Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Datum: 19 februari 2010
TITEL: STIR publiceert Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIRaangesloten websites vastlegt.
Veel websites genereren slechts een beperkt bereik. Per maand hebben circa 1.500 websites een ge middeld bereik van meer dan 1% en alleen de top 100 websites hebben een bereik van meer dan 10%. Voor de top 500 geldt dat negen van de tien websites met het grootste gemiddeld maandbereik vorig jaar ook nu weer het grootste bereik hebben. De Telefoongids heeft nu door het samengaan met de Gouden Gids een top 10 positie verworven en Startpagina uit de top 10 van best bezochte websites verdrongen. Youtube.com heeft ondertussen een 4e positie in de ranglijst verworven en Hyves heeft van alle STIRsites opnieuw het meeste bereik. De hoogste nieuwkomer in de ranglijst is twitter.com op positie 90. Deze site kwam in de halfjaarrapportage van 2009 binnen op positie 151 en is daarna dus nog flink doorgestegen. Andere opvallende nieuwkomers zijn bing.com en vakantieveilingen.nl. Facebook stijgt van positie 161 in 2008 naar een 35e positie in 2009.
De top 50 op basis van gemiddeld maandbereik is opgenomen in onderstaande tabel.





2009
2008 Website Domein STIR
1 1 google.nl google -
2 2 google.com google -
3 3 hyves.nl hyves STIR
4 6 youtube.com youtube -
5 4 hotmail.com msn STIR
6 5 marktplaats.nl marktplaats STIR
7 7 wikipedia.org wikipedia -
8 10 ing.nl (voorheen postbank.nl) ingbank -
9 11 detelefoongids.nl detelefoongids STIR
10
13 bol.com bol -
11 9 startpagina.nl ilse media STIR


12 14 buienradar.nl buienradar STIR-A
13 12 rabobank.nl rabobank -


14 18 live.com msn STIR
15

16 nu.nl ilse media STIR 16 15 msn.com msn -
17 17 microsoft.com microsoft -
18 20 telegraaf.nl telegraaf STIR
19 23 rtl.nl rtl STIR
20 19 anwb.nl anwb STIR
21 21 ziggo.nl ziggo -
22 24 wehkamp.nl wehkamp -
23 22 web-log.nl ilse media STIR
24 25 nos.nl Publieke Omroep STIR
25 32 blogspot.com blogspot -
26 35 euroclix.nl euroclix -
27 37 moneymiljonair.nl moneymiljonair -
28 26 omroep.nl Publieke Omroep STIR
29 27 ns.nl ns -
30 30 abnamro.nl abnamro -
31 29 9292ov.nl 9292ov STIR-A
32 36 ah.nl ah -
33 39 fok.nl fok STIR-A
34 31 zylom.com Realgames STIR
35 161 facebook.com facebook -
36 38 kpn.com kpn -
37 41 tntpost.nl tnt -
38 42 yahoo.com yahoo -
39 43 belastingdienst.nl belastingdienst -
40 44 neck.nl neckermann -
41 34 ebay.nl marktplaats STIR
42 48 ad.nl De Persgroep STIR
43 81 ask.com ask -
44 59 beslist.nl beslist STIR-A
45 51 staatsloterij.nl staatsloterij -
46 45 funda.nl funda STIR
47 49 kieskeurig.nl ilse media STIR
48 57 photobucket.com photobucket -
49 80 zinngeld.nl zinngeld -
50 83 yieldmanager.com yieldmanager -





Aandeel STIRwebsites
Binnen de top 100 van 2009 hebben de STIRwebsites een aandeel van 55% op basis van het aantal pageviews. In totaal genereert de top 100 maandelijks zo'n 12,5 miljard pageviews. Daarvan behoren er bijna 7 miljard tot een STIRwebsite of een website die is aangesloten bij een advertentienetwerk dat wordt gemeten door STIR (STIRA).
De hele Internet Marktmonitor meet gemiddeld 33 miljard pageviews per maand, waarvan 28% behoort tot de STIRwebsites. Voor de top 10 geldt een aandeel van 66%. Dit hoge aandeel wordt vooral veroorzaakt door Hyves en Marktplaats die ten opzichte van hun bereik een zeer hoog aantal pageviews genereren.
Grafiek 1: aandeel STIR-websites in de top 10, 100 en 500 en totaal Internet Marktmonitor

70%
66%

60%
55%

51%

50%

40%

30% 28%

20%

10%

0%
Top 10 Top 100 Top 500 Totaal Monitor

Bron: Internet Marktmonitor STIR 2009

Einde van het persbericht.





Korte uitleg van de Internet Marktmonitor
De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIRaangesloten websites vastlegt. De Internet Marktmonitor heeft als doel het totale surfgedrag in Nederland vast te leggen en daarbinnen de verhouding tussen STIRwebsites en nietSTIRwebsites te bepalen. Tevens geeft de monitor potentiële nieuwe STIR deelnemers weer.
De metingen van de Internet Marktmonitor zijn gebaseerd op het thuissurfgedrag op alle websites. Werk en andere locaties worden buiten beschouwing gelaten. Over de periode van januari t/m december 2009 was het Marktmonitor panel gemiddeld 1.031 leden groot. De samenstelling is zoveel mogelijk representatief voor de Nederlandse surfpopulatie. Voor alle websites is per maand het bereik binnen de Nederlandse surfpopulatie van 13 jaar en ouder berekend. Bereik is het percentage personen van de steekproef dat gedurende een maand minimaal één pagina van een website heeft bezocht. Aangezien de rapportage meerdere maanden beslaat zijn de resultaten als maandgemiddelde over de betreffende periode berekend (i.v.m. de vergelijkbaarheid met andere bronnen zoals de Webmeter). De top 50 lijst van websites is dan ook gesorteerd op het gemiddeld maandbereik. STIR publiceert dit gemiddelde maandbereik niet om verwarring met de cijfers uit de Webmeter te voorkomen.



Ingezonden persbericht