Gemeente IJsselstein


Jaarverslag klachten- en bezwaarcommissie

Datum: dinsdag 23 februari 2010
De commissies presenteren hun jaarverslag.

BEZWAARSCHRIFTEN TEGEN GENOMEN BESLUITEN

Tegen bepaalde besluiten van de gemeente kunnen belanghebbenden, bijvoorbeeld de vergunningaanvrager en omwonenden, binnen een bepaalde termijn een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij het bestuursorgaan (het college van burgemeester en wethouders, de raad of de burgemeester) dat het besluit heeft genomen. Voordat een beslissing over een bezwaarschrift wordt genomen, wordt advies van de commissie bezwaarschriften gevraagd. Dit is een onafhankelijke commissie. Deze commissie nodigt u uit voor een hoorzitting waar u uw bezwaar kunt toelichten. Nadat de commissie alle betrokken partijen heeft gehoord, stelt zij een advies op voor het bestuursorgaan. Daarna ontvangt u bericht over het genomen besluit. Tegen dit besluit kunnen u en eventuele belanghebbenden beroep aantekenen, veelal bij de rechtbank.
De commissie heeft in 2009 126 bezwaarschriften (in 2008 141 bezwaarschriften) ontvangen. De commissie heeft in 2009 ook 38 bezwaarschriften behandeld die in 2008 zijn ingediend. Van deze 164 bezwaarschriften zijn er 123 als volgt afgedaan: Gegrond 17
Gedeeltelijk gegrond 8
Ongegrond 62
Ingetrokken 24*
Niet-ontvankelijk 12

* Van de ingediende bezwaarschriften zijn er 24 ingetrokken. Dit gebeurde naar schatting in bijna de helft van de gevallen omdat het college lopende de bezwaarprocedure geheel of gedeeltelijk zijn standpunt bijstelde en een nieuw besluit heeft genomen dat positief uitpakte voor de bezwaarmaker.
EXTERNE KLACHTENCOMMISSIE BENOEMD
De gemeenteraad heeft op 18 februari 2010 een externe klachtencommissie benoemd. Deze klachtencommissie bestaat, op grond van het klachtenreglement 2009 van IJsselstein, uit een voorzitter, twee leden en een plaatsvervangend lid. De voorzitter en de overige leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Deze zittingsperiode vangt aan op het moment van benoeming en zal vervolgens gelijk lopen met de nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraad in 2010. De voorzitter en de overige leden van de klachtencommissie kunnen voor maximaal één periode van vier jaar opnieuw worden benoemd.
De klachtencommissie is, voor wat betreft de taakuitoefening, niet ondergeschikt aan het college van burgmeester en wethouders of de gemeenteraad van IJsselstein.
KLACHTEN
Klachten over onze dienstverlening (interne klachtenprocedure) Als u ontevreden bent over onze dienstverlening of meent dat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren, dan horen wij dat graag. Wanneer u ontevreden bent over bijvoorbeeld:

· behandeling van uw zaak (gedrag, omgangsvormen of fatsoen)
· zorgvuldigheid waarmee wij omgaan met uw gegevens en mededelingen
· bereidheid om gemaakte fouten te herstellen kunt u een klacht indienen via een klachtenformulier dat u op het stadhuis kunt afhalen of van onze website kunt downloaden. Klachten in 2009
In 2009 zijn er 9 klachten ingediend.
In 2008 zijn 17 klachten ingediend.
De klachten over 2009 betroffen de volgende onderwerpen:
1. De inhoud van een brief met een uitnodiging voor een gesprek om vast te stellen of klager inburgeringsplichtig is en over de gang van zaken tijdens een telefoongesprek over de uitleg van deze brief, door de afdeling Sociale Zaken;

2. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven en een bezwaarschrift;

3. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling Sociale Zaken;

4. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling Stadsontwikkeling;

5. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op een brief;
6. Geen inzage verleend in het dossier door de afdeling Beleid/KCC;
7. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven;
8. Klacht tegen een gedraging van een medewerker van de afdeling Interne en Facilitaire Bedrijfsvoering;

9. Uitblijven van een reactie van de afdeling Beleid op twee brieven. De klachten 2 en 7 zijn voorgelegd aan de klachtencommissie. De klachtencommissie heeft advies uitgebracht aan het college. De klachten met de nummers 2 en 7 zijn gedeeltelijk gegrond verklaard. De overige klachten zijn ingetrokken als gevolg van minnelijk overleg tussen de afdelingsmanager en de klagers.

Klachtenprocedure
U kunt uw klacht binnen één jaar na het voorval via het klachtenformulier bij de voorzitter van de klachtencommissie indienen. Als uw klacht onder de bevoegdheid van de klachtencommissie valt, nemen wij contact met u op om in onderling overleg te bezien of uw klacht kan worden opgelost. Wanneer de klacht blijft bestaan, nodigt de klachtencommissie u uit voor een gesprek.
Externe klachtenprocedure
Bent u van mening dat uw klacht niet naar behoren is afgehandeld of u bent van mening dat uw klachten ten onrechte (deels) ongegrond verklaard zijn, dan kunt u de Nationale Ombudsman verzoeken een onderzoek in te stellen op basis van uw klacht. U kunt uw klacht sturen aan:
De Nationale ombudsman
Antwoordnummer 10870
2501 WB Den Haag
Ook kunt u uw klacht via de website van de Nationale ombudsman indienen: www.nationaleombudsman.nl
U kunt pas een verzoek indienen bij de Nationale ombudsman, nadat uw klacht door de gemeente IJsselstein is behandeld. Bij de Nationale ombudsman zijn vijf klachten ingediend. Deze klachten zijn doorgestuurd naar de gemeente IJsselstein om eerst in de interne klachtenprocedure te worden behandeld.
Er zijn bij de Nationale ombudsman geen klachten ingediend, nadat de klachten bij de gemeente IJsselstein zijn behandeld.