Plaatsing eerste dwarsligger Hanzelijn
Toespraak | 03-03-2010 | Lelystad | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
185 duizend moeten het er worden. 185 duizend dwarsliggers op de 50
kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle.
Ik mag straks één van de eerste plaatsen.
We bouwen met man en macht aan het spoor.
De schop de grond in.
De biels de baan op!
Ik vind het fantastisch om hier bij u in Lelystad te zijn. De gemeente
die de komende jaren het kloppend hart wordt van een revolutie op het
spoor.
We werken naar het westen.
We werken naar het oosten.
Westwaarts krijgt Lelystad aansluiting op het hoogfrequent spoor
richting Amsterdam en Schiphol. In 2015/2016 rijden er op dat traject
twaalf treinen per uur. Reizen zonder spoorboekje wordt realiteit, en
Flevoland opereert daarbij in de voorhoede. Het is een fikse uitdaging
waar we voluit voor gaan.
Oostwaarts krijgt Lelystad een superverbinding met Zwolle.
Van eindpunt wordt Lelystad knooppunt. En dat geeft nieuwe kansen aan
deze stad. Kansen voor bedrijvigheid. Kansen voor
onderwijsinstellingen. Kansen voor een aantrekkelijk woonklimaat.
Kansen voor recreatie.
Wat betekent de Hanzelijn concreet?
Concreet betekent het dat je vanaf eind 2012 in een half uur in hartje
Zwolle staat.
Nu is dat een treintocht van 1 uur en 40 minuten, met twee
overstappen.
Of een busreis van een uur.
Of een autorit die - zonder files - 50 minuten kost.
Met de Hanzelijn wordt de trein in deze regio dus echt een
aantrekkelijk alternatief.
Zo krijgen mensen die van A naar B moeten reële keuzemogelijkheden.
`Iets te kiezen hebben' is de basis van een robuust mobiliteitssysteem
waar mensen van op aan kunnen.
Ik denk vandaag niet alleen aan de inwoners van Lelystad. Maar ook aan
de mensen in Dronten. Burgemeester Aat de Jonge is in ons midden. Uw
gemeente heeft 40.000 inwoners, die het tot nu toe zonder eigen
station moeten stellen. Ook voor Dronten wordt de Hanzelijn een
kansenlijn. We verwachten dat dagelijks meer dan 3.000 mensen van het
nieuwe station gebruik gaan maken. Dat zijn mensen die nu nog
voornamelijk op de auto zijn aangewezen. Ook zij krijgen dankzij de
Hanzelijn een reëel alternatief.
Nog verderop, in Kampen en Zwolle, betekent de Hanzelijn een directere
route richting Randstad.
Straks reis je binnen het uur van de IJssel naar het IJ. Een tijdwinst
van ruim 15 minuten. Daarmee ontlasten we bovendien de drukke
verbinding via Amersfoort.
Gemeten over heel Nederland is de trein goed voor 8,5 procent van het
totaal aantal afgelegde kilometers. Ook tijdens de economische crisis
die we doormaken, zien we het aantal afgelegde spoorkilometers nog
licht stijgen, terwijl het aantal kilometers over de weg is gedaald.
Dat tekent de spankracht van het spoor.
Ik wil de trein aantrekkelijker maken voor méér mensen. Met betere,
actuele informatie aan de reiziger. Met voor- en natransport dat
naadloos aansluit. Met een groeiend treinaanbod. En met een kwaliteit
van dienstverlening die jaar op jaar toeneemt.
Daar werken we aan met NS en met ProRail.
Maar de basis van een aantrekkelijke treinreis, is een stevige
infrastructuur met voldoende capaciteit. En wat daarbij allemaal komt
kijken, is hier te zien.
Ik ben trots op dit megaproject.
Een project van 1 miljard euro, dat vanaf eind 2012 elke dag 30.000
reizigers snel en comfortabel gaat bedienen.
In 2007 ging de allereerste schop de grond in. Langs het hele traject
wordt sinds drie jaar keihard gewerkt aan het grondwerk, aan tunnels,
bruggen en viaducten (in totaal gaat het om een kleine negentig
kunstwerken!), aan de stations, aan de inpassing van de lijn in het
landschap, aan geluidschermen en faunapassages.
De Hanzelijn wordt een snelle en veilige lijn. Zonder gelijkvloerse
kruisingen. Het wordt een aanwinst voor de regio en voor Nederland.
Tegen de zwartkijkers die menen dat we in Nederland geen grote
projecten meer aankunnen, zeg ik: kom kijken op de Tweede Maasvlakte.
Kom kijken langs de A12, die van Den Haag tot aan Duitsland op de
schop gaat. En kom kijken hier in de polder, in Lelystad, bij de
Hanzelijn!
We zijn nu halverwege. En we zitten in alle opzichten goed op schema.
Dat is te danken aan al diegenen die er elke dag weer de schouders
onder zetten.
Tegen de baanwerkers zeg ik: jullie zijn top!
En tegen alle ondernemers, bestuurders, projectleiders van ProRail en
anderen die hier hun beste krachten aan wijden, zeg ik: chapeau.
Ik verheug me op het moment dat ik de dwarsligger mag gaan plaatsen.
Mijn ervaring met dwarsliggers is dat je ze altijd respectvol,
zorgvuldig maar ook doortastend tegemoet moet treden. Die ervaring zal
me zodadelijk hoop ik van pas komen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat