Universiteit Leiden

Een rustige plek, zonder afleiding

Het is stil in het Scriptieatelier van de faculteit Sociale Wetenschappen op de 6e verdieping van het Pieter de la Courtgebouw. Een aantal studenten zit achter de pc en werkt stug door. Een beetje apart zit de SAM, de Scriptieatelier-medewerker, het aanspreekpunt in het atelier.

De studenten waarderen de rustige omgeving.

Behoefte
In 2004 had men bij de opleiding Pedagogiek de indruk dat sommige studenten geholpen zouden zijn met een rustige omgeving waar ze zonder afleiding aan hun scriptie konden werken. En waar ook steeds iemand aanwezig was aan wie ze iets zouden kunnen vragen. Een Scriptieatelier. Statisticus prof.dr. Piet Kroonenberg kreeg het verzoek het atelier op te richten. Hij ging te rade bij onder meer de Radbouduniversiteit in Nijmegen waar al iets dergelijks bestond. Vervolgens schakelde hij het Platform Opleiding, Onderwijs en Organisatie (PLATO) - ook FSW - in voor de uitvoering.

Bibliotheekje
De andere vier opleidingen van FSW zagen al snel ook wel wat in een Scriptieatelier. In 2007 besloot de faculteit één groot gezamenlijk atelier te creëren. Op de zesde verdieping staan nu 22 pc's, waarvan zeven op de mezzanine, een tussenverdieping. Naast de pc's is een klein bibliotheekje ingericht met veelgebruikte handboeken van de opleidingen en literatuur over het schrijven van een scriptie.

Achterin de trap naar de mezzanine waar ultieme rust heerst.

Rendement
Onderzoek heeft uitgewezen dat het vooral de rustige werkomgeving is die studenten trekt. En het feit dat ze niet alleen zwoegen, maar samen met medestudenten. En dat er iemand is die ze wat kunnen vragen of tegen wie ze aan kunnen praten als het even tegenzit. Of er een positief effect is op het rendement en het studietempo, kan Kroonenberg niet zeggen. `Dat is niet te meten.'


---
_______
Open dag

Op dinsdag 2 maart houdt het Scriptieatelier van de faculteit Sociale Wetenschappen Open Dag. Deze is vooral bedoeld om de docenten van de eigen faculteit meer bekend te maken met het atelier, maar medewerkers van andere faculteiten zijn ook van harte welkom. Pieter de la Courtgebouw, Wassenaarseweg 52, 6C02.

---
_______

Procedures

Om gebruik te kunnen maken van het atelier moeten studenten een brief van hun scriptiebegeleider hebben. Na een intakegesprek krijgen ze een inlogcode; de pc's zijn niet toegankelijk voor andere studenten. Er moet getekend worden bij binnenkomst en bij vertrek. De procedures zijn bedoeld ter stroomlijning en om statistisch materiaal over het gebruik van het atelier te verzamelen, niet primair om vrijblijvendheid te voorkomen. Maar ze werken wel zo.

Prof.dr. Piet Kroonenberg en drs. Anja van der Voort met in hun midden Helle Vermeij MA, SAM van dienst. Vermeij is onderwijsmedewerker bij Pedagogische wetenschappen.

Drs. Anja van der Voort, docent Algemene en gezinspedagogiek en Methoden & Technieken, is dagelijks coördinator van het Scriptieatelier. `Een student kan zich aanmelden en vervolgens wegblijven, daar bemoeien wij ons niet mee', zegt ze. `Maar van de 250 tot 270 studenten die zich hier jaarlijks melden, zijn dat er maar heel weinig.' De bemensing bestaat uit vertegenwoordigers van de opleidingen. Twee statistiekdocenten draaien mee, de overigen zijn onderwijsassistenten of promovendi. `Die laatsten hebben we het liefst, want die blijven tenminste vier jaar', zegt Kroonenberg.

Statistiekadvies
Het geheime wapen van het Scriptieatelier is het statistiekadvies. `Statistiekvragen zijn een constante in het atelier', zegt Kroonenberg. Al hebben de studenten hun tentamens Methoden & Technieken en Statistiek gehaald, als ze zelf met hun data aan de slag moeten zitten ze soms met de handen in het haar. Daarom is er nu zes uur per week een statisticus aanwezig die studenten helpt.` De statistiekvragen hebben ertoe geleid dat een flink deel van de Engelstalige website van het Scriptieatelier is gevuld met informatie over statistiek. Daar kunnen studenten al veel aanknopingspunten vinden.

Advies versus begeleiding

Belangrijk in het Scriptieatelier is de grens tussen `advies' en `begeleiding'. De begeleiding van de studenten is aan de scriptiebegeleider, benadrukken Kroonenberg en Van der Voort.. Kroonenberg: `We houden scherp in de gaten dat we niet op de stoel van de begeleider gaan zitten. Of op de stoel van iemand anders. We verwijzen soms ook door naar de studentenpsycholoog of een andere functionaris. Dit is een belangrijk punt van bespreking met de SAM-en.'

Kroonenberg helpt een student bij haar statistisch probleem.

Gezamenlijkheid
Van der Voort en Kroonenberg, die beiden voor een klein deel van hun aanstelling aan het Scriptieatelier verbonden zijn, hebben er allebei lol in. Van der Voort: `Het is iets van alle opleidingen samen. Je hebt te maken met collega's van alle opleidingen en dat is verrijkend. Ook studenten vragen dingen aan studenten van andere opleidingen. Heel bijzonder.'

Uitgebreide Engelstalige site over het Scriptieatelier Beperkte Nederlandse site

(23 februari 2009/CH)

Nieuwsredactie - 23/02/2010