Media alert

Organisaties laten kansen liggen door slecht informatiebeheer ~ IT-afdeling heeft leidende rol bij traject van juiste, traceerbare gegevens ~

Nieuwegein, 22 februari 2010 - Informatica Corporation (NASDAQ: INFA), de grootste onafhankelijke aanbieder van data-integratiesoftware, constateert dat organisaties onvoldoende de toegevoegde waarde van gedegen informatiebeheer inzien. Ondernemingen kunnen betere resultaten bereiken wanneer zij hun informatiebeheer op orde hebben en op basis daarvan beslissingen nemen. De IT-afdeling zou een veel prominentere rol moeten spelen in processen rondom informatiebeheer. Om organisaties hierbij te ondersteunen, heeft Informatica een aantal aandachtspunten geformuleerd:


* Communiceren. De IT-afdeling vormt een belangrijke schakel tussen de diverse afdelingen binnen een organisatie. Communicatie is hierbij van groot belang. Vaak schermen IT-afdelingen hun eigen afdeling echter te veel af en communiceren ze te weinig met collega's op andere afdelingen. Wanneer de IT-afdeling deze rol beter oppakt, ontstaat er een betere samenwerking en krijgt ze een beter beeld van wensen en eisen ten aanzien van informatiebeheer.


* Stroomlijnen. IT-afdelingen besteden zo'n 30% van hun tijd aan het beheren van informatie. Wanneer bedrijven IT-processen combineren en automatiseren, levert dit aanzienlijke besparingen op. Veel tijd-en efficiencywinst valt te behalen bij het integreren en koppelen van gegevens uit verschillende systemen. Zo wordt voorkomen dat dezelfde gegevens op meerdere plekken in de organisatie aanwezig zijn en dus op meerdere plekken onderhouden moeten worden,


* Centrale locatie. Veel bedrijven beschikken over zoveel informatie, dat ze deze niet meer efficiënt kunnen gebruiken. Wanneer gegevens op één enkele locatie worden opgeslagen, kan van daaruit precies díe informatie waaraan behoefte is naar de verschillende locaties worden gestuurd. Dit bespaart overbodige handelingen en dus tijd en geld.


* Omslag in denken. Informatietechnologie kan een strategische partner worden voor organisaties wanneer ze wordt ingezet ter ondersteuning van sales en andere afdelingen. Om dit te bereiken is een mind-switch en een cultuuromslag nodig, namelijk naar een cultuur waarbij informatie centraal staat. Een informatiegestuurde organisatie kan haar concurrentiepositie verstevigen door met juiste en waardetoevoegende gegevens haar dienstverlening aan klanten te optimaliseren.


* Educatie. CIO's moeten vanuit hun rol het voortouw nemen bij opkomende trends. Zij zijn degenen die ondernemingen bewust moeten maken van nieuwe trends en ervoor moeten zorgen dat bedrijven volledig op de hoogte zijn van alle mogelijkheden die hen geboden worden.


* Standaardiseren. Het is belangrijk niet alleen te investeren in het consolideren van informatie, maar ook aandacht te besteden aan het stroomlijnen van de infrastructuur. Standaardisatie binnen het gehele bedrijf zou de norm moeten zijn. Bij het stroomlijnen van processen moet aandacht worden besteed aan kwetsbare gebieden. Door deze in kaart te brengen, kunnen mogelijke veiligheidsrisico's voorkomen worden.

"Wanneer bedrijfsgegevens op orde zijn, kunnen er beter gefundeerde beslissingen worden genomen, wat je te allen tijde terugziet in de uiteindelijke bedrijfsresultaten", aldus Charles Race, Head of Sales bij Informatica Nederland. "Hiertoe dient deze informatie binnen alle verschillende business units consistent te zijn en gecentraliseerd te worden zodat een single view wordt gerealiseerd. Wanneer bedrijven daarnaast een kwaliteitsslag op hun bedrijfsinformatie maken, kunnen zij optimaal gebruik maken van alle kansen die goed informatiebeheer oplevert."