ProRail
23-02-2010

Tijdelijk gedeeltelijke afsluiting Houtribdreef in Lelystad

Vanaf donderdag 25 februari 2010 tot medio juni 2010 is de noordelijke rijbaan van de Houtribdreef gesloten. Het betreft het gedeelte vanaf de toegangsweg naar Karveel tot de rotonde bij de Stationsdreef. Al het verkeer wordt via de zuidelijke rijbaan geleid. De tijdelijke omleiding is nodig voor de verbreding van het spoorviaduct vanwege de aanleg van de Hanzelijn. De aannemerscombinatie Lely-200 voert deze werkzaamheden uit in opdracht van ProRail.

Verkeersmaatregelen Houtribdreef

Van 18 januari 2010 kunnen fietsers al geen gebruik maken van het fietspad onder het spoorviaduct bij de Houtribdreef. Zij worden omgeleid via de onderdoorgang bij het Kofschip. Vanaf donderdag 25 februari 2010 tot medio juni 2010 wordt een deel van de noordelijke rijbaan van de Houtribdreef voor het autoverkeer afgesloten tussen het spoorviaduct en de toegangsweg naar Karveel. De zuidelijke rijbaan van de Houtribdreef wordt gedurende deze periode in twee richtingen gebruikt.

Nieuw spoorviaduct Houtribdreef

Aan de noordkant van het huidige spoorviaduct komt een nieuw spoorviaduct. De werkzaamheden voor dit nieuwe spoorviaduct bestaan uit het plaatsen van een nieuw landhoofd, kolommen en een spoordek. Ter plaatse van de kolommen vinden heiwerkzaamheden plaats.

Geluidschermen

Lely-200 heeft inmiddels langs een groot deel van het tracé in Lelystad heipalen met een lengte van circa 6 meter in de grond geheid. Deze palen zijn nodig voor het bevestigen van de geluidschermen. Dit zal vanaf medio april 2010 gebeuren. De hoogte van de geluidschermen varieert van 1 tot 3 meter. De schermen komen ter hoogte van de bebouwde gedeelten langs het spoor in Lelystad te staan. Bij de spoorviaducten zijn de schermen doorzichtig. Langs de dichte geluidschermen komt begroeiing.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.