Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Begroting en Vergoedingen OPTA 2010

Meerjarenraming OPTA 2011 - 2014

Externe begroting 2010

2 december 2009




Begroting 2010


INHOUDSOPGAVE


1 DE OPDRACHT VAN OPTA VOOR 2010....................................................................................... 3
1.1 MEERJARENVISIE EN BEGROTING................................................................................................. 3
1.2 LEESWIJZER ...............................................................................................................................4
2 ACTIVITEITEN EN KOSTEN PER TAAKGEBIED......................................................................... 5
2.1 INLEIDING ................................................................................................................................... 5
2.2 CONCURRENTIEBEVORDERING OP COMMUNICATIEMARKTEN.......................................................... 6 2.3 EINDGEBRUIKERSBELANGEN OP COMMUNICATIEMARKTEN ..........................................................10 2.4 MARKTANALYSES .....................................................................................................................13 2.5 MONITORING.............................................................................................................................15 2.6 EINDGEBRUIKERSBELANGEN NUMMERS......................................................................................16 2.7 NUMMERUITGIFTE......................................................................................................................18 2.8 POST UD..................................................................................................................................19 2.9 POST NIET-UD..........................................................................................................................21 2.10 TTP .........................................................................................................................................23 2.11 BELEIDSINTERACTIE..................................................................................................................24 2.12 VOORLICHTING..........................................................................................................................26 2.13 BEZWAAR EN BEROEP...............................................................................................................28 2.14 UITVOERINGSTOETSEN ..............................................................................................................30 BIJLAGE GEMEENSCHAPPELIJKE KOSTEN.............................................................................................31 BIJLAGE RELATIE KOSTEN TAAKGEBIEDEN EN KOSTEN TOEREKENINGSCATEGORIEËN.............................33
3 FINANCIËLE OVERZICHTEN.......................................................................................................34 3.1 RESULTATENREKENING 2010 EN MEERJARENRAMING 2011-2014 ..............................................34 3.2 EXPLOITATIEREKENING 2010 EN MEERJARENRAMING 2011-2014...............................................35 3.3 BALANS 2010...........................................................................................................................37 3.4 KASSTROOMOVERZICHT 2010 ...................................................................................................39 3.5 REKENING VAN KAPITAALUITGAVEN- EN ONTVANGSTEN 2010.....................................................40 3.6 OPBRENGSTEN EN KOSTEN NAAR TOEREKENINGSCATEGORIEËN 2010 ........................................41 3.7 KENGETALLEN INFORMATIESTATUUT..........................................................................................43
4 VERGOEDINGENBELEID EN TARIEVEN 2010..........................................................................46 4.1 INLEIDING .................................................................................................................................46 4.2 HET KOSTENCALCULATIEMODEL VAN OPTA ..............................................................................46 4.3 MEERJARENONTWIKKELING VERGOEDINGEN ..............................................................................50 4.3.1 Elektronische Communicatie...........................................................................................50 4.3.2 Nummers .........................................................................................................................50 4.3.3 Post UD en Post niet-UD.................................................................................................50 4.3.4 TTP..................................................................................................................................51 4.4 VOORSTEL REGELING VERGOEDINGEN OPTA 2010...................................................................52

2




Begroting 2010


1 De opdracht van OPTA voor 2010


1.1 Meerjarenvisie en begroting
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, houdt toezicht op dynamische communicatiemarkten. Voor OPTA, die als toezichthouder vóóraf ingrijpt in deze markten om concurrentie te bevorderen en om consumenten hiervan maximaal te laten profiteren, is een gedegen langetermijnvisie noodzakelijk om effectief haar werk te kunnen doen.

In 2010 zal er een programma rondom visievorming worden uitgevoerd. Doel hiervan is een aantal thema's die thans spelen binnen OPTA of die in de toekomst aandacht behoeven te koppelen aan een aantal producten die OPTA in 2010 zal opleveren. Dat zal samen worden gedaan met het expertisebureau, CNB en Markten. Er is al een projectteam Visie gevormd. Dit team zal een aantal concrete doelstellingen formuleren waaraan voornoemde projecten worden 'opgehangen'. Te denken valt aan papers, seminars, rondetafels en workshops. Het programma voor Visie2010 (werktitel) zal in een nader te bepalen format worden gepresenteerd aan de markt. Onderwerpen die waarschijnlijk aan de orde komen zijn:


- Follow-up Covergence

- Glasontwikkelingen

- Digitalisering

- Consumentenbescherming

- (Internationale) ontwikkelingen in de mobiele sector
- (internationale) ontwikkelingen mbt Business Services
- Post

- Frequentiebeleid

De kosten van de werkzaamheden van het toezicht rekent OPTA door aan marktpartijen en het Ministerie van Economische Zaken. Hierbij is sprake van zeven toerekeningscategorieën. Vijf marktcategorieën: elektronische communicatie, post UD, post niet-UD, nummers, TTP en twee categorieën die worden toegerekend aan de overheid: bezwaar en beroep, en uitvoeringstoetsen.

Naast de hierboven genoemde aandachtgebieden voert OPTA natuurlijk ook andere lopende zaken uit. Een volledig overzicht van OPTA's taken in 2010 is in deze begroting opgenomen. De begroting 2010 beschrijft aan de hand van een aantal taakgebieden welke activiteiten OPTA in dit jaar gaat uitvoeren.
3




Begroting 2010

In onderstaande tabel worden per taakgebied de bijbehorende kosten vermeld.

