Groen!

Forum 2020: minister-president Peeters weigert uitgestoken hand

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 3 maart 2010 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

Als de DAM-werkgroepen echt alles willen onderzoeken en als de DAM-werkgroepen echt open willen nadenken zoals minister Crevits in de commissie verklaarde,dan is dit de kans bij uitstek om dat te bewijzen! Groen! vroeg in het Vlaams Parlement aan minister-president Peeters om de denkpiste van Forum 2020 een kans geven.

De Vlaamse regering is met haar zeven DAM-werkgroepen nu al enige maanden rondjes aan het draaien. We krijgen sterk de indruk dat de besprekingen muurvast zitten. De regeringspartijen staan lijnrecht tegenover mekaar.

Intussen is het middenveld er wel in geslaagd om tot overleg te komen: actiecomités en havenbonzen vonden mekaar in Forum 2020 en tekenden een duurzaam alternatief uit voor het BAM-tracé. Het denkwerk dat het Forum 2020 vorige week presenteerde, is uniek.

Het is een nieuwe fase in burgerdemocratie en participatie van de zogeheten stakeholders. Ze slaagden erin om uit de loopgraven te komen en mee te denken over het algemeen belang. Een huzarenstuk!

MINISTER WEIGERT UITGESTOKEN HAND

Dit kan men niet achteloos wegwuiven als nimby- of banana-reacties. Het Forum 2020 is tot de kern van onze mobiliteitsproblemen doorgedrongen en biedt een synthese (een meccano) aan van mogelijke oplossingen.

Toch reageert de minister-president bijzonder terughoudend, stug en onwillig op dit creatieve denkwerk. De uitgestoken hand wordt niet aangepakt. Integendeel, het nieuwe plan wordt hautain van de hand gewezen.

Vanuit de Groen!-fractie hebben we voorzichtig positief gereageerd op het plan. We zien in dit plan eindelijk de kans op een integrale benadering, een mogelijkheid voor alle groepen om uit de egelpositie te kruipen en nieuwe denksporen te bewandelen.

We zien in dit alternatief oplossingen voor de verkeerschaos in respect met de omgeving, met respect voor de open ruimte, met respect voor een stad in ontwikkeling in harmonie met de rand.

PLAN FORUM 2020 IS TOEKOMSTGERICHT

Dit alternatief respecteert ook de evenwichten in het Masterplan, waarbij vooral veel aandacht gaat naar openbaar vervoer, binnenvaart en fietsen. Het kiest voor een lagere snelheid op de ring en anticipeert op het regeringsvoornemen om de slimme kilometerheffing in te voeren. Een voornemen dat ook meneer De Wever onderschreef toen hij het regeerakkoord mee goedkeurde. Antwerpen uitroepen tot een tolstad, is dan ook zuivere demagogie. De Vlaamse regering is net als Europa voorstander van de gefaseerde invoering van een slimme kilometerheffing in Vlaanderen. En Antwerpen maakt tot nader order deel uit van Vlaanderen. Dit zijn "truken" om het maatschappelijk debat van bij het begin al totaal fout te sturen.

Dit alternatief van Forum 2020 is toekomstgericht omdat het rekening houdt met toename van de stadsbevolking, de nieuwe stedelijke ontwikkelingen in het noorden van de stad (op de plaats waar de BAM haar Lange Wapper wil bouwen) en daarnaast ook met de havenactiviteiten en de reële verkeersstromen.

REGERING HOUDT HALSTARRIG VAST AAN FOUTIEVE UITGANGSPUNTEN

De verkokering van de Vlaamse administratie werd terecht in vraag gesteld in de commissie versnelling investeringsprojecten. Maar we stellen tegelijk vast dat deze Vlaamse regering zelf zich helemaal hult in haar koker door zich vast te klampen aan haar regeringsbeslissing van 28 maart 2008.

Voortschrijdend inzicht en creativiteit zijn nodig in het zoeken naar een gedragen oplossing: halsstarrig vasthouden aan foutieve uitgangspunten staat daar haaks tegenover.
Want halsstarrig vasthouden belemmert het vinden van die goede oplossing.

De Vlaamse regering is als de bergbeklimmer die de Everest beklimt maar tegen beter weten in geen gebruik wil maken van zuurstof.

EEN UITWEG UIT DE IMPASSE

Als de DAM-werkgroepen echt alles willen onderzoeken, als de DAM-werkgroepen echt open willen nadenken zoals minister Crevits in de commissie verklaarde,
dan is dit de kans bij uitstek om dat te bewijzen!

Daarom dat de Groen! fractie voorstelde om de mensen van Forum 2020 hier in het parlement uit te nodigen.

De Minister-president ziet blijkbaar in het alternatief geen kans om met een meer gedragen voorstel aan de slag te gaan.

Hij grijpt blijkbaar deze gelegenheid niet aan om zijn regering op een lijn te krijgen.
Er wordt hier een uitweg uit de impasse aangeboden. Er wordt u een cadeau aangeboden en dat cadeau weigeren doe je niet zo maar!

VLAAMSE REGERING IS VERDEELD

En daarbij reageert de Vlaamse regering flink verdeeld. Zelfs in die mate dat het overkomt alsof CD&V en NVA nog steeds hardop dromen van een Lange Wapper met een andere, aangepaste afrit.

De uitslag van het referendum van oktober werd door iedereen zo belangrijk geacht maar blijkbaar willen CD&V en NVA daar niet aan herinnerd worden. Dit alles lijkt niet verzoenbaar met het standpunt van de andere regeringspartij Sp.a. We zijn er allemaal van overtuigd dat het snel moet gaan. Daarom dringen zich belangrijke vragen op:

o Hoe gaat de Vlaamse regering nu om met dit alternatief en wordt dit nu mee opgenomen in het ministerieel comité voor duurzame Antwerpse mobiliteit en de 7 DAM werkgroepen? Wanneer wordt de verdachte stilte doorbroken?
o Wat onderneemt de minister-president om tot een eensgezind standpunt binnen de Vlaamse regering te komen en wanneer kunnen we dit vernemen?

We hebben in dit dossier al meer dan een paar steken laten vallen. We hebben geblunderd! Nu is er een kans, een opening, een opportuniteit, een groter draagvlak. Laat het weer niet verzanden in partijpolitieke spelletjes en in politiek opbod.

De minister-president weet als paardenliefhebber als geen ander dat je een gekregen paard WEL in de bek mag kijken!

Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters

Vlaams Volksvertegenwoordiger

www.dirkpeeters.nu