Leerlingen kiezen massaal voor examentrainingen


Disbalans examensysteem

EINDHOVEN, 20100225 -- Leerlingen slagen soms voor het eindexamen terwijl zij de stof van het centraal examen niet beheersen. Bij een groot aantal scholen scoren leerlingen op het schoolexamen namelijk veel hoger dan op het centraal eindexamen. Scholen met een groot cijfermatig verschil tussen schoolexamen en centraal examen besteden volgens de Onderwijsinspectie onvoldoende aandacht aan de stof van het centraal examen. Ouders en leerlingen nemen het heft in eigen handen en kiezen tijdens de schoolvakanties steeds vaker voor de examentrainingen van universiteiten en particuliere instituten. Zij willen hiermee de kans op slagen of inloten vergroten.

De rechtsgelijkheid van het afsluitend examen in het voortgezet onderwijs staat op het spel. Er bestaan namelijk systematische verschillen tussen scholen. Hierdoor hebben leerlingen van sommige scholen duidelijk voordeel van het schoolexamen dat voor de helft deel uitmaakt van het afsluitend examen. Scholen moeten zelf actief aan de slag om het verstoorde evenwicht te herstellen. Volgens de Onderwijsinspectie is de beste methode voor het verkleinen van de verschillen tussen schoolexamen en centraal examen om extra aandacht te besteden aan de stof die op het centraal examen getoetst wordt. De focus moet verlegd worden van het schoolexamen naar het centraal examen.

Ouders en leerlingen ervaren zelf dat de focus van sommige scholen te veel op het schoolexamen ligt. Eindexamenleerlingen zijn dan vlak voor het centraal examen nog steeds bezig om het schoolexamendossier af te ronden. Huiswerkbegeleidingsinstituut Vincentius Onderwijs uit Eindhoven begeleidt leerlingen van verschillende scholen naar het eindexamen. Zij ervaart dagelijks dat scholen niet altijd de juiste focus hebben. Leerlingen hebben nu nog negen lesweken tot aan het centraal eindexamen en zijn nog steeds bezig met profielwerkstukken en presentaties. In de praktijk ontbreekt het veel scholen aan tijd om extra aandacht aan de stof van het centraal examen te besteden.

Universiteiten en particuliere instituten bieden tijdens de schoolvakanties examentrainingen aan. Zij springen in het gat van de extra aandacht voor de stof van het centraal examen waar veel scholen niet aan toe komen. Universiteit Leiden en Universiteit Twente bieden bijvoorbeeld intensieve meerdaagse trainingen aan waarbij de examenstof beknopt aangeboden en geoefend wordt. De universiteiten kunnen niet meer alle leerlingen die zich aanmelden plaatsen. De meeste trainingen in de meivakantie zijn namelijk al volgeboekt. Voor examentrainingen kunnen leerlingen vaak ook terecht bij de huiswerkbegeleidingsinstituten in hun eigen regio of woonplaats. In Eindhoven biedt bijvoorbeeld huiswerkbegeleidingsinstituut Vincentius Onderwijs ook examentrainingen aan.

Middelbare scholen moeten zich meer focussen op de stof van het centraal eindexamen om de disbalans in ons examensysteem op te heffen. Vaak ontbreekt het scholen aan tijd om extra aandacht aan de examenstof te besteden. Universiteiten en particuliere instituten focussen met hun examentrainingen op de eindexamenstof. Zij pretenderen tegen de landelijke trend in een forse stijging van het cijfer van het centraal examen ten opzichte van het cijfer van het schoolexamen. Vanwege de groei in de vraag naar examentrainingen zitten veel trainingen ruim voor het eindexamen al vol.

Vincentius Onderwijs