Gemeente Breda

Kwaliteit Breda als toeristische bestemming verder omhoog met toeristisch programma 2010-2014 âBestemming Bredaâ

Meer nieuwe (internationale) bezoekers in Breda, herhalingsbezoeken op peil houden, behoud van de zesde plaats in de top 10 van de meest bezochte Nederlandse toeristische steden en minimaal één keer uitgeroepen worden tot meest gastvrije stad van Nederland. Dat zijn de doelen van âBestemming Bredaâ, het toeristisch programma 2010-2014 dat het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld.

Dit programma gaat over behoud en verdere ontwikkeling van de kwaliteit van Breda als toeristische bestemming. Voor de uitvoering van het actieplan 2010, is in de begroting 2010 een bedrag van ⬠150.000 gereserveerd.

De afgelopen vier jaren was er vanuit het Grote Steden Beleid jaarlijks ⬠150.000 beschikbaar om te investeren in de ontwikkeling van de toeristische kwaliteit van Breda en van de stad als toeristische bestemming. Met het programma âBestemming Bredaâ én de toewijzing van ⬠150.000 uit de Begroting 2010 voor het actieplan 2010 kunnen de eerdere behaalde positieve resultaten verder uitgebouwd en gestimuleerd worden. Zo neemt sinds 2004 het aantal toeristen toe (tot 1,5 miljoen in 2008), wordt in Breda - na de vier grote steden â het meest uitgegeven door toeristen, heeft Breda de beste binnenstad van Nederland (2009-2011) en scoort de stad hoog als funshopstad.

Actieplan 2010
Om Breda optimaal te laten profiteren van de positieve effecten van het toerisme voor zowel de stedelijke economie, de eigen inwoners als het imago van de stad zijn de investeringen in het toeristisch programma onderverdeeld in het aantrekken van (nieuwe) bezoekers, het aantrekkelijker maken van het toeristisch aanbod en het behouden van bestaande bezoekers. Op basis van die indeling is voor 2010 een actieplan opgesteld om samen met partners (Koninklijke Horeca Nederland, Retailplatform en VVV) Breda als vrijetijdsstad verder te ontwikkelen. Zo worden dit jaar onder meer de volgende activiteiten uitgevoerd: nationale en internationale stadspromotie met gebruikmaking van de titel âBreda, beste binnenstad van Nederland 2009-2011â, het ontwikkelen van een digitale (telefoon)applicatie voor de beleving van toeristisch Breda, het profileren en promoten van grote Bredase evenementen en het ontwikkelen van een loyaliteitsprogramma om toeristen aan de stad te binden.

Breda, 25 februari 2010