Zie ook: Prestaties PvdA Utrecht

Prestaties Leefbaar Utrecht in gemeenteraad Utrecht


UTRECHT, 20100225 -- Uit ergernis over de grabbelton aan standpunten waarmee zogenaamde Stemwijzers en Kieskompassen kiezers van advies menen te dienen, heeft de redactie van Nieuwsbank de lijsttrekkers van de gemeenteraadsverkiezing in Utrecht zes cruciale vragen voorgelegd. Bas Hendriksen, kandidaat gemeenteraadslid van Stadspartij Leefbaar Utrecht beantwoordt de vragen als volgt.

1. Wat zijn volgens Stadspartij Leefbaar Utrecht de afgelopen vier jaar de belangrijkste besluiten geweest van de Gemeenteraad?

Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU). Mede door de beoogde aanleg van de Spoorlaan (een nieuwe invalsweg tussen rijksweg A2 en de Cartesiusweg) wordt er extra autoverkeer de stad in gelokt, en dat gaat ten koste van de luchtkwaliteit en daarmee ten koste van de gezondheid van de inwoners van Utrecht.

Een ander discutabel besluit is de sloop van huurwoningen in Kanaleneiland. Hoewel duidelijk is dat de bewonersinspraak niet heeft voldaan aan de wettelijke eisen, gingen de toenmalige coalitiepartijen (GroenLinks, PvdA, CDA en CU) akkoord met de sloop.

Andere discutabele besluiten zijn de invulling van de overkluizing van de Catharijnesingel door winkelcentrum Hoog Catharijne en het toevoegen van 60.000 m2 aan kantoorruimte in het Stationsgebied.

2. Welk standpunt heeft Leefbaar Utrecht bij elk van deze besluiten ingenomen?

Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht
Helaas is een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad akkoord gegaan met het ALU. Stadspartij Leefbaar Utrecht is fel tegen de aanleg van de 160 miljoen euro kostende Spoorlaan en wil het ALU nog eens heel kritisch doorlopen.

Sloop huurwoningen:
Stadspartij Leefbaar Utrecht is van mening dat ten minste 70 procent van de bewoners akkoord moet zijn gegaan voor er sprake kan zijn van sloop. Zo niet, dan is renovatie op zijn plaats.

Catharijnesingel en kantoorruimte
Wij hebben tegen de tunnel van 120 meter gestemd en tegen de extra kantoorruimte in een toch al dichtbebouwd gebied.

3. Wat zullen volgens Leefbaar Utrecht de komende vier jaar de belangrijkste onderwerpen zijn in de Utrechtse gemeenteraad?

Het terugdraaien van de nieuwe invalsweg (Spoorlaan) tussen de A2 en Noordwest, nog meer extra krediet voor het Muziekpaleis, het (niet) bebouwen van de polder Rijnenburg, het opschorten van allerlei kleine en grote bouwplannen als gevolg van de crisis, bezuinigingen, een forse reductie van het gemeentelijk personeelsbestand, de uitbreiding van het aantal rijstroken op de wegen rond Utrecht, om er enkele te noemen.

4. Hoe vindt Leefbaar Utrecht dat de gemeenteraad bij elk van deze onderwerpen zal moeten besluiten?

- Het terugdraaien van de nieuwe invalsweg (spoorlaan) tussen de A2 en Noordwest: Wij hopen dat we deze extra invalsweg tegen kunnen houden! De aanzuigende werking van deze weg op het autoverkeer zal de leefbaarheid in grote delen van Noordwest ondermijnen en dat is niet goed voor de wijk en haar bewoners.

- Nog meer extra krediet voor het Muziekpaleis: ongetwijfeld gaat het met het huidige, al met 30 miljoen verhoogde budget nog steeds niet lukken om een bespeelbaar en exploiteerbaar Muziekpaleis neer te zetten op de plek van het voormalige Vredenburg. Zo wordt het project een molensteen om de nek van de gemeente.

- Het (niet) bebouwen van de polder Rijnenburg: wij willen deze polder open/groen houden. De polder is slecht bereikbaar, slecht bebouwbaar, dus bouwen aldaar is duur en dus alleen bereikbaar voor de happy few. Terwijl de behoefte aan groen dichtbij alleen maar zal toenemen.

- Het opschorten van allerlei kleine en grote bouwplannen als gevolg van de crisis: Onvermijdelijk, maar niet erg, aangezien er zo ruimte overblijft voor meer groen en open ruimte en de bevolkinsgroei minder fors zal toenemen. Dat laatste is goed, want minder inwoners betekent minder auto's en minder auto's betekent minder (lucht)vervuiling en bereikbaarheidsproblemen.

- Bezuinigingen: Moet gebeuren als gevolg van de te verwachten verminderde inkomsten uit het gemeentefonds. Niet bezuinigen op de uitvoering en de activiteiten op straat, maar op dure plannenmakerij voor het bouwen in polders.

- Een forse reductie van het gemeentelijk personeelsbestand: Moet gebeuren naar een niveau van 14 ambtenaren per 1000 inwoners (benchmarkniveau G30)

- De uitbreiding van het aantal rijstroken op de wegen rond Utrecht: Stadspartij Leefbaar Utrecht zet in op de Kracht van Utrecht: geen extra asfalt, maar fors investeren in nieuw OV, transferia, fietsverbindingen.

5. Zijn er onderwerpen die andere partijen erg belangrijk vinden en Leefbaar Utrecht niet? Wat is het standpunt van Leefbaar Utrecht over die onderwerpen?

Om er een te noemen: de koopzondagen. Wij zijn tegen uitbreiding van het aantal koopzondagen naar alle zondagen, omdat de bevolking nog maar vijf jaar geleden (in een wel succesvol referendum) in grote meerderheid tegen uitbreiding gestemd heeft. Wij verwachten eigenlijk niet dat die verhouding nu tegengesteld is. Maar als een nieuw referendum uitwijst dat die meerderheid er wel is, zullen wij ons daar bij neerleggen. Wat dat betreft is er een parallel te trekken met het referendum over de europese grondwet: de eerste keer mochten we met zijn allen stemmen (en stemden we nee), de tweede keer besloten de politici in Den Haag het voor ons. Dat is volksverlakkerij.

6. Met welke partijen denkt Leefbaar Utrecht in Utrecht de komende vier jaar het beste te kunnen samenwerken, als met hen een meerderheid gevormd kan worden?

GroenLinks lijkt programmatisch het dichtst bij ons te staan. Met D66, SP en VVD hebben we de afgelopen jaren op onderdelen goed samengewerkt.

Bas Hendriksen
Kandidaat gemeenteraadslid Stadspartij Leefbaar Utrecht

web: www.leefbaarutrecht.nl en www.utrechtkiest.nl
Twitter: www.twitter.com/LeefbaarUtrecht