Tabel 1: Kosten per taakgebied

Taakgebied Totaal (in )

Concurrentiebevordering op communicatiemarkten 3.915.719 Eindgebruikersbelangen op communicatiemarkten 2.440.780 Marktanalyses 1.887.634 Monitoring 266.825 Eindgebruikersbelangen nummers 1.110.687 Nummeruitgifte 1.287.026 Post UD 690.518 Post Niet-UD 1.278.409 TTP 63.454 Beleidsinteractie 1.448.642 Voorlichting 1.041.146 Bezwaar en beroep 2.778.650 Uitvoeringstoetsen 114.583 TOTAAL 18.324.073

Correctie voor loonkosten ivm CAO Rijk 1.177.180

Correctie voor loonkosten ivm nieuwe taken 579.642

Totaal (exclusief CAO en nieuwe taken) 16.567.251

In het kader van de taakstelling zijn de extra loonkosten die samenhangen met de CAO Rijk 2007- 2010 en nieuwe taken afzonderlijk weergegeven. Voor nieuwe taken zijn 8,5 fte extra begroot (4,5 voor post, 3 voor misbruik nummers en 1 voor roaming), waarbij 2007 als basisjaar dient. De begroting laat een dalende lijn zien ten opzichte va 2009. Dit betekent dat OPTA haar taken met minder middelen gaat uitvoeren. Daarmee toont OPTA haar ambitie om een assertieve, deskundige toezichthouder te zijn met een constante focus op effectiviteit en efficiëntie.

OPTA geeft hoge prioriteit aan het verbeteren van de verhouding tussen directe en indirecte kosten. In de begroting van vorig jaar is een verhouding gepresenteerd van 70:30, waarbij OPTA heeft aangegeven de verhouding tussen directe en indirecte kosten de komende jaren verder te willen verbeteren. De begroting voor 2010 komt uit op een verhouding van 73:27.


1.2 Leeswijzer
Deze begroting is als volgt opgebouwd. In hoofdstuk 2 worden de taakgebieden behandeld en de bijbehorende kosten gespecificeerd. Per taakgebied staat aangegeven op welke toerekeningscategorie(ën) het betrekking heeft. Hoofdstuk 3 bevat de financiële overzichten die volgen uit de voor de taakgebieden benodigde middelen. Hierin staan ook de begrote kosten en opbrengsten per toerekeningscategorie. Ten slotte worden in hoofdstuk 4 het vergoedingenbeleid en het tarievenvoorstel voor 2010 uiteengezet.
4




Begroting 2010


2 Activiteiten en kosten per taakgebied


2.1 Inleiding
In tabel 1 in hoofdstuk 1 staan de kosten per taakgebied vermeld. In dit hoofdstuk worden deze kosten nader uitgesplitst in een aantal kostensoorten. Tevens wordt per taakgebied aangegeven welke onderliggende activiteiten eraan ten grondslag liggen.

De kosten van de activiteiten van OPTA, dient OPTA door te berekenen aan markt en overheid. Voor de berekening en doorbelasting van de kosten hanteert OPTA een zevental toerekeningscategorieën:

I. Elektronische Communicatie;
II. Nummers;
III. Post UD;
IV. Post niet-UD;
V. TTP;
VI. Bezwaar en beroep;
VII. Uitvoeringstoetsen.

In dit hoofdstuk staat per taakgebied aangegeven op welke toerekeningscategorie(ën) het betrekking heeft. De meeste taakgebieden kunnen volledig aan één toerekeningscategorie worden toegerekend. Alleen voor de taakgebieden Beleidsinteractie en Voorlichting geldt dat de kosten worden toegerekend aan meerdere categorieën.

In de overzichten op de volgende pagina's is per taakgebied aangegeven welke activiteiten OPTA gaat ondernemen en welke kosten daarvoor begroot zijn. Hieronder volgt een omschrijving van de vaste kostenbegrippen in deze tabellen:
· Loonkosten: loonkosten van vaste medewerkers; · Inhuurkosten: kosten van tijdelijke medewerkers. Het betreft extra handen om een piek in de werkzaamheden te kunnen opvangen, dan wel om continuïteit te bieden na het ontstaan van een vacature of bij afwezigheid voor langere duur van een vaste medewerker; · Advieskosten: kosten van externe opdrachten voor werkzaamheden, waarvan OPTA de kennis niet in huis heeft;
· Gemeenschappelijke kosten: alle kosten die geen of een beperkte relatie hebben met één of meerdere toerekeningscategorieën. Deze kosten zijn hierdoor deels direct en deels indirect. Op de pagina's 31 en 32 staat een nadere specificatie van deze kosten. · VTP: vaktechniekplatforms. OPTA kent drie vaktechniekplatforms (recht, economie en techniek) georganiseerd door en voor alle juristen, economen en ingenieurs van OPTA gericht op het stimuleren van de verdere ontwikkeling en verdieping van de professie.
5




Begroting 2010

2.2 Concurrentiebevordering op communicatiemarkten Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie

I. Omschrijving
Het college heeft diverse taken die zien op het creëren van randvoorwaarden voor concurrentie op de communicatiemarkten. Het gaat hierbij om het creëren van randvoorwaarden of het wegnemen van belemmeringen om concurrentie mogelijk te maken.

II. Activiteiten in 2010

1) Handhaving concurrentiebevordering (inclusief toezichtsteam en frequenties) Sinds 1 januari 2009 wordt vanuit de verplichtingen die zijn opgelegd op basis van de nieuwe marktanalyses (het nieuwe reguleringskader) toezicht gehouden. Met dit nieuwe reguleringskader is de focus van het Marktentoezicht verschoven van retail naar wholesale.

Naast toezicht op de meer traditionele telecommunicatiemarkten zullen toezichtactiviteiten ontplooid (kunnen) worden ten aanzien van Next Generation Networks (NGN) en de kabelmarkt.

Kerndoelen voor toezicht in 2010 zijn:
· een beter functionerende zakelijke markt · steeds meer ondertoezichtgestelden worden zelf nalevingsbereid en zijn compliant · ondertoezichtgestelden die verplichtingen dreigen niet na te komen of niet nakomen worden zo effectief mogelijk aangepakt met een divers sanctie-instrumentarium. Handhaving zal geschieden vanuit twee `basismodellen' van handhaving:
1. een traditionele, gebaseerd op afschrikking, ook aangeduid met `command and control'
2. een alternatieve, gebaseerd op coöperatie, morele instemming en spontane naleving van regelgeving (compliance).

