GVB


Aanrijding metro's gevolg van glad metrospoor

22 februari 2010

Zaterdag 20 februari jl. reed een metro van GVB achterop een stilstaande metro op station Wibautstraat. De oorzaak van dit ongeluk was een glad metrospoor, waardoor de wielen blokkeerden en de metro doorgleed.
Het gladde metrospoor was veroorzaakt door een defecte smeerinstallatie. Daardoor kwam er niet alleen vet op de zijkant van de rail, zoals de bedoeling is, maar ook bovenop de rail. De hele situatie is goed vergelijkbaar met het remmen van een auto op een spekglad wegdek.

Maatregelen
Zaterdagavond heeft GVB, in opdracht van de Inspectie voor Verkeer & Waterstaat, de rails met een slijpmachine opgeruwd en alle smeerinstallaties tijdelijk uitgezet. Hierdoor komt er nu geen vet meer op de rails of wielen, wat tijdelijk zorgt voor iets meer slijtage aan wielen en spoor. De defecte smeerinstallatie wordt nader onderzocht. In totaal heeft GVB veertien smeerinstallaties in het metronet. Sinds start van de dienstregeling zondagmorgen rijden de metro's weer gewoon.

Vervolgonderzoeken
De Inspectie van Verkeer & Waterstaat doet verder onderzoek naar de toedracht van het incident. Ook het Bureau Transportveiligheid van GVB onderzoekt de aanrijding en waarom de smeerinstallatie niet naar behoren functioneerde. De volledige resultaten zijn naar verwachting na de zomer bekend.

Excuses aan gewonden
De 31 mensen die bij de aanrijding gewond raakten zijn, na onderzoek, zaterdagavond allen weer naar huis gegaan. GVB zal hen een bloemetje sturen met excuses voor het ongeval.

Dienstregeling
Als gevolg van dit incident zijn drie metrostellen buiten gebruik. Donderdagavond na Ajax-Juventus werden ook twee metrostellen vernield. Om die reden heeft GVB op dit moment minder metrostellen en zal dus met kortere metro's rijden. De frequentie kan wel gehandhaafd blijven. Vanwege de voorjaarsvakantie verwacht GVB deze week haar reizigers allemaal te kunnen vervoeren, ondanks het tekort aan metromaterieel.