Korps Landelijke Politiediensten

Co-piloot verdacht van bezit vals vliegbrevet

Schiphol, 03-03-2010 o Tijdens een gezamenlijke actie van Inspectie Verkeer en Waterstaat en het Korps landelijke politiediensten is op dinsdag 2 maart 2010 omstreeks 22.45 uur is een 41-jarige Zweedse co-piloot, woonachtig in Milaan, op Schiphol aangehouden op verdenking van het bezit en gebruik van een vals vliegbrevet.

De co-piloot stond op punt te vertrekken met een Boeing 737 van Schiphol naar Ankara. Hij is in de cockpit aangehouden en in verzekering gesteld.

De luchtvaartmaatschappij heeft voor een vervangende piloot gezorgd, waardoor de vlucht zonder noemenswaardige vertraging kon vertrekken.

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat was door de Zweedse autoriteiten in kennis gesteld, dat deze piloot in Nederland verbleef en in het bezit was van een vals ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Een verkeersvlieger dient in het bezit te zijn van zon geldig vliegbrevet.

In overleg met het Openbaar Ministerie in Haarlem hebben medewerkers van de Dienst Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten de piloot op heterdaad, tijdens zijn vluchtvoorbereiding, in het toestel aangehouden. De luchtvaartmaatschappij was van te voren van deze actie in kennis gesteld en kon de piloot direct vervangen. Het toestel zou met 101 passagiers vertrekken naar Ankara.

De Zweedse piloot wordt valsheid in geschrifte en het vliegen zonder geldig vliegbrevet ten laste gelegd. Hij zal vrijdag 5 maart 2010 worden voorgeleid aan de Rechter Commissaris.

De piloot heeft ooit een geldig CPL (Commercial Pilot Licence) gehad, maar deze was verlopen en was ook niet geldig voor het vliegen op verkeersvliegtuigen. Een CPL is een brevet voor de kleine commerciële luchtvaart. Op basis van het valse vliegbrevet kreeg hij een gelijkstelling (validation) om met Turkse verkeersvliegtuigen te vliegen.

De piloot zei opgelucht te zijn dat zijn malversaties aan het licht waren gekomen en deed bij de aanhouding zijn strepen af. Hij had volgens zijn zeggen al 13 jaar voor verschillende maatschappijen in België, Groot Britannië en Italië gevlogen Hij heeft in die periode tenminste 10.000 vlieguren gemaakt.