Gemeente Rotterdam
Ontwerp Rijnhavenbrug Rotterdam definitief

Het ontwerp van de 160 meter lange fiets- en voetgangers Rijnhavenbrug van Quist Wintermans Architecten, dat in het voorjaar van 2009 door een wedstrijd tot stand is gekomen, is definitief uitgewerkt en vastgesteld. Hiermee kan de aanbestedingsprocedure van start gaan en de bouw nog deze zomer beginnen.

Wethouder Karakus is blij met deze mijlpaal: "De afgelopen jaren hebben de Wilhelminapier en Katendrecht zich stormachtig ontwikkeld tot aantrekkelijke woon en uitgaansgebieden. Met de komst van de brug kunnen zowel bewoners als bezoekers optimaal profiteren van de voorzieningen in het gebied."

De brug takt op de Wilhelminapier aan ter hoogte van het Landverhuizersplein, voor hotel New York. Op Katendrecht takt de brug aan ter hoogte van het Deliplein. De architecten hebben ervoor gekozen om de brug een 'functioneel en stoere' uitstraling te geven. Het ontwerp laat op een krachtige manier zien dat de brug een verbinding is in een bijzondere omgeving. In vorm en kleur sluit de brug aan bij de haven met zijn kranen. Ook benadrukt het ontwerp visueel hoe de beweegbaarheid geregeld is; in dichte toestand steekt het contragegewicht als een handvat boven de brug uit. Bij het open gaan zakt het contragegewicht spectaculair door een opening in het brugdek, tot vlak boven het water.

De verbinding die de brug legt tussen Wilhelminapier en Katendrecht is belangrijk voor zowel bewoners als ondernemers. Bewoners van Katendrecht kunnen via de brug rechtstreeks naar het centrum lopen of fietsen. De uitgaansgelegenheden op de Wilhelminapier krijgen aansluiting met het Deliplein en de plek waar de ss Rotterdam ligt aangemeerd. Daarnaast kunnen bewoners uit de omgeving, maar zeker ook toeristen, een prachtige rondwandeling maken om de Rijnhaven heen, ook wel bekend als het Rondje Rijnhaven.

De bouw van de Rijnhavenbrug start in de zomer van dit jaar. In het 3e kwartaal van 2011 wordt de brug in gebruik genomen.