ChristenUnie
Peter van Dalen stelt vragen over de vliegveiligheid
08-12-2009 van Dalen woensdag 03 maart 2010 15:27 Peter van Dalen
(ChristenUnie, vicevoorzitter van de EP Transportcommissie) heeft aan
de Europese Commissie vragen gesteld over de vliegveiligheid. Hij
heeft schriftelijke vragen gesteld over de toelatingseisen voor de
zogenoemde pitotbuizen.
Aanleiding voor Van Dalen's vragen aan de Commissie is een artikel in
het Duitse weekblad Der Spiegel. In nummer 8 van de jaargang 2010 van
dat weekblad wordt een beschrijving gegeven van de vlucht van de
AirFrance A330 vorig jaar mei op weg van Rio de Janeiro naar Parijs.
Dat toestel is verongelukt waarbij honderden doden vielen. In Der
Spiegel wordt gewezen op de eisen die worden gesteld aan de toelating
van de zogenoemde pitotbuizen. Dit instrument aan de buitenzijde van
een vliegtuig meet de luchtsnelheid door het inlaten van lucht. Dit
vitale instrument bepaalt heel veel functies en instellingen tijdens
het vliegen. De pitotbuis moet ook op grote hoogte en bij extreme
koude goed functioneren.
In Der Spiegel wordt beweerd, dat de pitotbuis getest wordt bij
omstandigheden tot 9000 meter hoogte en bij minus 40 graden Celsius.
Dat zijn beide waarden die door moderne straalvliegtuigen verre worden
overtroffen: straalvliegtuigen in de burgerluchtvaart kunnen tot 13500
meter hoogte vliegen waarbij de temperatuur ruim 50 graden Celsius
onder nul is.
Van Dalen: ,,De Europese Commissie moet duidelijkheid geven. Ik wil
weten welke eisen aan die tests voor dit vitale vliegtuiginstrument
worden gesteld."
De schriftelijke vragen vindt u hier.
Zie het origineel