovatie woningen en aanschaf apparaten). Niet alleen de milieuwinst is leidend. De aanpak moet ook uitwijzen of energiebesparing een rol kan spelen bij het bestrijden van armoede en het bevorderen van de sociale cohesie in een wijk.

Meer winst bij veelverdieners
Van Aubel heeft zijn twijfels bij het nut voor het milieu van deze aanpak. "Mensen in prachtwijken hebben kleine huizen en een kleine beurs, dus heel veel valt daar niet op energie te besparen. Ga liever aan de slag in een wijk met grote en dure huizen waar mensen veelverdieners zijn. In die huizen valt veel te besparen. En die mensen gaan drie keer per jaar met het vliegtuig op vakantie, dus daar is pas milieuwinst te halen." Volgens Klaassen wordt het een hele klus om juist die groep mensen te bereiken: "Mensen die voldoende geld hebben spreek je moeilijk aan op de financiële voordelen van energiebesparing. Dat interesseert ze niet, want ze hebben toch voldoende geld en die paar honderd euro maakt ze niet uit. Dus deze mensen moet je veel meer aanspreken op het belang voor het milieu. En dat is lastig, want dan gaan het sociale dilemma een rol spelen." Mensen zijn pas bereid om iets te doen als eerst een ander wat doet. Het gevaar is daarbij aanwezig dat uiteindelijk niemand iets doet. Ander kostenplaatje
Daarom moeten we niet afwachten tot iedereen tegelijk in beweging komt, maar klein beginnen. "In ons hoofd kunnen we allemaal goed verzinnen hoe de ideale situatie er uit ziet", aldus Rond. "Maar alleen intenties in je hoofd helpen niet. Het gedrag moet veranderen. Zeker niet alleen gedrag van anderen, maar ook je eigen gedrag." Mensen moeten zich bewuster worden van het belang om zuiniger en slimmer met energie om te gaan. En de politiek moet dat ondersteunen met besluiten die er toe doen. Het is daarbij belangrijk om kosten inzichtelijk te maken. Het zou volgens één van de aanwezigen bij het Vakdebat ook helpen als er een ander kostenplaatje komt. Zijn voorstel was om duurzame zaken goedkoper te maken dan niet duurzame. En zo komt het weer terug bij geld. Mensen die niet milieubewust zijn, kun je overtuigen met geld. Met daarbij wel de kanttekening dat hoe meer geld mensen hebben, hoe meer winst nodig is om mensen werkelijk tot ander gedrag te bewegen.
Wijzigingsdatum | 19-02-2010