Vrouwen nemen online klusdomein over

19/02/2010 09:10

Werkspot.nl

Vrouwen nemen online klusdomein over

Aantal vrouwelijke opdrachtgevers op Werkspot.nl stijgt in 2009 naar ruim 25%

Tilburg, 19 februari 2010

Het aantal vrouwelijke opdrachtgevers op Werkspot.nl is in 2009 naar ruim 25% gestegen. Hiermee tekent zich in de online klusaanbesteding dezelfde trend af die in de "echte wereld" zichtbaar is. Steeds meer vrouwen zijn actief bezig met klussen in en om het huis. Uit onderzoek van Werkspot.nl blijkt dat een groot deel van de vrouwelijke opdrachtgevers alleenstaand is, maar dat er ook veel vrouwen zijn die niet langer op hun man willen wachten en het heft zelf in handen nemen. Tot slot blijkt dat vrouwen bij klussen die een cosmetisch karakter hebben in de meeste gevallen de beslissingen nemen. De bevindingen van Werkspot.nl worden bevestigd door Formido deco bouwmarkt, met wie Werkspot.nl deze week op de Huishoudbeurs staat.

Pascal Joore, commercieel directeur van Werkspot.nl: 'Vrouwen zijn tegenwoordig veel zelfstandiger. Die hebben echt geen kerel nodig om iets te regelen. Met de komst van Werkspot.nl is het ook heel eenvoudig om offertes aan te vragen voor een klus. Wij denken bovendien dat het voor veel vrouwen prettiger is om online offerte aan te vragen dan voortdurend vakmannen over de vloer te hebben. De toename van eenpersoonshuishoudens en eenoudergezinnen heeft zeker grote invloed op de toename van vrouwelijke opdrachtgevers, maar ook veel vrouwen die een partner hebben, willen gewoon niet meer wachten totdat hun man eindelijk eens zin heeft om die klus aan te pakken

Chris Roelofswaard, marketing manager van Formido: Er wordt op dit moment meer verbouwd dan gebouwd. Bij veel van dit soort cosmetische klussen is de (smaak van de) vrouw leidend. Ook worden kleine aanpassingen in huis, bijvoorbeeld de muren schilderen, gecombineerd met een andere inrichting. Wij zijn met onze winkels al vroegtijdig op deze trend ingesprongen en verkopen meer decoratieve producten. Ook onze communicatie hebben wij op de grotere rol van de vrouw bij het klussen aangepast. Zo staan wij op de Huishoudbeurs en adverteren wij op het radiostation 100% NL.

Over Werkspot.nl

Werkspot.nl - opgericht in 2005 - is de eerste en grootste online marktplaats voor klussen in en om het huis. Het principe van Werkspot.nl is eenvoudig: opdrachtgevers plaatsen hun klus - hoe klein of groot ook - op de website. Ingeschreven klusbedrijven en vakmannen kunnen hier vervolgens een bieding op uitbrengen. Verder geven opdrachtgevers een referentie en rapportcijfer aan de vakman zodra een klus is afgerond. Door deze reviews krijgen medegebruikers een helder beeld van de kwaliteit van de vakman of klusbedrijf.

In 2009 werden 90.000 opdrachten op Werkspot.nl geplaatst. De biedingen worden gedaan door meer dan 6.500 vakmannen en dit aantal groeit nog steeds. De gemiddelde waarde van een klus is 2.500 euro, waarmee het totale bedrag dat in 2009 via Werkspot.nl wordt verhandeld 225 miljoen euro bedraagt.

In juli 2009 heeft De Telefoongids een belang van 50% in Werkspot.nl genomen.

Kijk voor meer informatie op www.werkspot.nl

Noot voor de redactie,