Frequenties

1) Geven van advies indien adviesaanvraag wordt ingediend door EZ (bijvoorbeeld over digitaal dividend, uitgiften in 2013 en flexibilisering);
2) Onderzoek naar de concurrentiesituatie op markten voor mobiele communicatiediensten;

3) Voeren van discussies met stakeholders en het werken aan gezamenlijke visieontwikkeling op het gebied van frequentie-uitgiften en het effect daarvan op mededinging;

4) Deelnemen aan de discussies in RSPG-ERG groep `Spectrum management and Competition'.


2) Expertisecentrum
Het Expertisecentrum houdt zich bezig met verschillende activiteiten zowel binnen OPTA als daarbuiten. Deze activiteiten zijn gegroepeerd rond een drietal primaire taken, namelijk:
- de vertaling van wetenschappelijke inzichten naar voor OPTA praktisch toepasbare concepten;

6




Begroting 2010


- het signaleren van vraagstukken van horizontale borging en het initiëren van acties daarop; en

- het leveren van input op inhoudelijk complexe vraagstukken in geselecteerde dossiers. De belangrijkste taak van het Expertisecentrum betreft de advisering van het college, het management team en de lijnafdelingen bij complexe economische en juridische vraagstukken die aan de orde komen in de projecten van de lijnafdelingen Markten en CNB. Daarnaast levert het Expertisecentrum (intern en extern) (bijdragen aan) sectorstudies, wetenschappelijke publicaties, gastcolleges en lezingen, economische en juridische bouwstenen ten behoeve van het primaire proces en inhoudelijke bijdragen aan de vaktechniekplatforms en aan het opleidingenbeleid en ontplooit het verschillende activiteiten ter versterking van de relatie van OPTA met de wetenschap, zoals het organiseren van of bijdragen aan sessies met verschillende wetenschappers. Het doel van al deze activiteiten hangt samen met de hiervoor genoemde primaire taken en de algemene doelstellingen van het Expertisecentrum: een (van de lijnafdelingen) onafhankelijke toetsing van de juridische en economische kwaliteit van OPTA producten en het versterken van de professionele ontwikkeling van de medewerkers van OPTA en daarmee tevens het versterken van de positionering van OPTA als inhoudelijke autoriteit op de markten voor elektronische communicatie en post.


3) Tarieven
In 2010 zijn ten aanzien van een aantal onderwerpen/markten activiteiten m.b.t. tarieven te verwachten. Het gaat daarbij in ieder geval om: A. Tarieven omroep
In 2010 zijn de volgende activiteiten te verwachten:
- Afronding beoordeling doorgiftetarieven (incl. bijbehorende factiliteiten zoals conditional access)

- Beoordeling jaarlijks vast te stellen tarieven
- Ieder kwartaal vaststelling van de relevante retailtarieven (WLR-C)
- Jaarlijkse bepaling minus + WSK (WLR-C) B. Tarieven FttH:
C. FTA/MTA: Bulric model
D. Wholesale tarieven KPN
E. EDC evaluatie


4) Handhaving H5 (incl. klachten en vragen, geschilbeslechting) A. Klachten en vragen gedogen
Marktpartijen en gedoogplichtigen benaderen het college zeer regelmatig voor het verkrijgen van informatie omtrent wet- en regelgeving.

Aanpassen FAQ-gedogen: het gaat hier om een eenmalige volledige update van het bestaande FAQ-document. De antwoorden op de FAQ's dienen te worden aangepast aan de wet- en regelgeving H5 Tw zoals deze geldt vanaf 1 februari 2007, alsmede aan de huidige beleidsregels inzake de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels.

B. Het beslechten van geschillen tussen partijen middels handhaving (doorgaans l.o.d.). Handhavingsverzoeken komen aanmerkelijk minder voor dan verzoeken tot geschilbeslechting.


7




Begroting 2010

C. Geschilbeslechting door het nemen van een beschikking. · Aanleggeschillen. Het college beslecht geschillen tussen partijen bij de aanleg van kabels.
· Verplaatsing van kabels / het nemen van maatregelen t.o.v. kabels. Het beslechten van verplaatsgeschillen tussen partijen.

D. Het voorkomen van geschillen door bemiddeling Door te bemiddelen tussen partijen waarbij een geschil dreigt te ontstaan, kan in een vroeg stadium worden voorkomen dat een van beide partijen een geschil bij het College aanbrengt. Hoewel er voor het College geen verplichting bestaat om - zonder dat daadwerkelijk een geschil is aangemeld bij het College - tussen partijen te bemiddelen, worden door middel van deze werkwijze veel geschillen voorkomen.
In 2009 zijn de nieuwe marktanalysebesluiten gaan gelden. Een aantal van deze verplichtingen is nieuw. Het betreft de toegangs- en resaleverplichting voor de kabelmaatschappijen, de verplichting tot levering van de WLR-dienst hoogcapacitair, ODF-access, toegang tot huurlijnen hoogcapacitair en de levering van de WBT-dienst lage kwaliteit. Mogelijk dat over de uitleg van deze nieuwe verplichtingen geschillen tussen partijen ontstaan die zij aan het college voorleggen.
Ook valt niet uit te sluiten dat, bij gebreke van regulering van bepaalde markten, een intensiever beroep op de interoperabiliteitsverplichting wordt gedaan en dat dienaangaande geschillen ontstaan.
Een andere belangrijke ontwikkeling die tot het indienen van geschillen kan leiden is de transitie naar All-IP, waarbij KPN wordt toegestaan onder bepaalde voorwaarden MDF-access te staken.


