Gemeente Rotterdam

25 februari 2010

Rotterdam eerste stad met eigen kwaliteitseisen voor taxi's

Wethouder Vervat introduceert RTX Taxikeurmerk

Wethouder Hans Vervat (verkeer en vervoer) heeft op donderdag 25 februari, samen met Jan van Heest (voorzitter van de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi (SKRT) de eerste Rotterdamse Taxikeurmerken uitgereikt aan twee taxichauffeurs. Rotterdam is hiermee de eerste stad in Nederland die specifieke kwaliteitseisen stelt aan de taxibranche. Wethouder Vervat: "Voor een internationale stad als Rotterdam is taxivervoer van goede kwaliteit erg belangrijk. Een taxichauffeur is tenslotte het visitekaartje van je stad. Dat betekent dat een klant mag verwachten dat diegene die hem of haar naar zijn plaats van bestemming brengt klantvriendelijk is, er netjes uitziet, alle routes in de stad kent, kennis heeft van Rotterdam en de taal spreekt. Allemaal zaken waar het RTX Taxikeurmerk voor staat, waarmee we het accent leggen op de kwaliteit van de taxirit en de dienstverlening van de taxichauffeur."

Wethouder Hans Vervat kondigde eerder al aan dat hij de kwaliteit van de Rotterdamse taxi's op een hoger niveau wil brengen. Het afgelopen jaar is intensief samengewerkt met de branche aan het RTX Taxikeurmerk. "In de regio Rotterdam rijden ongeveer 1500 taxi's rond, waarvan er zo'n achthonderd zijn aangesloten bij taxibedrijven. Landelijk bestaat er al langer een keurmerk voor de taxibranche, maar dit keurmerk wordt verstrekt aan taxibedrijven en niet aan individuele chauffeurs. Dit keurmerk zegt dus niks over de kwaliteit van een taxirit. Daar komt nu dus verandering in, een belangrijke stap op weg naar een betrouwbare en herkenbare straattaxi in Rotterdam," aldus Vervat. Met behulp van een specifiek toetsingstraject, dat in nauwe samenwerking met de taxibranche is ontwikkeld, kunnen taxichauffeurs die voldoen aan de juiste kwaliteiten zich vanaf nu ook echt onderscheiden van chauffeurs die hier niet aan voldoen. Taxichauffeurs ontvangen het keurmerk na een mondelinge en schrift elijk toetsing op het gebied van stratenkennis, sociale vaardigheden en kennis van de tariefstructuur. Daarnaast moet de taxichauffeur voorschriften ondertekenen op het gebied van normen en waarden en geweldsbeheersing. De nauwe samenwerking met de taxibranche bij de totstandkoming van het keurmerk was volgens wethouder Vervat een belangrijke voorwaarde.

Voordelen voor RTX keurmerk taxi's
Door koppeling van het keurmerk aan de Rotterdamse Taxiplus parkeervergunning krijgen RTX keurmerk-taxichauffeurs toegang tot Taxiplus faciliteiten. Dit betekent dat zij mogen parkeren op zogenaamde A-locaties, o.a. bij het Schouwburgplein, aan de Kruiskade, aan de centrumzijde van het Centraal Station en bij winkelcentrum Zuidplein. Rotterdam breidt binnenkort het aantal Taxiplus plekken uit naar de Coolsingel en het Havenziekenhuis. Iedereen die in het bezit is van een chauffeurspas en voldoet aan de landelijke eisen die worden gesteld om het beroep van taxichauffeur uit te oefenen, kan het Rotterdamse taxikeurmerk halen. Het keurmerk is voor één jaar geldig en moet elk jaar worden verlengd.

Aanleiding

Aanleiding voor het Rotterdamse Taxikeurmerk is de wijziging van de Wet Personenvervoer in 2000. Na de liberalisering van de taximarkt nam de kwaliteit van het taxiaanbod in Nederland sterk af. Volgens Vervat is het zaak dat de Eerste Kamer snel een besluit neemt over de nieuwe taxiwet. De wet is volgens de wethouder voor gemeentes een belangrijk instrument om niet alleen de kwaliteit van het taxivervoer op een hoger niveau te brengen, maar ook groepsvorming verplicht te stellen zodat de zogenaamde 'vrije rijders' verplicht worden zich aan te sluiten bij een taxiorganisatie.

Rotterdam proeftuin voor OV chipkaart in taxi
Vervat wil daarnaast haast maken met de invoering van de OV chipkaart in de Rotterdamse taxi's: "Niet alleen een verbetering in het reisgemak, maar vooral uit oogpunt van veiligheid voor de chauffeur. Een taxichauffeur hoeft immers niet meer rond te rijden met contant geld. De Rotterdamse taxibranche staat positief tegenover de OV chipkaart als betaalmiddel in de taxi. Wat mij betreft gaat Rotterdam dan ook op korte termijn als proeftuin dienen."