Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Driebergen, 22 februari 2010

Instroom in watersportindustrie blijft nodig
Praktijk centraal op kenniseiland HISWA

Ondanks de economische crisis en de wat ruimere arbeidsmarkt, moeten alle watersportbedrijven alle zeilen bijzetten om de medewerkers te behouden die ze in dienst hebben. Zodra de crisis voorbij is, trekt de arbeidsmarkt weer aan. Vanaf dit jaar jaar wordt er een lichte economische groei verwacht en zal goed opgeleid personeel weer hard nodig zijn. Dat is het advies van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersportbedrijven.

"Goed voor je personeel zorgen en ervoor zorgen dat nieuwe instroom zich welkom voelt". Daar draait het om volgens Herbert van Oord, manager Arbeidsmarkt, Training en Scholing bij HISWA Vereniging. "Daarom starten wij in 2010 met een flink aantal projecten en producten om dit te bewerkstelligen."

Kenniseiland "Happy@Work!"
Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show 2010 richt HISWA Vereniging een speciaal kenniseiland in met als doel met name jongeren te interesseren voor leren en werken in de watersport. Diverse partners op het gebied van arbeidsmarkt en scholing leveren een aantrekkelijke bijdrage. Zo verzorgen leerlingmedewerkers van de vakopleiding Maritieme Techniek van ROC Friese Poort uit Sneek een echte publiekstrekker. Zij showen de Noordkapersloep die ze samen met het bedrijf Gebroeders Van Enkhuizen hebben gebouwd. Tijdens de beurs gaan de leerlingmedewerkers ook aan de slag met het uitvoeren van een opdracht van school. De conventionele elektrische installatie van de sloep bouwen zij om naar een digitale elektrische installatie, zodat bezoekers direct de praktijk van werken in de watersportindustrie kunnen ervaren. Studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden zijn ook aanwezig. Zij voeren eveneens een studieopdracht uit tijdens de beurs, namelijk het ontwerpen van een jacht.

Scholierenmiddag "Happy@Work!"
Op donderdag 4 maart 2010 organiseert HISWA Vereniging een scholierendag, exclusief voor alle leerlingmedewerkers en studenten van de mbo- en hbo-opleidingen Maritieme Techniek. Het doel van de bijeenkomst is om de nieuwe instromers te binden aan de bedrijfstak. HISWA Vereniging wil deze jongeren bevestigen in hun keuze en laten ervaren dat zij zeer welkom zijn in de bedrijfstak. Alles draait daarbij om: 'watersport beleven'. Er wordt een aantrekkelijke tour over de beursvloer - langs het Kennispaviljoen, de Water Fun Zone, de KNRM, de Marine en het virtueel zeilenpaviljoen - gehouden. Daarnaast krijgen de jongeren een kort zaalprogramma aangeboden, waarin zij leren na te denken over hoe je gelukkig kunt zijn, blijven of worden op de werkvloer. De meeste jongeren staan nooit stil bij dit onderwerp.

Arbeidsmarktsymposium "Happy@Work!"
Het HISWAsymposium "Happy@Work!"over de arbeidsmarkt in de watersportindustrie is gepland op vrijdag 5 maart 2010. Ondernemers, personeelsmanagers, stakeholders en pers worden hiervoor van harte uitgenodigd. De deelnemers krijgen een aantrekkelijk programma met interessante sprekers aangeboden. De ondernemers leren net als tijdens de scholierendag na te denken over geluk op de werkvloer: Hoe kunnen werkgevers hieraan bijdragen.Het achterliggende idee hierbij is dat gelukkige medewerkers minder vaak ziek zijn, gemotiveerder zijn en langer in het bedrijf blijven werken. Alles draait dus uiteindelijk om het binden van bestaande medewerkers aan de bedrijfstak. Tevens wordt het nieuwe HISWA Handboek Personeel gepresenteerd. Het handboek wordt aangeboden aan het bestuur van het Sociaal Fonds HISWA. HISWA leden kunnen dit handboek ophalen tijdens de beurs op het HISWA Kenniseiland.. Tenslotte wordt de winnaar van de verkiezing HISWAOpleidingsbedrijf 2010 bekendgemaakt. Heida Jacht- en Motorenservice te Workum, Bloemsma Van Breemen Shipyard te Makkum, Brandsma Jachten BV te Sneek en Orange Nautical Services BV te Zaandam zijn hiervoor genomineerd. Het symposium wordt gehouden in één van de congreszalen in Amsterdam RAI en wordt afgesloten met een georganiseerde rondleiding op de beurs.

Noot aan de redactie,

Ingezonden persbericht