Praktijkonderzoek Plant & Omgeving


Virus in bollen eerder aanpakken

25 feb 2010

Bloembollentelers moeten zich meer richten op het voorkomen van virus in bloembollen.

Zo kan geld worden bespaard. Dat zegt Maarten de Kock, onderzoeker virologie bij PPO Bloembollen in Lisse. De Kock sprak vandaag op de themabijeenkomst die Agrifirm hield op de tweedaagse Agribeurs van Proeftuin Zwaagdijk. Als de Nederlandse virusproblematiek wordt verkleind, groeien de handelsperspectieven voor de bollensector. Het Tulpenmozaïekvirus (TBV) en het Tulpenvirus X (TVX) vormen een bedreiging voor de sector. Het Productschap Tuinbouw financiert onderzoek naar verspreiding, beheersing en voorkoming van beide virussen.

Preventief handelen is een belangrijke remedie, zegt De Kock. "Bladluizen, die TBV verspreiden, zijn vroeger actief dan gedacht: al vanaf half april. Tulpengalmijt blijft de belangrijkste vector voor TVX. Het verspreiden via de kopmachine blijkt niet zo ernstig als gedacht. Dat is goed nieuws voor de telers. Er moeten nog meer verspreidingsroutes zijn om de TVX-problematiek te kunnen verklaren. Hier doen wij onderzoek naar."

Virusvrije bollenkraam
De Kock zoekt de bestrijdingsmogelijkheden van virus liever nog verder voorin het proces: al bij de aankoop van plantgoed. Het voorkomen van virus vraagt om een investering. Zoals de aanschaf van een virusvrije bollenkraam. Ook teeltlocatie, verwerking en bewaring zijn van belang bij het bestrijden van virus. "Dit verdient zich terug door minder kosten voor onder meer gewasbescherming, ziekzoeken, afkeuringen en handelsdiscussies", verzekert De Kock. "Je ziet dat dit in andere sectoren, zoals de glastuinbouw en pootaardappelteelt, een succes is. Voor de bollensector is er ook een manier om dit op te pakken, om de juiste keuzes te maken."

De komende jaren heeft De Kock de missie om telers te overtuigen van de noodzaak van voorkomen. Dit is een filosofie en er is tijd en voorlichting nodig om die omslag te realiseren op het bollenbedrijf. "Dat wat de teler vroeger heeft geleerd, is niet altijd meer de beste methode", legt hij uit. "Je moet anticiperen op alle veranderingen, zoals bedrijfsomvang en klimaat. Dat die aanpassing weinig geld hoeft te kosten, kan een goede motivatie zijn."

---

Bron: www.agd.nl