5) Uitvoering omzetgerelateerd vergoedingen systeem Omzetstelsel uitvoeren:
· Aanschrijven van geregistreerde aanbieders tot indienen van omzetopgave. · Beoordeling omzetopgaven.
· Vaststellen jaarlijkse toezichtkosten.


6) Registreren aanbieders
· Behandelen van vragen uit de markt.
· Afhandelen mededelingen van registratieplichtige partijen. · Register met geregistreerde partijen op orde houden en publiceren. · Rapportages maken.


7) WOB
Besluiten op verzoeken om informatie ingevolge de Wet Openbaarheid van bestuur. Activiteiten:
a. Uitvoeren - algemene - consistentietoets op alle Wob-besluiten van OPTA b. OPTA-breed bevorderen van kwalitatief goede behandeling van Wob-verzoeken c. Opstellen Wob-rapportages
d. Incidenteel inschakelen van externe juridische expertise m.b.t. Wob-vraagstukken

Een beslissing op bezwaar in het kader van een Wob-besluit behoort tot het taakgebied bezwaar en beroep.

8




Begroting 2010

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Handhaving concurrentiebevordering
(inclusief toezichtsteam en frequenties) 793.846 75.000 195.000 1.063.846 Expertisecentrum 215.424 - 75.000 290.424 Tarieven 168.180 - 50.000 218.180 Handhaving H5 (incl. geschilbeslechting,
graafrechten en klachten / vragen) 43.120 30.000 2.500 75.620 Uitvoering omzetgerelateerd
vergoedingensysteem 60.500 - - 60.500 Registreren aanbieders 36.300 3.000 - 39.300 WOB (verzoeken en algemeen) 34.150 - 5.000 39.150 Vaktechniekplatform (VTP) 75.885 - - 75.885 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 1.427.405 108.000 327.500 1.862.905 Directe gemeenschappelijke kosten 981.494 Indirecte gemeenschappelijke kosten 1.071.320 Totaal 3.915.719


9




Begroting 2010

2.3 Eindgebruikersbelangen op communicatiemarkten Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie

I. Omschrijving
Het college ziet toe op naleving van de verplichtingen voortvloeiend uit de Tw, die als doel hebben om consumenten te beschermen. Dat ziet zowel op taken in de sfeer van het consumentenrecht (contractsduur, algemene voorwaarden) als op de meer privacy en internetveiligheid gerelateerde taken (telemarketing, spam, spyware, zorgplicht aanbieders). Deze taken bestaan vooral uit toezicht en handhaving, waarbij preventieve maatregelen worden genomen en sancties worden uitgedeeld om uitwassen terug te dringen. Ook het opstellen van richtlijnen voor toezicht valt hieronder. Daarnaast behandelt het college vragen van eindgebruikers die (grotendeels) binnenkomen via de Consuwijzer.

II. Activiteiten in 2010

1) Handhaving eindgebruikersbelangen (incl. opstellen richtlijnen)

A) Internetveiligheid
Op dit gebied hanteert OPTA de volgende doelstellingen voor 2010:
1. Aanpak van ongevraagde communicatie: a. Spam aan rechtspersonen aanzienlijk reduceren; b. Spam aan natuurlijke personen verder reduceren tot niveau's onder die van
2009.

2. Een significante reductie van het aantal malwarebesmettingen. Nederland komt niet langer voor in de top tien van malware verspreidende landen.
3. Zorgplicht voor ISP's
a. Concrete handhaving op het gebied van consumentenvoorlichting b. ISP's nemen concrete maatregelen op het gebied van de aanpak van infecties door botnets door het raamwerk voor de bestrijding van botnets te implementeren
c. Stimuleren van de zelfreguleringsinitiatieven op het gebied van beveiliging van netwerken in het licht van het nieuwe Telecomkader (o.a. meldingsplicht).
4. Verstevigen (inter)nationale samenwerking tussen toezichthouders.
5. Afwikkelen juridische procedures in de fase van primaire besluiten.
6. Onderhoud en innovatie van interne netwerken, systemen, archieven en protocollen.
7. Signaalfunctie door beheer en ontwikkeling van spamklacht.

Activiteiten

a. Inzet van handhavingsinstrumenten zoals waarschuwingen, (boete)rapporten, boetebesluiten, lasten onder dwangsom; b. Inzet van handhavingscommunicatie ten aanzien van het verbod op spam aan rechtspersonen.
c. Ontwikkeling van beleid en zelfreguleringsinitiatieven op het gebied van de zorgplicht
10




Begroting 2010

voor ISP's en ongevraagde communicatie. d. Monitoring, onder meer door spamklacht.nl e. Nationale en internationale samenwerkingsactiviteiten, zoals deelname aan overleggen, congressen, alsmede beleidsadvisering aan DGET en de EC.

B) Consumentenbescherming

Handhaving

1. Beëindigingsrecht bij wijziging van voorwaarden of tarieven (art. 7.2 Tw): op basis van signalen handhaven conform de nieuwe beleidsregels.
2. Opzegtermijn (art. 7.2a Tw): op basis van signalen en steekproeven handhaven conform de nieuwe wettelijke regels.
3. Kwaliteitsrapportage (art. 7.4 Tw): in de Tw staat de verplichting tot publiceren van kwaliteitsgegevens door openbare telefonieaanbieders en aanbieden van deze gegevens aan OPTA.

