Gemeente Eindhoven


* Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010

22-02-2010

Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010

Publicatiedatum: 22-02-2010
Collegebesluiten vergadering 9 en 16 februari 2010

Eindhovense resultaten op het gebied van inburgering (HMD)

Resultaten in 2009
In 2009 zijn in Eindhoven in totaal 1107 mensen gestart met een vorm van inburgering, inclusief alfabetisering of andere voorschakeltrajecten. Hiervan zijn slechts 808 trajecten officieel meegeteld in de landelijke inburgeringsresultaten. "De minister telde alleen de inburgeringstrajecten die officieel werden aangemeld bij het landelijke registratiesysteem", legt wethouder Hans-Martin Don uit. "In Eindhoven vinden we het echter belangrijk dat mensen die het inburgeringstraject starten, ook echt een goede kans van slagen hebben. Daarom investeren wij als dat nodig is eerst in bijvoorbeeld alfabetisering. En die mensen hebben we in 2009 nog niet aangemeld voor de landelijke registratie van inburgeraars, om te voorkomen dat de termijn die staat voor het halen van het inburgeringsexamen al ging tellen. Hierdoor gingen de officiële aantallen omlaag, terwijl er in de praktijk wel veel mensen bezig waren met inburgeren."

Dat de Eindhovense aanpak vruchten afwerpt, blijkt uit het hoge slagingspercentage bij de inburgeringsexamens, namelijk 85%. Landelijk ligt dit percentage op gemiddeld 75%. "In Eindhoven slagen meer mensen voor het inburgeringsexamen omdat wij uitgaan van wat de klant nodig heeft", aldus wethouder Hans-Martin Don. "Bijvoorbeeld eerst die alfabetiseringscursus."

Ambitie voor 2010
Het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie is ontevreden over de landelijke inburgeringsresultaten en heeft gemeenten onder druk gezet hogere aantallen te halen. Eindhoven zou in 2010 een aantal van 900 officieel aangemelde inburgeringstrajecten moeten halen. Wethouder Don: "Wij zijn hiermee niet akkoord gegaan voordat er een aantal voorwaarden werden gewijzigd. En gelukkig heeft het ministerie nu een aantal wijzigingen aangebracht. Inburgeraars mogen nu 3,5 jaar in plaats van 3 jaar doen over het behalen van het examen. Mensen die eerst een alfabetiseringscursus nodig hebben krijgen 2,5 jaar extra. Hierdoor kunnen we nu inderdaad met de minister afspreken dat we in 2010 volgens de officiële landelijke telling, 900 mensen kunnen aanmelden voor hun inburgeringstraject. Zij krijgen nu immers een goede kans van slagen".

Stand van Zaken Programma Luchtkwaliteit & Mobiliteit (EvM)

Achtergrond
Om de luchtkwaliteit te verbeteren stelde de gemeenteraad in 2007 het actieprogramma Luchtkwaliteit en Mobiliteit vast. Dit is een pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De maatregelen zijn ook opgenomen in het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) dat voorschrijft dat Nederland op 11 juni 2011 moet voldoen aan de normen voor fijn stof (PM 10) en op 1 januari 2015 voor stikstofdioxide (NO2). Met het NSL kreeg Nederland uitstel van de luchtkwaliteitsnormen. Dit betekent dat de plannen voor ruimtelijke en infrastructurele projecten gevrijwaard zijn van een toets aan luchtkwaliteits-normen. Het college besloot 9 februari 2010 de gemeenteraad te informeren over een tussentijdse evaluatie.

Het actieprogramma bestaat uit twee pijlers, namelijk schoner verkeer en minder verkeer.

* Op het gebied van `schoner verkeer' liggen de maatregelen op schema. Alleen handhaving van de Milieuzone Vrachtverkeer behoeft intensivering (zie 2).

* Op het gebied van `minder verkeer' behoeven de maatregelen extra aandacht om de luchtkwaliteits-normen te behalen die het NSL stelt. Dit betekent dat in het jaar 2015 30% minder autoverkeer binnen de Ring gerealiseerd moet worden en dat de toestroom op de Leenderweg met 10% vermindert. De H(OV)-agenda en het Actieplan Fiets dienen hieraan een belangrijke bijdrage te leveren. Maar verdergaande keuzes zijn nodig; deze krijgen een plaats in de Mobiliteitsagenda die nog voor de zomer aan de raad wordt aangeboden.

* Sinds januari 2010 meten we de luchtkwaliteit op 25 locaties in Eindhoven. Zo krijgen we inzicht in de feitelijke stand van zaken en kunnen we zo nodig maatregelen aanscherpen.

Noodzaak
Het is belangrijk om de doelstellingen van het NSL te behalen. De slechte luchtkwaliteit in Eindhoven vormt een bedreiging voor de gezondheid van burgers en is een belemmering voor potentiële ruimtelijke en infrastructurele plannen en projecten. Bovendien bestaat het risico op terugbetalen van de financiële bijdrage van het NSL als de normen niet gehaald worden. Ook vervalt dan de vrijstelling van toetsing aan de luchtkwaliteitsnormen voor de grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen.


2) Evaluatie Milieuzone
De invoering van de milieuzone voor vrachtauto's (1 juli 2007) is een maatregel uit het actieprogramma Luchtkwaliteit & Mobiliteit. Eind 2009 is de milieuzone geëvalueerd. De belangrijkste conclusies zijn:
* de milieuzone Eindhoven is effectief. Het vrachtwagenpark is verschoond en relatief schoner dan in steden zonder milieuzone. Bovendien is de milieuzone één van de meest effectieve instrumenten om de luchtkwaliteit te verbeteren;
* intensievere handhaving leidt tot een effectievere milieuzone en betere luchtkwaliteit. Het college besloot om de handhaving te intensiveren. Een striktere en meer efficiënte handhaving leidt tot een hogere naleving. We streven binnen 6 maanden naar opvoering van het nalevingspercentage tot 90%, ofwel slechts 10% overtredingen (uit het evaluatierapport blijkt nu nog gemiddeld 20%);

* evaluatie in najaar 2010 is nodig om de effectiviteit van de milieuzone te volgen en een standpunt te bepalen over mogelijke uitbreiding.


3) Intentieverklaring `Milieuzone voor lichte bedrijfsauto's' Inmiddels heeft het college ook de intentieverklaring `milieuzone voor lichte bedrijfsauto's' getekend, samen met andere gemeenten met een milieuzone (waaronder Tilburg, Breda en `s-Hertogenbosch), VROM, vervoersorganisaties EVO en TLN. Dit betekent dat Eindhoven start met diverse onderzoeken die nut en noodzaak van de maatregel voor lichte bedrijfsauto's aan moeten tonen. Uit de onderzoeken moet blijken of het invoeren van de maatregel per 1 juli 2013 een juiste maatregel is.