Persberichten

Conclusie na MOTORbeurs Utrecht 2010: popelende motorrijders zijn winter beu

Publicatiedatum: 22-02-2010

Motorrijders zijn de winter beu en staan te popelen om de weg weer op te gaan. Dat is wel duidelijk na de massale belangstelling voor MOTORbeurs Utrecht, die van donderdag 18 tot en met zondag 21 februari de 26ste editie beleefde in Jaarbeurs Utrecht. Met uitzondering van de 25-jarige jubileumbeurs in 2009, die 103.000 bezoekers trok, was MOTORbeurs Utrecht 2010 met 95.359 belangstellenden de best bezochte editie ooit in Jaarbeurs Utrecht. De 'Vier Machtige Motordagen' zijn traditioneel de start van het nieuwe motorseizoen.

Uit een enquête onder bezoekers die online een kaartje hadden gekocht blijkt dat, evenals vorig jaar, 36% van plan is om binnen een jaar een andere motorfiets te kopen: 28% is op zoek naar een nieuwe motorfiets en 72% prefereert een occasion, percentages die niet of nauwelijks afwijken van 2009. Van alle respondenten heeft 91% het A-rijbewijs, 7% is aan het lessen en 85% bezit al een motorfiets: 26% een nieuwe en 74% een occasion. Ook deze percentages zijn nagenoeg ongewijzigd. Aan het onderzoek werkten 14.000 bezoekers mee.

Aankoopplannen
Zij gaven in grote meerderheid (67%) aan dat zij ook aankoopplannen hadden tijdens MOTORbeurs Utrecht. De meeste belangstelling ging uit naar resp. kleding en accessoires, overige producten, zoals toeristische informatie, gevolgd door occasions en nieuwe motorfietsen; wederom vergelijkbaar met een jaar geleden.

Bezoekmotief
De top 5 van motieven om MOTORbeurs Utrecht te bezoeken is evenmin veranderd. Op deze vraag waren meerder antwoorden mogelijk. 'Een dagje uit' (72%) staat wederom als nummer één genoemd, gevolgd door 'op de hoogte blijven van nieuwe producten en ontwikkelingen' (55%), 'algemene oriëntatie op motorgebruik' (55%), 'oriëntatie op motorproducten en ­diensten' (28%) en 'daadwerkelijk aankopen van motorgerelateerde producten' (25%).

Belangenvereniging
Nieuw in het onderzoek waren vragen over het gebruik van de motorfiets, het lidmaatschap van een belangenvereniging en het profiel dat de motorrijders zichzelf toedichten. 55% gebruikt de motor voor privé doeleinden, 44% zowel privé als voor woon-werkverkeer en 1% puur voor woon-werkverkeer. De helft van de motorrijders is lid van een belangenvereniging, waarvan 40% van de KNMV en 10% van de MAG. 66% is lid van een toerclub. De meeste motorrijders (59%) zien zichzelf primair als toerrijder, gevolgd door sportieve rijder (35%) en offroadrijder (2%).

Verkiezingen
Tijdens de beurs vonden twee verkiezingen plaats. Simone Bokma uit Beusichem werd gekozen als de eerste Motorvrouw van het Jaar en Gert Olie uit Almere werd de trotse overall winnaar in de Best Custom Bike verkiezing met zijn zelfgebouwde motorfiets 'Le Baron'.

MOTORbeurs Utrecht staat in 2011 op het programma van 24 tot en met 27 februari.

-.-.-.-.-.-.-


Noot voor de redactie (

VNU Exhibitions