Molloten willen het woordenboek in


ZUTPHEN, 20100303 -- Fans van het tv-programma Wie is... de Mol? zijn een actie gestart: Help `molloot' het woordenboek in. Het doel van deze actie is dat het woord de media bereikt en uiteindelijk in het woordenboek komt. Het woord `molloot' staat voor een fanatieke molfan die zeer veel met het programma bezig is en alle afleveringen uitpluist op zoek naar de mol en verborgen hints. De actie haalde al diverse media en wordt gesteund door een aantal BN'ers, waaronder Lingo voice-over Jan Peter Pellemans.

Het woord `molloot' is bijzonder omdat de betekenis direct duidelijk is. Het is een combinatie van `mol' en `malloot' en geeft aan dat de gemiddelde molfan zo gek is om veel tijd en energie te steken in de zoektocht naar de mol. Oud-presentator Karel van de Graaf noemt dit fenomeen "tien weken lang een manier van leven." Huidig presentator Pieter Jan Hagens zegt hierover: "Sommige mensen ademen zelfs de mol. Dat is heel bijzonder en heb je niet bij elk programma."

In Wie is... de Mol? voeren tien bekende Nederlanders negen weken lang opdrachten uit waarmee ze geld kunnen verdienen. Er is echter een mol in hun midden - een saboteur - die dit probeert te verhinderen. Elke week valt degene af die het minst weet over de mol. De winnaar is diegene die de identiteit van de mol ontmaskert. Wie de mol is houdt ook de kijker in zijn greep, want een slimme kijker kan ontdekken waar en hoe de mol saboteert.
De tiende serie van Wie is... de Mol? is de best bekeken serie tot nu toe met elke week rond de 1,8 miljoen kijkers.





Ingezonden persbericht