PVDA populairste partij bij gemeenteraadsverkiezingen

03/03/2010 15:34

LexisNexis Benelux B.V.

Press Release

PvdA populairste partij in de media, Partij voor de Dieren nagenoeg onzichtbaar. Wie winnen de gemeenteraadsverkiezingen?

De peilingen voorspellen een flinke daling voor de PvdA in de gemeenteraden ten opzichte van vier jaar geleden, maar in de media doet de partij het de laatste dagen steeds beter. Dat blijkt uit analyses van LexisNexis Media Coverage Analyser.

Veel aandacht voor de landelijke partijen

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen geven landelijke en regionale dagbladen veel ruimte aan de PvdA. Ook het CDA en de VVD slagen er goed in om de aandacht naar zich toe te trekken. De belangstelling voor de PVV lijkt weg te zakken. Gisteren, op de laatste dag voor de gemeenteraadsverkiezingen, werd de PVV in aantallen artikelen in vrijwel alle landelijke en regionale kranten minder tot veel minder genoemd dan PvdA, CDA, VVD, SP, D66 en GroenLinks. Alleen de Metro -die net als de gratis concurrent Spits overigens weinig over de partijen schrijft- noemt de PVV het meest.

tabel

Van de landelijke dagbladen die veel over politiek schrijven -de Volkskrant, Nederlands Dagblad, De Telegraaf en Trouw- krijgt doorgaans de PvdA de meeste aandacht op de voet gevolgd door het CDA. Alleen De Telegraaf schenkt de meeste aandacht aan de VVD, gevolgd door de PvdA

De Partij voor de Dieren, die in een groot aantal gemeenten meedoet, slaagt er blijkbaar slecht in publiciteit te genereren Van alle landelijke partijen kreeg de PvdD de minste aandacht in de media in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Na vandaag zullen we weten of de aandacht die de gedrukte media schenken in rechtstreeks verband staan met de verkiezingsresultaten.

LexisNexis Media Coverage Analyser

Deze meting is uitgevoerd met LexisNexis Media Coverage Analyser (MCA). MCA analyseert snel en efficiënt het nieuws uit binnen- en buitenland op ieder gewenst onderwerp.

Over LexisNexis

LexisNexis(R) is een vooraanstaande leverancier van op kennis en informatie gebaseerde oplossingen voor professionals op diverse gebieden zoals recht, onderneming, overheid, rechtshandhaving, belastingen, accounting, universiteiten en risicobeoordeling. LexisNexis gaf oorspronkelijk de aanzet tot online informatie met haar diensten Lexis(R) en Nexis(R). LexisNexis, onderdeel van Reed Elsevier, helpt klanten hun doelen te bereiken in meer dan honderd landen, in zes werelddelen, met meer dan 13.000 medewerkers.

Het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd in onder meer de volgende Nederlandse dagbladen:

Nederland: AD / Algemeen Dagblad, BN/DeStem, Brabants Dagblad, De Gelderlander, de Volkskrant, Gelders Dagblad (Stentor), Dagblad de Pers, Dagblad de Limburger, De Gooi- en Eemlander, Dagblad van het Noorden, Eindhovens Dagblad, Friesch Dagblad, Het Financieele Dagblad, Het Parool, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant,Leeuwarder Courant, Metro (NL), Nederlands Dagblad, NRC Handelsblad, NRC.Next, Noordhollands Dagblad, Spits en Trouw

België: De Gazet van Antwerpen, De Morgen, De Standaard, De Tijd, Metro (BE)

Artikelen gepubliceerd op 1 en 2 maart zijn in dit onderzoek meegenomen.

Het is mogelijk dat artikelen van sommige freelance journalisten en regionale edities niet in dit onderzoek zijn meegenomen.





http://www.lexisnexis.nl/media-coverage-analyser.aspx