4. Tarieftransparantie (art. 7.8 Tw): aanbieders van elektronische communicatiediensten dienen op een genoegzame wijze tarieven kenbaar te maken.
5. Telemarketing (art. 11.7, lid 5 t/m 13 Tw): bedrijven (opdrachtgevers en callcenters) dienen gebruik te maken van het wettelijk bel-me-niet register en de abonnee de mogelijkheid bieden om onmiddellijk opgenomen te worden in het register. Daarnaast dienen zij het recht van verzet aan te bieden en te respecteren.
6. Aansluiting geschillencommissie (art. 12.1Tw): op basis van signalen aanbieders aanschrijven die zich nog niet bij de geschillencommissie hebben aangesloten.
7. Overstap (zelfregulering): vanaf 1 januari 2009 moeten (95%) consumenten kunnen overstappen op de afgesproken datum met een maximale dienstonderbreking van 24 uur.

Opstelling richtlijnen
Kwaliteitsrapportages (zie 3.): opstellen beleidsregels voor de invulling van de kwaliteitsmeting.
Tarieftransparantie (zie 4.): begeleiden "zelfregulering" of als dat niet lukt: opstellen beleidsregels voor een nadere invulling van art. 7.8 Tw en 3.2 Rude (zie ook 4).

2) Behandelen klachten en vragen eindgebruikers (backoffice) De backoffice ondersteunt en instrueert de frontoffice inhoudelijk en levert kennis aan voor de kennisbank. Daarnaast levert de backoffice rapportages ten behoeve van het toezicht door OPTA en geeft ook ongevraagd signalen voor toezicht. Ook ondersteunt de backoffice de aanlevering van content voor de website van ConsuWijzer. Daarnaast neemt de backoffice deel aan diverse overleggen en verbeterprojecten van ConsuWijzer. Verder is een activiteit het verbeteren van de kwaliteit van de website, van de kennisbank en van de kennis bij de medewerkers van zowel BO als FO, alsmede verdere verbetering van de (kwartaal)rapportages ten behoeve van het toezicht.


11




Begroting 2010

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Handhaving eindgebruikersbelangen
(inclusief opstellen richtlijnen) 674.438 60.000 100.000 834.438 Behandelen klachten en vragen
eindgebruikers (Backoffice) 211.288 - - 211.288 Vaktechniekplatform (VTP) 49.732 49.732 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 935.458 60.000 100.000 1.095.458 Directe gemeenschappelijke kosten 643.227 Indirecte gemeenschappelijke kosten 702.095 Totaal 2.440.780


12




Begroting 2010

2.4 Marktanalyses
Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie

I. Omschrijving
Het college analyseert marktgegevens en -ontwikkelingen ten behoeve van marktafbakening en dominantieanalyse, op basis waarvan potentiële mededingingsproblemen worden aangewezen en verplichtingen onderbouwd worden opgelegd.

II. Activiteiten in 2010

1) Marktanalyses
De huidige marktbesluiten hebben betrekking op de reguleringsperiode 2009 t/m 2011. Het gaat hierbij om Breedband (ULL en WBT), Huurlijnen, Vaste telefonie (opbouw, afgifte en WLR), en Omroep. De volgende activiteiten worden voorzien voor 2010:
a) Organiseren van de derde ronde marktanalyses;
b) Externe communicatie inzake de derde ronde marktanalyses;
c) Eerste afstemming met de NMa en de Europese Commissie;
d) Start binnen de gedefinieerde projecten van de uit te voeren analyses;
e) Uitvoering van verschillende onderzoeken (bundeling, geografische afbakening);
f) Uitvoeren en voltooien van de marktanalyse voor afgiftemarkten;
g) Implementatie van de omroepbesluiten: doorgifte.


2) NGN/All IP
Dit onderdeel omvat strategische en operationele activiteiten ter bevordering van concurrentie op "Next Generation Networks" waaronder KPN's All-IP netwerk en glasvezelnetten. De activiteiten die voor 2010 worden voorzien:

a) Monitor Uitfasering MDF en ILL/SDH (klassieke huurlijnen);
b) Beleidslijn bepalen Artikel 5.14 (Glasinvesteringen Gemeente);
c) Herijking Beleidsregels tariefregulering ontbundelde glastoegang FttH (nav EC aanbeveling NGA);

d) ERG werkgroep NGA;

e) Onderzoek toetredings (on)mogelijkheden ontbundelde glastoegang (FttH);
f) Tariefbesluit FttH (jaarlijkse tarieven);
g) Beoordelingen CAPEX allocaties (FttH).


13




Begroting 2010

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Marktanalyses 516.376 50.000 165.000 731.376 NGN / ALL IP 109.880 - 60.000 169.880 Vaktechniekplatform (VTP) 35.163 35.163 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 661.419 50.000 225.000 936.419 Directe gemeenschappelijke kosten 454.796 Indirecte gemeenschappelijke kosten 496.419 Totaal 1.887.634


14




Begroting 2010


2.5 Monitoring

Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie

I. Omschrijving
Deze taak behelst het vergaren van informatie door actieve marktmonitoring. De resultaten van monitoring gelden als cruciale informatie voor marktanalyses elektronische communicatie.

II. Activiteiten 2010
De reguliere taken "structurele monitoring" zijn:
- gegevens opvragen/inkopen;

- gegevens controleren;

- gegevens opslaan/beheren;

- maken van rapportages intern en extern;
- beschikbaar stellen van data aan medewerkers voor verdere analyses;
- communicatie met marktpartijen over het proces;
- evalueren/verbeteren van processen;
- afhandelen van bovengenoemde enquêtes en informatieverzoeken.

Specifiek voor 2010 zijn de volgende aandachtspunten/uitbreidingen:
- uitrol van glas;

- gebruik van nieuwe wholesaleverplichtingen;
- mobiel breedband;

- geografische netwerkkaart: jaarlijks updaten;
- retailtarieven consumenten telecom;
- monitoringproces verder automatiseren;
- update vragenlijst begin 2010;

- overstapgedrag en -drempels

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Structurele Monitoring 103.620 103.620 Vaktechniekplatform (VTP) 5.818 5.818 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 109.438 109.438 Directe gemeenschappelijke kosten 75.250 Indirecte gemeenschappelijke kosten 82.137 Totaal 266.825
15




Begroting 2010


2.6 Eindgebruikersbelangen nummers
Toerekeningscategorie(ën): Nummers

I. Omschrijving
In het belang van eindgebruikers stelt OPTA beleid en richtlijnen op. Ook houdt OPTA toezicht op de naleving van wettelijke bepalingen aangaande nummers ten behoeve van eindgebruikersbelangen. Het college heeft een belangrijke nieuwe taak om toezicht te houden op verschillende verplichtingen in de Tw/Bude/Rude die als doel hebben om consumenten te beschermen tegen misbruik van betaalnummers.

II. Activiteiten in 2010

1. Misbruik nummers
· Nummers niet toekennen aan partijen op grond van strengere controle aan de poort. · Toezicht en handhaving aansluitplicht van nummergebruikers bij een geschillencommissie.
· Handhaven in gevallen van kennelijk misbruik van nummers. · Toezicht en handhaving transparantieverplichtingen:
- de tariefmeldingsplicht;

- de plicht om in reclame-uitingen tarieven te vermelden;
- de maximumtariefmaatregel;

- de verscherpte transparantieplicht voor extra verkeerskosten bij het bellen naar betaalde informatienummers.
· Toezicht en handhaving van de verplichting voor nummerhouders om een registratie van nummergebruikers te voeren.
· Monitoren en beantwoorden klachten en vragen vanuit de markt · Handhaven van de zorgplicht van nummerhouders.


2. Geschilbeslechting interoperabiliteit Bemiddeling om geschillen te voorkomen. · Behandelen van geschillen.


3. Toezicht en handhaving 112 en nummerportabiliteitverplichtingen
112
· Locatie informatie
· NAW
· Aankiesbaarheid

Nummerportabiliteit
· Overleg COIN.
· Toezicht en handhaving van de 10 euro-grens. · Opstellen klachtenformulier consumenten en consulteren aanbieders. · Behandelen van nummerportabiliteitgeschillen die samenhangen met aanvraag mobiele
16




Begroting 2010

nummers.


4. Toezicht en handhaving juist en daadwerkelijk gebruik van nummers · Toezicht mobiel MVNOs.
· Beleid Global Title.
· Toezicht BES.

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Handhaving eindgebruikersbelangen
(inclusief opstellen richtlijnen en
geschilbeslechting) 426.863 1.000 10.500 438.363 Vaktechniekplatform (VTP) 23.967 23.967 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 450.830 1.000 10.500 462.330 Directe gemeenschappelijke kosten 309.993 Indirecte gemeenschappelijke kosten 338.364 Totaal 1.110.687


17




Begroting 2010


2.7 Nummeruitgifte
Toerekeningscategorie(ën): Nummers

I. Omschrijving
Het nummerbureau en de toezichtmedewerkers behandelen een constante stroom van nummeraanvragen. Hiervoor moet het nummeruitgifte-systeem REN worden beheerd.

II. Activiteiten in 2010

1) Toekennen, reserveren, wijzigen en intrekken nummers: · Vragen van de markt beantwoorden
· Strengere controle aan de poort
· Rapportages opstellen
· Behandelen van aanvragen
· Implementatie nummerplanwijzigingen · Publicatie nummerregister
· Beheer uitgiftesysteem
o Uitvoering functioneel beheer o Beheercontract REN
o Aanpassen REN naar aanleiding van wensen


2) Facturatie en debiteurenbeheer

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Toekennen, reserveren, wijzigen en
intrekken nummers 421.734 2.500 21.500 445.734 Facturatie en debiteurenbeheer 68.754 - 68.754 Vaktechniekplatform (VTP) 27.540 27.540 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 518.028 2.500 21.500 542.028 Directe gemeenschappelijke kosten 356.199 Indirecte gemeenschappelijke kosten 388.799 Totaal 1.287.026


18




Begroting 2010


2.8 Post UD
Toerekeningscategorie(ën): Post UD

I. Omschrijving
Ingevolge de nieuwe postregelgeving geldt voor TNT Post een aantal verplichtingen ten aanzien van de kwaliteit van de universele dienstverlening. OPTA ziet toe op de naleving van deze verplichtingen.
Daarnaast worden bij Consuwijzer regelmatig vragen gesteld op het gebied van post en de postmarkt ter beantwoording waarvan ondersteuning aan de OPTA-backoffice verleend moet worden.

II. Activiteiten in 2010
II. Activiteiten in 2010

1. Toezicht Universele Dienst Post
Postvestigingen en overkomstduur
De nieuwe Postwet bevat onder meer vereisten ten aanzien van aantal en spreiding van postvestigingen en de overkomstduur van brieven. TNT Post dient jaarlijks aan het college een rapportage te verstrekken over de uitvoering van onder andere deze onderdelen van de universele postdienst. Die jaarlijkse rapportage dient vergezeld te gaan van een financiële verantwoording over de activiteiten ter uitvoering van de universele postdienst.

Posttarieven
De tarieven die door TNT Post worden vastgesteld voor de onderscheiden postvervoerdiensten binnen de universele postdienst dienen uniform en op kosten te zijn gebaseerd. De (voorwaarden) en tarieven zijn bovendien non-discriminatoir en transparant. De tarieven en wijzigingen daarvan dient TNT Post ter toetsing aan het college voor te leggen. In het kader van de regulering van de tarieven van de universele dienstverlening dienen ten aanzien van de toe te passen price cap de daarbij te hanteren omzetaandelen nog nader te worden bepaald. Artikel
25 van de Postwet 2009 biedt de mogelijkheid dat de starttarieven voor de universele dienstverlening in enig jaar worden aangepast op basis van daadwerkelijke kosten en een redelijk rendement. Daarvan zal in 2010 gebruik worden gemaakt in het kader van het vaststellen van een normrendement en de daarmee verband houdende aanpassing van de Postregeling 2009.

