Groen!
Forum 2020: minister-president Peeters weigert uitgestoken hand
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 3 maart 2010 in "Mobiliteit en
verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
Als de DAM-werkgroepen echt alles willen onderzoeken en als de
DAM-werkgroepen echt open willen nadenken zoals minister Crevits in de
commissie verklaarde,dan is dit de kans bij uitstek om dat te
bewijzen! Groen! vroeg in het Vlaams Parlement aan minister-president
Peeters om de denkpiste van Forum 2020 een kans geven.
De Vlaamse regering is met haar zeven DAM-werkgroepen nu al enige
maanden rondjes aan het draaien. We krijgen sterk de indruk dat de
besprekingen muurvast zitten. De regeringspartijen staan lijnrecht
tegenover mekaar.
Intussen is het middenveld er wel in geslaagd om tot overleg te komen:
actiecomités en havenbonzen vonden mekaar in Forum 2020 en tekenden
een duurzaam alternatief uit voor het BAM-tracé. Het denkwerk dat het
Forum 2020 vorige week presenteerde, is uniek.
Het is een nieuwe fase in burgerdemocratie en participatie van de
zogeheten stakeholders. Ze slaagden erin om uit de loopgraven te komen
en mee te denken over het algemeen belang. Een huzarenstuk!
MINISTER WEIGERT UITGESTOKEN HAND
Dit kan men niet achteloos wegwuiven als nimby- of banana-reacties.
Het Forum 2020 is tot de kern van onze mobiliteitsproblemen
doorgedrongen en biedt een synthese (een meccano) aan van mogelijke
oplossingen.
Toch reageert de minister-president bijzonder terughoudend, stug en
onwillig op dit creatieve denkwerk. De uitgestoken hand wordt niet
aangepakt. Integendeel, het nieuwe plan wordt hautain van de hand
gewezen.
Vanuit de Groen!-fractie hebben we voorzichtig positief gereageerd op
het plan. We zien in dit plan eindelijk de kans op een integrale
benadering, een mogelijkheid voor alle groepen om uit de egelpositie
te kruipen en nieuwe denksporen te bewandelen.
We zien in dit alternatief oplossingen voor de verkeerschaos in
respect met de omgeving, met respect voor de open ruimte, met respect
voor een stad in ontwikkeling in harmonie met de rand.
PLAN FORUM 2020 IS TOEKOMSTGERICHT
Dit alternatief respecteert ook de evenwichten in het Masterplan,
waarbij vooral veel aandacht gaat naar openbaar vervoer, binnenvaart
en fietsen. Het kiest voor een lagere snelheid op de ring en
anticipeert op het regeringsvoornemen om de slimme kilometerheffing in
te voeren. Een voornemen dat ook meneer De Wever onderschreef toen hij
het regeerakkoord mee goedkeurde. Antwerpen uitroepen tot een
tolstad, is dan ook zuivere demagogie. De Vlaamse regering is net als
Europa voorstander van de gefaseerde invoering van een slimme
kilometerheffing in Vlaanderen. En Antwerpen maakt tot nader order
deel uit van Vlaanderen. Dit zijn "truken" om het maatschappelijk
debat van bij het begin al totaal fout te sturen.
Dit alternatief van Forum 2020 is toekomstgericht omdat het rekening
houdt met toename van de stadsbevolking, de nieuwe stedelijke
ontwikkelingen in het noorden van de stad (op de plaats waar de BAM
haar Lange Wapper wil bouwen) en daarnaast ook met de
havenactiviteiten en de reële verkeersstromen.
REGERING HOUDT HALSTARRIG VAST AAN FOUTIEVE UITGANGSPUNTEN
De verkokering van de Vlaamse administratie werd terecht in vraag
gesteld in de commissie versnelling investeringsprojecten. Maar we
stellen tegelijk vast dat deze Vlaamse regering zelf zich helemaal
hult in haar koker door zich vast te klampen aan haar
regeringsbeslissing van 28 maart 2008.
Voortschrijdend inzicht en creativiteit zijn nodig in het zoeken naar
een gedragen oplossing: halsstarrig vasthouden aan foutieve
uitgangspunten staat daar haaks tegenover.
Want halsstarrig vasthouden belemmert het vinden van die goede
oplossing.
De Vlaamse regering is als de bergbeklimmer die de Everest beklimt
maar tegen beter weten in geen gebruik wil maken van zuurstof.
EEN UITWEG UIT DE IMPASSE
Als de DAM-werkgroepen echt alles willen onderzoeken,
als de DAM-werkgroepen echt open willen nadenken zoals minister
Crevits in de commissie verklaarde,
dan is dit de kans bij uitstek om dat te bewijzen!
Daarom dat de Groen! fractie voorstelde om de mensen van Forum 2020
hier in het parlement uit te nodigen.
De Minister-president ziet blijkbaar in het alternatief geen kans om
met een meer gedragen voorstel aan de slag te gaan.
Hij grijpt blijkbaar deze gelegenheid niet aan om zijn regering op een
lijn te krijgen.
Er wordt hier een uitweg uit de impasse aangeboden.
Er wordt u een cadeau aangeboden en dat cadeau weigeren doe je niet zo
maar!
VLAAMSE REGERING IS VERDEELD
En daarbij reageert de Vlaamse regering flink verdeeld. Zelfs in die
mate dat het overkomt alsof CD&V en NVA nog steeds hardop dromen van
een Lange Wapper met een andere, aangepaste afrit.
De uitslag van het referendum van oktober werd door iedereen zo
belangrijk geacht maar blijkbaar willen CD&V en NVA daar niet aan
herinnerd worden. Dit alles lijkt niet verzoenbaar met het standpunt
van de andere regeringspartij Sp.a. We zijn er allemaal van overtuigd
dat het snel moet gaan. Daarom dringen zich belangrijke vragen op:
o Hoe gaat de Vlaamse regering nu om met dit alternatief en wordt
dit nu mee opgenomen in het ministerieel comité voor duurzame
Antwerpse mobiliteit en de 7 DAM werkgroepen? Wanneer wordt de
verdachte stilte doorbroken?
o Wat onderneemt de minister-president om tot een eensgezind
standpunt binnen de Vlaamse regering te komen en wanneer kunnen we dit
vernemen?
We hebben in dit dossier al meer dan een paar steken laten vallen. We
hebben geblunderd! Nu is er een kans, een opening, een opportuniteit,
een groter draagvlak. Laat het weer niet verzanden in partijpolitieke
spelletjes en in politiek opbod.
De minister-president weet als paardenliefhebber als geen ander dat je
een gekregen paard WEL in de bek mag kijken!
Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters
Vlaams Volksvertegenwoordiger
www.dirkpeeters.nu