Gemeente Harenkarspel


De Middenroute: verkeerskundige en akoestische aspecten

Hier volgt informatie over nut en noodzaak van de geplande Middenroute in het gebied tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn

Verkeerskundige aspecten
In de dorpenronde die leidde tot het ontwerp structuurplan Harenkarspel, is veel geklaagd over een te hoge verkeersdruk, onveiligheid, een hoge parkeerdruk en gebrek aan doorstroming op de oude dorpslinten. Bij oude dorpslinten leidt een verkeersintensiteit van circa 2500 mvt/etmaal regelmatig tot klachten. Als de intensiteit groter is dan 3500 mvt/etmaal is er sprake van een knelpunt. Bij berekening van de autonome ontwikkeling (dus zonder rekening te houden met de nieuwbouwontwikkeling uit de structuurvisie) worden behalve op de Koorndijk en de Stationsstraat ook knelpunten verwacht op de Kalverdijk en Sportlaan (Warmenhuizen). De verwachte intensiteit komt op deze wegen dan boven de 3500 mvt/etmaal uit.

Het doel van de Middenroute is dan ook om de bestaande wegen die nu al een knelpunt zijn te ontlasten en de verkeersveiligheid en leefbaarheid langs die bestaande wegen te verbeteren. De extra toename van verkeer als gevolg van de woningbouwontwikkelingen zorgt echter voor een verdere verslechtering van die situatie.

In de berekeningen van de geluidsbelasting tengevolge van het verkeer over de Middenroute is uitgegaan van de situatie dat de Koorndijk en de Sportlaan in Tuitjenhorn worden geknipt waarmee zoveel mogelijk verkeer naar de Middenroute wordt geleid. Die knips worden pas aangelegd als mocht blijken dat het verkeer toch liever de route door Tuitjenhorn kiest en daarmee het effect, dat met de Middenroute beoogd wordt, niet bereikt wordt.

Indien de knips niet gerealiseerd worden dan zal de verkeersintensiteit op de Middenroute afnemen en daarmee zal er voor het Tussengebied een gunstiger akoestisch milieu ontstaan. maquette 1

De invulling van het tussengebied met middenroute volgens het organische model (het gemeentehuis is linksboven en de middenroute loopt schuin naar beneden, onderin loopt horizontaal de Dergmeerweg. Rechts loopt verticaal het Noorderlicht)

Akoestische aspecten
Het effect van de keuze om uit te gaan van de knips is dat de voorkeursgrenswaarde van 48dB ingevolge de Wet geluidhinder op circa 85 meter uit de Dergmeerweg/Middenroute ligt en op circa 40 meter uit het Noorderlicht.
Voor de woningen die dichterbij deze wegen worden gebouwd is het mogelijk om een hogere grenswaarde dan die 48dB vast te stellen tot een maximum van 63dB. (voor nieuwe woningen).

Dat is echter alleen toegestaan indien maatregelen ter vermindering van de geluidsbelasting onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren van financiële, stedenbouwkundige, vervoers- of verkeerskundige of landschappelijke aard met zich brengen. Éen van de maatregelen om de geluidsbelasting te beperken is het toepassen van geluidsarm asfalt. Voorts is het afschermen van woningen (bijvoorbeeld door woningen in de geluidszone als gesloten wand te ontwikkelen) een doeltreffende manier om de voorkeursgrenswaarde van 48dB te kunnen halen.

De woningen in de gesloten wand hebben een afdoende geluidsreducerend effect voor de daarachter liggende woningen (én tuinen). Aangezien de Wet geluidhinder ook bepaalt dat het geluidsniveau binnen de woningen maximaal 33 dB mag bedragen zullen voor de woningen waarvoor een hogere grenswaarde wordt verleend extra bouwkundige maatregelen getroffen moeten worden om dat binnenniveau te bereiken.

Over het exacte aantal woningen en de exacte geluidniveaus is pas iets te zeggen als het verkavelingsplan gereed is, omdat dan pas een gedetailleerde akoestische berekening gemaakt kan worden.

De bewoners die kiezen voor een woning in het Tussengebied binnen de geluidzone weten vooraf dat zij in de nabijheid van een relatief drukke verkeersweg komen te wonen; daar tegenover staat dat de bewoners van de oude dorpslinten een verkeersluwere en verkeersveilige omgeving (terug) krijgen waarmee de leefbaarheid daarvan aanmerkelijk zal verbeteren.Daarbij speelt het aspect trillingshinder ook een rol van betekenis; de trillingshinder neemt af voor de woningen langs de oude linten, terwijl bij de ontwikkeling van het Tussengebied zowel bij de wegconstructie als de woningconstructie met een en ander rekening wordt gehouden. tussengebied2

De invulling van het tussengebied volgens het lineaire model (het gemeentehuis is linksboven en de middenroute loopt haaks naar beneden naar de horizontaal gelegen Dergmeerweg. Rechts loopt verticaal het Noorderlicht)



Gemeente Harenkarspel
Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600