Brievenbussen en overig UD
TNT Post dient jaarlijks aan het college een rapportage te verstrekken over de uitvoering van de universele postdienst. Dit betreft onder meer het voldoen aan de vereisten op het gebied van de spreiding van brievenbussen en het zes dagen per week collecteren en bestellen van brieven. De jaarlijkse rapportage dient vergezeld te gaan van een financiële verantwoording over de activiteiten ter uitvoering van de universele postdienst.


2) Behandelen klachten en vragen eindgebruikers (Backoffice) Een deel van de consumentenvragen en -klachten die bij OPTA binnenkomen betreffen cases
19




Begroting 2010

over post die door de frontoffice niet kunnen worden afgedaan. Deze worden door de backoffice afgehandeld.

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Toezicht UD 241.562 53.000 294.562 Behandelen klachten en vragen
eindgebruikers (Backoffice) 6.014 - 6.014 Vaktechniekplatform (VTP) 13.901 - - 13.901 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 261.477 53.000 314.477 Directe gemeenschappelijke kosten 179.793 Indirecte gemeenschappelijke kosten 196.248 Totaal 690.518


20




Begroting 2010


2.9 Post niet-UD

I. Omschrijving
In de nieuwe Postwet 2009 zijn verschillende verplichtingen opgenomen waaraan alle postvervoerbedrijven zich dienen te houden. OPTA ziet toe op de naleving van deze verplichtingen.
Daarnaast beoordeelt OPTA jaarlijks de werking van de postmarkt, beslecht geschillen tussen postbedrijven en werkt samen met binnen- en buitenlandse stakeholders. Voorts registreert OPTA postaanbieders en voert het omzetstelsel uit. Tenslotte zal OPTA toezien op de te verwachten regels t.a.v. door postbedrijven in acht te nemen arbeidsvoorwaarden.

II. Activiteiten en doel(en) in 2010

1. Toezicht niet Universele Dienst:
Het gaat hierbij om verplichtingen met betrekking tot het grondwettelijk briefgeheim, het voorzien in een klachtenprocedure en om verplichtingen op het gebied van onderlinge dienstverlening. OPTA heeft tot taak toezicht te houden op de juiste naleving van deze verplichtingen, waar nodig met inzet van handhavinginstrumenten.

Artikel 9 van de Postwet 2009 vereist van het college dat hij onderzoek doet naar de doeltreffendheid en effecten van de ingevolge het eerste lid van dat artikel voor in casu TNT Post geldende verplichting, daarover uiterlijk 1 april 2010 verslag uitbrengt aan het ministerie van Economische Zaken en daarbij adviseert over de wenselijkheid om verdergaande verplichtingen aan in casu TNT Post op te leggen.

Ingevolge artikel 33 van de Postwet 2009 dient het college informatie met betrekking tot de werking van de nationale markt voor postvervoerdiensten te verzamelen, te analyseren en systematisch te bewerken. Jaarlijks dient het college een verslag van zijn bevindingen aan het ministerie van Economische Zaken te zenden.

De Postwet 2009 draagt het college op geschillen te beslechten tussen postvervoerbedrijven en tussen postvervoerbedrijven en exploitanten van postbussen, postcodesystemen respectievelijk adresgegevenssystemen inzake de nakoming van de voor hen geldende verplichtingen ten aanzien van onderlinge dienstverlening.

Als nationale toezichthouder op het gebied van de postmarkt, onderhoudt het college regelmatige contacten met internationale instellingen op dit gebied en met andere toezichthouders in het buitenland.

Artikel 8 van de Postwet 2009 biedt de mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur regels te stellen omtrent de door postvervoerbedrijven in acht te nemen arbeidsvoorwaarden. Een dergelijke algemene maatregel van bestuur is gepubliceerd en treedt per 1/1/2010 in werking. Ingevolge de Postwet 2009 is het college belast met het toezicht op de naleving ervan.
21




Begroting 2010


2. Registratie
· De nieuwe Postwet is op 1 april 2009 van kracht geworden. Het college registreert postaanbieders en marktgegevens van postaanbieders op basis van zijn bevoegdheden in de Postwet. Partijen die geregistreerd staan als postaanbieder zijn jaarlijks een vergoeding verschuldigd voor toezichtkosten. Deze vergoeding is gebaseerd op hun relevante netto omzet.

3. Facturatie en debiteurenbeheer

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Toezicht niet-UD 225.450 60.000 270.000 555.450 Registratie 116.332 116.332 Facturatie en debiteurenbeheer 17.580 - 17.580 Behandelen klachten en vragen
eindgebruikers (Backoffice) 8.946 - 8.946 Vaktechniekplatform (VTP) 20.680 20.680 Totaal (excl. Gemeenschappelijke kosten) 388.988 60.000 270.000 718.988 Directe gemeenschappelijke kosten 267.471 Indirecte gemeenschappelijke kosten 291.950 Totaal 1.278.409


22




Begroting 2010


2.10 TTP
Toerekeningscategorie(ën): TTP

I. Omschrijving
OPTA houdt toezicht op de naleving van verplichtingen die rusten op certificatiedienstverleners die gekwalificeerde certificaten aan het publiek aanbieden (Trusted Third Parties hierna: TTP's). OPTA registreert deze aanbieders en publiceert het openbare register.

II. Activiteiten in 2010

1) Toezicht en handhaving (inclusief behandelen klachten vragen markt) Toezicht houden op de geregistreerde TTP's. Jaarlijks worden de auditrapporten opgevraagd en beoordeeld. Niet-geregistreerde TTP's opsporen voor de registratieplicht. Behandelen van vragen uit de markt.


2) Internationale contacten
Uitwisselen kennis en ervaring met andere lidstaten: het monitoren van beleidsontwikkelingen in EU-verband en bijdrage leveren aan de totstandkoming van beleidsontwikkelingen in EU en nationaal verband.


