Raad van de Europese Unie

Kennis als motor van economisch herstel

De sleutelrol van onderwijs en opleiding in het herstel van de Europese economie was het hoofdpunt op de agenda van de onderwijsministers op 15 februari. Zij bespraken het belang van leren in de context van het voorstel voor de nieuwe "EU 2020-strategie" die tijdens de voorjaarsbijeenkomst in maart moet worden aangenomen.

De ministers bevestigden dat onze toekomst in een op kennis gebaseerde economie ligt, waarin onderwijs, onderzoek en innovatie de voornaamste bronnen van economische groei, werkgelegenheid en concurrentievermogen vormen. Zij waren het erover eens dat een leven lang leren in meer open onderwijsstelsels van cruciaal belang is om in te spelen op de behoeften van de burgers en van de arbeidsmarkt en de samenleving.

Het onderwijs moet op alle niveaus worden verbeterd, van kleuterschool tot universiteit. Het moet alle jongeren - ook kansarme en niet-traditionele lerenden - uitrusten voor verder leren en het beroepsleven. Ondanks een algemene verbetering van de onderwijs- en opleidingsprestaties in de EU, gaat de geletterdheid achteruit. Dit is een urgent probleem dat moet worden aangepakt.

Op alle onderwijsniveaus moeten partnerschappen met het bedrijfsleven worden aangemoedigd om nieuwe vaardigheden af te stemmen op nieuwe banen. Het beroepsonderwijs moet worden gemoderniseerd, zodat iets kan worden gedaan aan de gebrekkige aansluiting tussen vaardigheden en beroepseisen.

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de lerarenopleiding. Aan alle opleiders moet gerichte actie worden voorgesteld om nieuwe vaardigheden te kunnen verwerven, bijvoorbeeld op het gebied van speciale leerbehoeften en vaardigheden met betrekking tot informatie- en communicatietechnologieën.