Persbericht

Design Initiatief waarschuwt voor valkuilen: Innovatietrajecten onvoldoende gericht op de toekomst

Eindhoven, 22 februari 2010 - Bijna negentig procent van alle productinnovaties mislukt. Dat komt doordat bedrijven steeds weer in dezelfde tien valkuilen stappen. Dit stelt André Rotte directeur van Design Initiatief, dat samen met ontwerpbureaus, kennisinstellingen en het bedrijfsleven werkt aan de business van morgen. Op het congres 'Wat verbeeld jij je wel, Design Gedreven Innovatie' van Design Initiatief op 2 maart in Nijmegen kunnen bedrijven onder meer leren hoe ze beter en succesvoller kunnen innoveren. "Bij ons is de slaagkans van innovatie hoger."

Zo'n negentig procent van alle productinnovaties mislukt, blijkt uit tal van onderzoeken. Dit is een zorgwekkend hoog aantal en beslist niet goed voor de internationale concurrentiekracht van Nederland. "Veel businessideeën falen doordat ze vooral technisch gedreven zijn, en niet gericht inspelen op de wensen van morgen. En dat is wat wij bedrijven, kennisinstellingen en designbureaus juist wel leren te doen. Daarom hebben onze innovaties ook een hogere slaagkans", vertelt André Rotte, directeur van Design Initiatief dat fungeert als aanjager van toekomstgerichte businessideeën. "Dit komt door onze aanpak, die we design gedreven open innovatie noemen. Daarnaast kennen we de tien valkuilen waar het fout kan gaan. Als je die weet te vermijden, kun je de slaagkans van productinnovaties al behoorlijk omhoog tillen."

Foute value propositie
Rotte zet de tien faalfactoren op een rijtje. Eén: "De aard van de innovatie is verkeerd. Iedereen gaat er fanatiek mee aan de slag, maar bestaat dat o zo mooie idee al niet? Daarmee samenhangend: de value propositie is ongelukkig. Valt het product, de dienst of het systeem wel in de smaak bij de eindgebruikers. Voor wie is het product eigenlijk, wie gaat er aan verdienen en hoe?" Ontwikkel daarom een goede business case. En vergeet ook niet dat je bij product- of dienstontwikkeling deel uitmaakt van een keteninnovatie met toeleveranciers, logistiek en retail. Ook die open deur zien mensen te vaak over het hoofd, zegt Rotte. Valkuil vier: "De gangmaker achter het idee haakt af. Hij gelooft er niet meer in of het ontbreekt hem simpelweg aan tijd. En met zijn afhaken is het elan van de groep weg."

Roadmapping
Faalfactor vijf en zes: de achterliggende techniek is vaak te moeilijk en complex. Rotte: "Projectdeelnemers zijn vol goede moed, maar vergissen zich nog wel eens in de werking en mogelijkheden van techniek. Dat komt vaak doordat er geen technische expertise binnen een groep is. En die kennis heb je toch echt nodig. Maar waar kun je die technische knowhow krijgen? Of hoe kun je die via roadmapping zelf ontwikkelen?" Zeven en acht: bepaalde vaardigheden binnen het team ontbreken. Hoe werkt de samenwerking binnen een groep en hoe moet je een project managen. Hoe verdeel je de taken? Het is lastig als kennis over projectmanagement ontbreekt, aldus Rotte. "Ook heeft een team soms geen idee wat een innovatieproces precies inhoudt en hoe je dat organiseert."

Investeerders
Negen: de financiering is lastig. Rotte: "Hoe vanzelfsprekend dit misschien ook klinkt, de ontwikkeling van een businessidee moet je betalen. Je hebt investeerders nodig. Maar hoe kom je daar aan? Een nieuw product of service presenteer je niet binnen een half jaar op de markt." Valkuil tien: geen juridische kennis. "Van wie is het product of de dienst die je ontwikkelt. Dat moet je juridisch wel vastleggen. Ook is het belangrijk je te realiseren hoe je het idee moet beschermen en hoe je de opbrengst gaat verdelen."

Moraal
Rotte: "Wanneer je al die punten bij elkaar optelt, kun je gerust stellen, dat het beslist niet zo simpel is om een business idee van de grond te krijgen. Maar het kan dus wel. Dat hebben wij met Design Initiatief inmiddels laten zien." Op het congres 'Wat verbeeld jij je wel. Design Gedreven Innovatie' vertelt Design Initiatief aan ondernemers, designbureaus en kennisinstellingen nog eens hoe ze dat moeten doen. "En wat nog leuker is", zegt Rotte, "we gaan op het congres met z'n allen alvast een beetje werken aan de business van morgen. Want de toekomst begint vandaag."