Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

eerst water

Casco motorveerpont Akersloot ziet voor het eerst water

Publicatiedatum : 25 februari 2010

De huidige kabelveerpont die Akersloot verbindt met de N244 wordt medio dit jaar vervangen door een gemotoriseerde veerpont zonder kabel. Het pontje is 110 jaar oud en moet daarom worden vervangen.

Om de overlast bij de pont te beperken, wordt tegelijkertijd de fuik aan de kant van Akersloot vernieuwd. De fuik is het insteekhaventje van de veerpont. Deze wordt iets verlegd naar het zuiden, ter hoogte van de parkeerplaats. Daardoor onstaat meer ruimte voor auto's en fietsers die op- en afrijden en wordt de verkeersveiligheid verbeterd. Ook worden aan beide kanten van het NH kanaal de aanmeervoorzieningen vernieuwd.

Als voorbeeld voor de nieuwe veerpont wordt het pontje gebruikt dat nu vaart bij de Kaag. Het werk is aanbesteed aan de firma Damen Shipyards Hardinxveld te Hardinxveld-Giessendam. Dit bedrijf heeft de bouw van het casco uitbesteed aan de firma Willemse in Oss. Het inmiddels gereedgekomen casco is gebouwd in een grote hal die niet aan het water ligt, dus eerst moest het over de weg getransporteerd worden. Dat is vanwege de grote maten woensdagavond laat gebeurd. Het casco ging een kleine kilometer over de weg op transport naar de Burgemeester Jansenhaven en daar word hij met een telekraan met een capaciteit van 225 ton te water gelaten.
Het pont weegt 32 ton en heeft de afmetingen van (LxBxH) 12 x 6 x 1.25 m.Vandaag wordt de motorveerpont naar Hardinxveld-Giessendam gesleept, naar Damen Shipyards. Daar wordt de pont de scheepshelling opgetrokken en in een hal afgebouwd. Zo worden onder andere de motor en de schroeven en de elektrische systemen ingebouwd, en ook de stuurhut wordt erop gezet.Medio juni moet hij daar gereed zijn. Dan moeten ook de aanmeerfuiken aangepast zijn, zodat hij gelijk in de vaart kan.