ChristenUnie



Peter van Dalen stelt vragen over de vliegveiligheid

08-12-2009 van Dalen woensdag 03 maart 2010 15:27 Peter van Dalen (ChristenUnie, vicevoorzitter van de EP Transportcommissie) heeft aan de Europese Commissie vragen gesteld over de vliegveiligheid. Hij heeft schriftelijke vragen gesteld over de toelatingseisen voor de zogenoemde pitotbuizen.

Aanleiding voor Van Dalen's vragen aan de Commissie is een artikel in het Duitse weekblad Der Spiegel. In nummer 8 van de jaargang 2010 van dat weekblad wordt een beschrijving gegeven van de vlucht van de AirFrance A330 vorig jaar mei op weg van Rio de Janeiro naar Parijs. Dat toestel is verongelukt waarbij honderden doden vielen. In Der Spiegel wordt gewezen op de eisen die worden gesteld aan de toelating van de zogenoemde pitotbuizen. Dit instrument aan de buitenzijde van een vliegtuig meet de luchtsnelheid door het inlaten van lucht. Dit vitale instrument bepaalt heel veel functies en instellingen tijdens het vliegen. De pitotbuis moet ook op grote hoogte en bij extreme koude goed functioneren.

In Der Spiegel wordt beweerd, dat de pitotbuis getest wordt bij omstandigheden tot 9000 meter hoogte en bij minus 40 graden Celsius. Dat zijn beide waarden die door moderne straalvliegtuigen verre worden overtroffen: straalvliegtuigen in de burgerluchtvaart kunnen tot 13500 meter hoogte vliegen waarbij de temperatuur ruim 50 graden Celsius onder nul is.

Van Dalen: ,,De Europese Commissie moet duidelijkheid geven. Ik wil weten welke eisen aan die tests voor dit vitale vliegtuiginstrument worden gesteld."

De schriftelijke vragen vindt u hier.

Zie het origineel