Gemeente Almelo

Eén aanspreekpunt op Werkplein Noord Twente: sneller en meer gemak

23 februari 2010 - Met de ondertekening van het dienstverleningsconcept, is de nauwere samenwerking tussen het UWV WERKbedrijf en de gemeenten Almelo, Wierden, Twenterand en Tubbergen een feit. De dienstverlening richting werk wordt voor de hele regio in Almelo uitgevoerd.

Het blijft voor werkzoekende klanten voorlopig wel mogelijk om bij het eigen stadhuis informatie op te halen. Vijf klantprincipes zijn leidend voor het Werkplein Noord Twente: bereikbaarheid & toegankelijkheid, tijdigheid, persoonlijke aandacht, houvast en een evenwichtige behandeling.

Kortere doorlooptijden

Klanten hoeven niet langer te `shoppen' langs diverse organisaties, telkens opnieuw zijn/haar verhaal te doen of iedere keer zijn/haar gegevens opnieuw aan te leveren. Klanten krijgen één vaste contactpersoon voor hun trajecten richting werk. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de organisaties, worden doorlooptijden korter. En dat betekent sneller een baan. En zo nodig: sneller een uitkering, want de beslissing of iemand die krijgt wordt nu sneller genomen. Een eventuele uitkering wordt vanuit de diverse backoffices geregeld.

Maatwerk voor werkzoekenden

"Iedere werkzoekende is uniek. Daarom zijn hun wensen en situatie het uitgangspunt van onze dienstverlening", zegt de woordvoerder van het Werkplein Noord Twente, "zo kunnen we sneller en effectiever mensen ondersteunen in hun zoektocht naar werk." In de praktijk betekent dit dat de volledige leefsituatie van een werkzoekende klant in beeld wordt gebracht, zodat eventueel belemmerende factoren inzichtelijk worden gemaakt.

Speciaal voor Jongeren is het Jongerenpunt opgericht. Jongeren die geen baan of startkwalificatie hebben, worden zo snel mogelijk teruggeleid worden naar school en/of werk. Zij werken sinds enkele maanden volgens het principe met één contactpersoon, één keer gegevens aanleveren en dienstverlening op maat. Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de cijfers van een eerste tussentijdse evaluatie. Het totale uitstroompercentage in relatie tot het instroompercentage ligt hoog. 80% stroomt uit naar een opleiding of werk.

Extra dienstverlening voor werkgevers in de regio

Bedrijven kunnen bij het Werkplein Noord Twente terecht voor onafhankelijke informatie en voorlichting over wet- en regelgeving, vacaturestelling en preventieve acties bij dreigende verminderde economische activiteit. Ook zij krijgen één aanspreekpunt.

Voor bedrijven in de branches industrie, bouw en zakelijke dienstverlening worden extra services ontwikkeld, zoals brancheonderzoeken en branchespecifieke scholingsplannen. "We willen vroegtijdig voorsorteren, opleiden en begeleiden. Werkzoekenden moeten klaar zijn op het moment dat de werkgever ze nodig heeft," geeft de woordvoerder aan.

Op zoek naar een nieuwe plek

Het Werkplein Noord Twente is nu gevestigd aan de Rosa Luxemburgstraat in het voormalige CWI gebouw. Dat wordt anders: "Het gebouw is te klein, dus we moeten op zoek naar een nieuw gebouw waar alle organisaties in passen," zegt de woordvoerder. Het besluit over de nieuwe locatie van het Werkplein Noord Twente is nog niet genomen. Onderhandelingen zijn volop gaande.

Achtergrond

Eind 2008 werd de intentieverklaring `Samen voor de Klant' ondertekend, waarin partijen in Noord Twente hebben afgesproken dat de dienstverlening aan hun klanten kan worden verbeterd om zo meer mensen aan het werk te helpen of te laten participeren in de samenleving. Het dienstverleningsconcept is de uitwerking van deze intentie.