Algemene Onderwijsbond

datum: 25 februari 2010
Op bijna 80% van de scholen in het voortgezet onderwijs is het aantal onbevoegde leraren gestegen, blijkt uit onderzoek van Trouw. De Algemene Onderwijsbond (AOb) vindt het onaanvaardbaar dat schoolbesturen steeds vaker onbevoegd personeel voor de klas zetten, en vooral dat zij daar vrede mee lijken te hebben. AOb-voorzitter Walter Dresscher: âDit vraagt juist om actie. Het convenant LeerKracht zorgt voor meer en betere leraren, door scholing, carrièremogelijkheden en meer salaris. Er moet duidelijk nog een flinke schep bovenop en besturen hebben daar een grote rol in.â

Het Trouw-onderzoek laat zien dat in het voortgezet onderwijs steeds vaker structureel onbevoegde leraren voor de klas staan. Uit eerder onderzoek van het ministerie van OCW bleek dat 75% van de leraren volledig bevoegd is. Daar legt AOb zich niet bij neer. De Commissie Rinnooy Kan adviseerde dat er zowel meer als beter opgeleide docenten voor de klas moeten komen te staan. De besturen lijken die doelstelling nu eenzijdig naar beneden bij te stellen.

Leraar bepalend voor kwaliteit onderwijs
Leraren zijn bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Een goede leraar maakt een wereld van verschil. Volgens bepalende internationale onderzoeken is het opleidingsniveau van de leraar de belangrijkste voorwaarde voor goed onderwijs. Juist daarom is het onbegrijpelijk dat schoolbesturen zich neer lijken te leggen bij onbevoegd personeel voor de klas. Besturen gebruiken de mogelijkheden een bevoegdheid te halen onvoldoende en hechten ook te weinig belang aan de juiste bevoegdheid. Leerlingen hebben recht op leraren die zowel de vakinhoud als de didactiek goed beheersen. Dresscher: âAls je dat bagatelliseert misken je de opdracht van het onderwijs en een loop je weg voor je bestuurlijke verantwoordelijkheid.â

Flinke schep er bovenop
Volgens de AOb moet er juist een flinke schep bovenop gedaan worden. Er is dankzij het kabinet Balkenende IV geld om meer docenten in hogere schalen aan te nemen en de huidige leraren extra te scholen en meer carrièreperspectief te bieden. Deze aanpak werpt zijn vruchten af: er komen meer studenten op de lerarenopleiding af. De AOb wil dat een volgend kabinet deze aanpak intensiever voortzet. Dresscher: âJe moet structureel investeren in het oplossen van het lerarentekort. We zijn goed op weg, maar als we naar de top 5 van kenniseconomieen willen moet er nog extra aandacht en geld naar dit probleem.â