Gemeente Den Haag

Datum:
woensdag 3 maart 2010

Persbericht

Gemeente Den Haag

Aan redacties en correspondenten

Haagse VekiezingsNâch' en NâchStemmuh groot succes

Tijdens de Haagse VekiezingsNâch' op 2 maart bezochten ruim 1.200 jongeren de Grote Markt. Aansluitend stemden er tussen 00:01 uur en 2:00 uur 's nachts ruim 250 Hagenaars bij het NâchStemmuh. Hiermee is de Haagse VekiezingsNâch' en NâchStemmuh een groot succes. Het NâchStemmuh was uniek omdat er voor het eerst na middernacht kon worden gestemd en het NâchStembureau tot 7:30 uur open bleef.

Politiek en entertainment
Met het evenement wilde de gemeente Den Haag meer jongeren interesseren voor de gemeenteraadsverkiezingen en zo de opkomst onder hen bevorderen. In de cafés op de Grote Markt konden jongeren lijsttrekkersdebatten volgen en optredens van onder andere Lisa Lois, The Opposites en politici die plaatjes draaiden, bijwonen. Actrice Victoria Koblenko zorgde voor een levendige presentatie van de VekiezingsNâch' en leidde de lijsttrekkersdebatten. Burgemeester Jozias van Aartsen opende de avond en zat tevens de jury voor van de finale van het scholendebat 'Debatplaats Den Haag'.

NâchStemmuh
Aansluitend op het programma op de Grote Markt volgde om 00:01 uur het NâchStemmuh in het Koorenhuis. In het nachtelijke stembureau namen burgemeester Jozias van Aartsen, griffier Marion Stein en gemeentesecretaris Annet Betram de eerste stem van de Haagse gemeenteraadsverkiezingen in ontvangst. De eerste stemmer was ADO-voetballer Lex Immers. Na hem volgden tussen 00:01 uur en 2:00 uur nog ruim 250 stemmers. Het nachtelijke stembureau bleef tot 7:30 uur geopend.

Opkomstbevordering
De VekiezingsNâch' en het NâchStemmuh maken deel uit van de opkomstbevorderingscampagne die de gemeente Den Haag voert om meer (jonge) Hagenaars naar de stembus te krijgen. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen had Den Haag een opkomst van 47,7 %. Het doel van de campagne is om een opkomst van boven de 50% te bereiken. Daarvoor voerde de gemeente de campagnes 'Nie Klagûh, Stemmûh' en 'I Rule'. De laatstgenoemde campagne was specifiek gericht op jongeren.