Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Webpagina's eenvoudig vindbaar via Woordpagina.nl

Wie een lang of moeilijk webadres wil doorgeven aan geïnteresseerden kan vanaf 22 februari 2010 daarvoor woordpagina.nl gebruiken. Vergelijkbaar met domeinnamen kunnen bedrijven en particulieren een woord claimen. Dit woord koppelen zij aan een bepaalde webpagina. Vervolgens kunnen zij geïnteresseerden refereren naar dit eenvoudig te onthouden woord op woordpagina dat de directe link vormt.

Woordpagina.nl biedt met name een oplossing voor 'offline' communicatie van complexe webadressen, zoals een directe link naar een bepaald huis of een bepaalde occasion op een omvangrijke website als Marktplaats.nl of Funda.nl.

Woordpagina is ook handig voor twitteraars die www.wpag.nl/woord kunnen doorgeven als een meer betekenisvolle link, bijvoorbeeld naar een filmpje op YouTube.com of een bijdrage op een blog. In plaats van een woord kan men ook een getal claimen. Voor cijfercombinaties is de dienst gratis, voor woorden betalen huurders EUR 1,30 per maand. Betalen kan via SMS, iDEAL, PayPal en via de telefoonrekening.

Als aanbieders/adverteerders op een marktwebsite een directe link naar hun artikel willen doorgeven levert dat via Internet geen problemen op. Lastiger is het als aanbieders die lange url willen doorgeven via een raambiljet op een te koop staand huis of een (rijdende) auto. In die situaties is het eenvoudiger om te verwijzen naar een snel te onthouden website waar een eenvoudig woord als link fungeert. Dit geldt ook voor bedrijven die via reclame op bedrijfsauto's personeel werven. Zij kunnen via een functienaam als woord eenvoudig en heel specifiek verwijzen naar een pagina van een vacaturesite. Zelfs winkeliers kunnen buiten de openingsuren meer informatie bieden met een woordkoppeling voor hun etalageartikelen.

"Het aanbieden van een korte url is op zich niet uniek", zegt eigenaar Ruud Hanou. "Sites als tinyurl.com en vele anderen bieden daarvoor al de mogelijkheid. Het voordeel van woordpagina is dat je met betekenisvolle Nederlandse woorden kunt werken. Daarnaast is woordpagina.nl ook een marktplaats op zich. Men kan op populaire woorden bieden, huurders kunnen een bod op hun woord accepteren en zo winst maken op hun investering."

"Woordpagina.nl is geen wondermiddel om hoog in de zoekresultaten bij Google te komen", vult Hanou aan, "al zal het wel helpen dat een webpagina ook via deze site gelinkt is. Woordpagina is meer te zien als een word cloud-achtige startpagina, maar dan met directe inbreng van gebruikers. Ook de opmaak van het woord kunnen gebruikers zelf bepalen. Als woordpagina een begrip wordt, is het op den duur voldoende om w:woord te twitteren."

Woordpagina is een initiatief van creative consultant Ruud Hanou (1958). Met zijn bedrijf Ruudhanou.com adviseert hij over multimediale communicatie bij de rijksoverheid en in het MKB.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht