Een rustige plek, zonder afleiding
Het is stil in het Scriptieatelier van de faculteit Sociale
Wetenschappen op de 6e verdieping van het Pieter de la
Courtgebouw. Een aantal studenten zit achter de pc en werkt
stug door. Een beetje apart zit de SAM, de
Scriptieatelier-medewerker, het aanspreekpunt in het atelier.
De studenten waarderen de rustige omgeving.
Behoefte
In 2004 had men bij de opleiding Pedagogiek de indruk dat
sommige studenten geholpen zouden zijn met een rustige omgeving
waar ze zonder afleiding aan hun scriptie konden
werken. En waar ook steeds iemand aanwezig was aan wie ze iets
zouden kunnen vragen. Een Scriptieatelier. Statisticus prof.dr.
Piet Kroonenberg kreeg het verzoek het atelier op te richten.
Hij ging te rade bij onder meer de Radbouduniversiteit in
Nijmegen waar al iets dergelijks bestond. Vervolgens schakelde
hij het Platform Opleiding, Onderwijs en Organisatie (PLATO) -
ook FSW - in voor de uitvoering.
Bibliotheekje
De andere vier opleidingen van FSW zagen al snel ook wel wat in
een Scriptieatelier. In 2007 besloot de faculteit één groot
gezamenlijk atelier te creëren. Op de zesde verdieping staan nu
22 pc's, waarvan zeven op de mezzanine, een tussenverdieping.
Naast de pc's is een klein bibliotheekje ingericht met
veelgebruikte handboeken van de opleidingen en literatuur over
het schrijven van een scriptie.
Achterin de trap naar de mezzanine waar ultieme rust heerst.
Rendement
Onderzoek heeft uitgewezen dat het vooral de rustige
werkomgeving is die studenten trekt. En het feit dat ze niet
alleen zwoegen, maar samen met medestudenten. En dat er iemand
is die ze wat kunnen vragen of tegen wie ze aan kunnen praten
als het even tegenzit. Of er een positief effect is op het
rendement en het studietempo, kan Kroonenberg niet zeggen. `Dat
is niet te meten.'
---
_______
Open dag
Op dinsdag 2 maart houdt het Scriptieatelier van de faculteit
Sociale Wetenschappen Open Dag. Deze is vooral bedoeld om de
docenten van de eigen faculteit meer bekend te maken met het
atelier, maar medewerkers van andere faculteiten zijn ook van
harte welkom. Pieter de la Courtgebouw, Wassenaarseweg 52,
6C02.
---
_______
Procedures
Om gebruik te kunnen maken van het atelier moeten studenten een
brief van hun scriptiebegeleider hebben. Na een intakegesprek
krijgen ze een inlogcode; de pc's zijn niet toegankelijk voor
andere studenten. Er moet getekend worden bij binnenkomst en
bij vertrek. De procedures zijn bedoeld ter stroomlijning en om
statistisch materiaal over het gebruik van het atelier te
verzamelen, niet primair om vrijblijvendheid te voorkomen. Maar
ze werken wel zo.
Prof.dr. Piet Kroonenberg en drs. Anja van der Voort met in hun
midden Helle Vermeij MA, SAM van dienst. Vermeij is
onderwijsmedewerker bij Pedagogische wetenschappen.
Drs. Anja van der Voort, docent Algemene en gezinspedagogiek en
Methoden & Technieken, is dagelijks coördinator van het
Scriptieatelier. `Een student kan zich aanmelden en vervolgens
wegblijven, daar bemoeien wij ons niet mee', zegt ze. `Maar van
de 250 tot 270 studenten die zich hier jaarlijks melden, zijn
dat er maar heel weinig.' De bemensing bestaat uit
vertegenwoordigers van de opleidingen. Twee statistiekdocenten
draaien mee, de overigen zijn onderwijsassistenten of
promovendi. `Die laatsten hebben we het liefst, want die
blijven tenminste vier jaar', zegt Kroonenberg.
Statistiekadvies
Het geheime wapen van het Scriptieatelier is het
statistiekadvies. `Statistiekvragen zijn een constante in het
atelier', zegt Kroonenberg. Al hebben de studenten hun
tentamens Methoden & Technieken en Statistiek gehaald, als ze
zelf met hun data aan de slag moeten zitten ze soms met de
handen in het haar. Daarom is er nu zes uur per week een
statisticus aanwezig die studenten helpt.` De statistiekvragen
hebben ertoe geleid dat een flink deel van de Engelstalige
website van het Scriptieatelier is gevuld met informatie over
statistiek. Daar kunnen studenten al veel aanknopingspunten
vinden.
Advies versus begeleiding
Belangrijk in het Scriptieatelier is de grens tussen `advies'
en `begeleiding'. De begeleiding van de studenten is aan de
scriptiebegeleider, benadrukken Kroonenberg en Van der Voort..
Kroonenberg: `We houden scherp in de gaten dat we niet op de
stoel van de begeleider gaan zitten. Of op de stoel van iemand
anders. We verwijzen soms ook door naar de studentenpsycholoog
of een andere functionaris. Dit is een belangrijk punt van
bespreking met de SAM-en.'
Kroonenberg helpt een student bij haar statistisch probleem.
Gezamenlijkheid
Van der Voort en Kroonenberg, die beiden voor een klein deel
van hun aanstelling aan het Scriptieatelier verbonden zijn,
hebben er allebei lol in. Van der Voort: `Het is iets van alle
opleidingen samen. Je hebt te maken met collega's van alle
opleidingen en dat is verrijkend. Ook studenten vragen dingen
aan studenten van andere opleidingen. Heel bijzonder.'
Uitgebreide Engelstalige site over het Scriptieatelier
Beperkte Nederlandse site
(23 februari 2009/CH)
Nieuwsredactie - 23/02/2010
Universiteit Leiden