Gemeente Utrecht


| |
|Datum 23 februari 2010                                                |
|                                                                      |
|Kinderen hebben baat bij Vreedzame Wijk                               |
|Kinderen hebben baat bij de Vreedzame Wijk, dat is één van de         |
|conclusies van het onderzoek 'Vreedzaam komt van school'. Uit het     |
|onderzoek, dat in opdracht van de gemeente werd uitgevoerd door de    |
|Universiteit van Utrecht, blijkt verder dat ook aanbieders van        |
|kinderwerk positief zijn over het effect van de Vreedzame Wijk.       |
|Wethouder Rinda den Besten heeft het onderzoeksrapport vorige week in |
|ontvangst genomen.                                                    |
|                                                                      |
|Vreedzame School biedt structuur voor Vreedzame Wijk                  |
|De Vreedzame School is een programma waarin basisschoolkinderen       |
|training krijgen in sociale vaardigheden en meebeslissen over de      |
|vormgeving van hun school. De bedoeling is dat de kinderen deze       |
|vaardigheden toepassen op school, thuis, op straat en op sportclubs.  |
|Hiermee kunnen zij zelf conflicten voorkomen en zich                  |
|verantwoordelijker opstellen. Daarnaast krijgen enkele kinderen een   |
|mediatortraining om samen met ruziemakers problemen op te lossen.     |
|In Overvecht was al tweederde van de basisscholen succesvol actief in |
|het programma Vreedzame School. Die wijk was in 2008 dan ook als      |
|eerste aan de beurt voor de uitbreiding naar Vreedzame Wijk. In een   |
|Vreedzame Wijk worden alle aanbieders van 'kinderwerk' (o.a.          |
|Speeltuin, Sportclubs, Welzijnswerk) geschoold in de 'Vreedzame       |
|methode'. Op die manier worden kinderen op steeds meer plaatsen in hun|
|wijk op dezelfde wijze aangesproken en bekrachtigd in het positieve   |
|gedrag dat zij op school aanleren.                                    |
|Naast voortgang in Overvecht, start de Vreedzame Wijk in 2010 ook in  |
|de (sub)wijken Kanaleneiland en Sterrenwijk.                          |
|                                                                      |
|Effect                                                                |
|De onderzoekers stellen vast dat uitbreiding van het succesvolle      |
|'Vreedzame School' in Overvecht naar Vreedzame Wijk volop in          |
|ontwikkeling is. Kinderen hebben baat bij deze aanpak, omdat zij vaak |
|te maken hebben met sterk verschillende culturen in de domeinen van   |
|school, straat, thuis en sportclub. Hoewel kinderen vaak heel goed    |
|schakelen tussen verschillende culturen, is het beter voor hen als    |
|deze culturen aan elkaar worden geknoopt. Uit het onderzoek blijkt dat|
|als kinderen de vreedzame stappen van het oplossen van een concflict  |
|kennen, zij die ook op andere plekken buiten de school toepassen,     |
|omdat zij gemerkt hebben dat het goed werkt.                          |
|                                                                      |
|De eenduidigheid van de Vreedzame Wijk maakt verder dat organisaties  |
|als speeltuinen, sport- en welzijnswerk die zelf niet toekomen aan het|
|opzetten van een samenhangende pedagogische aanpak, makkelijker kunnen|
|aansluiten bij de vreedzame wijkaanpak. Ze kunnen kinderen bereiken   |
|door te refereren aan de vreedzame kennis en vaardigheden die op      |
|school zijn opgebouwd.  Aanbieders van kinderwerk zijn nu al positief |
|over het effect van de Vreedzame Wijk. Of de veiligheidsbeleving in de|
|wijk toeneemt met dit programma kan pas op langere termijn worden     |
|gemeten.                                                              |
|                                                                      |
|Deelnemende instellingen                                              |
|Eduniek ontwikkelt en verzorgt de trainingen. Daarnaast participeren  |
|Cumulus , Ludens Kinderopvang, Utrechts Centrum voor de Kunsten,      |
|Stadsboerderij, alle aanbieders van VSD, verschillende                |
|sportverenigingen en NME. Ook woningbouwcoöperaties en de politie zijn|
|betrokken.                                                            |
|