3) Ontwikkelen expertise en vaktechnieken Ccntact onderhouden met betrokken partijen die standaarden en normen ontwikkelen en wijzigingen van de ETSI bijhouden.


4) Registraties
Het beoordelen en vastleggen van ingevulde registratieformulieren en het nemen van registratiebesluiten. Relevante wijzigingen van geregistreerde aanbieders verwerken. Volgens de prognose van EZ zal de implementatie van de Dienstenrichtlijn leiden tot nieuwe spelers op de markt, dus ook nieuwe aanvragen voor registratie.

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Toezicht en handhaving (inclusief
behandelen klachten en vragen markt) 9.510 - - 9.510 Internationale contacten 5.830 - - 5.830 Ontwikkelen expertise en vaktechnieken 3.680 - - 3.680 Registraties 5.622 - - 5.622 Vaktechniekplatform (VTP) 1.384 - - 1.384 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 26.026 - - 26.026 Directe gemeenschappelijke kosten 17.895 Indirecte gemeenschappelijke kosten 19.533 Totaal 63.454
23




Begroting 2010


2.11 Beleidsinteractie
Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie, TTP, Nummers, Post-UD en Post Niet-UD

I. Omschrijving

1) Activiteiten ter verbetering van de effectiviteit en efficiëntie van de uitvoering van de diverse taakgebieden van OPTA. Het college treedt op aanvraag of op eigen initiatief in overleg met EZ en andere toezichthouders over (de uitvoering en toepassing van) wet- en regelgeving.
2) OPTA wisselt kennis en ervaring uit met zijn internationale collega's in ERG-IRG verband, voor een goede samenwerking en bevordering van de interne Europese markt (één van de drie hoofddoelstellingen uit de Tw). OPTA draagt actief bij aan de uitvoering van het IRG-ERG werkprogramma voor 2010 (o.a. activiteiten op het gebied van verdergaande harmonisatie) en neemt actief deel aan de overleggen in IRG-ERG verband (projectteams, Contact Netwerk- en Head's meetings, expertgroups). In 2010 is OPTA bovendien aan de beurt om een Head's meeting te organiseren.

II. Activiteiten in 2010

1) Beleidsinteractie met EZ en derden
Het onderhouden van regelmatige en intensieve contacten met de Europese Commissie, MinEZ en verschillende relevante toezichthouders op verschillende niveaus om kennis en informatie te delen en elkaar te adviseren.
Regelmatige routines:

1) Samenwerking en afstemming met MinEZ

2) Contacten met de Europese Commissie (inclusief implementatierapport)
3) Samenwerking en afstemming met andere toezichthouders, namelijk: a ­ Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) b ­ Agentschap Telecom (AT)
c ­ Consumentenautoriteit (CA)
d ­ Commissariaat voor de Media (CvdM) e ­ College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) f ­ Markttoezichthoudersberaad
· FTR/MTR (fixed / mobile terminating rates); doel: de regulering van FTR en MTR harmoniseren. De verwachte aanbeveling van de EC over FTR/MTR biedt harmonisatie op korte en middenlange termijn.
· NGN IP-interconnectie: vervolg op huidige activiteiten rond NGN en IP interconnection; · International Roaming; doel: monitoring en leveren van informatie aan de EC over de huidige stand van zaken in de roamingmarkt, tbv de evaluatie van de International Roaming Verordening en advisering over mogelijke aanpassingen van de regulering. · Regulatory Accounting: opleveren jaarlijkse rapportage Regulatory Accounting in Practice; · End user projectteam; doel: ontwikkelen van best practices op het gebied van transparantie en input leveren in de discussie over de UD. Visibility projectteam; doel: zichtbaarheid van het ERG werk en de resultaten hiervan. (AFM), De Nederlandsche Bank (DNB), Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)).
4) Samenwerking en afstemming met stakeholders, namelijk: a ­ Contacten op gebied van consumenten: Consumentenbond (CoBo) en Stichting
24




Begroting 2010

Geschillen Commissie (SGC)
b ­ Contacten op gebied van internetveiligheid: Openbaar Ministerie (OM), Ministerie van Justitie (MinJus), KLPD, ENISA, London Action Plan e ­ Public Affairs (PA)


2) Participatie IRG/ERG Werkgroepen
Voorbereiding van en deelname aan IRG-ERG overleggen. Advisering door OPTA in Europa en Nederland over de Herziening en implementatie van het Europees Regelgevend kader met een horizontaal projectteam. Dit team schrijft discussiepapers die ook extern kunnen worden gecommuniceerd, verzorgt input voor discussies in IRG/ERG, met de Commissie, met het ministerie, etc. OPTA steunt ook in 2010 het in 2008 tot stand gekomen IRG-secretariaat te Brussel. OPTA neemt deel aan de projectteams over de volgende onderwerpen: · Framework Review
· SMP
· International Roaming
· Remedies
· Benchmarking
· NGN
· Convergence
· Consumer Empowerment
· Regulatory Accounting
· Article 7 Expert Teams (ad hoc basis)
· I/ERG RSPG Co-operation (op verzoek van EZ)


3) Detachering EC:
Een OPTA-medewerker is als nationaal expert gedetacheerd bij de Europese Commissie. Dit bevordert de effectiviteit van het internationale optreden van OPTA.


4) Review Europese wetgeving
OPTA levert input ten aanzien van de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van de op te stellen wetgeving naar aanleiding van de herziening van de richtlijnen. Activiteiten behelzen voorbereiding, analyse van teksten en overleg met EZ, zowel in de projectgroep van EZ als in de stuurgroep van EZ.

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Beleidsinteractie met EZ en derden 198.944 - 41.500 240.444 Participatie IRG/ERG Werkgroepen 215.950 - 100.000 315.950 Detachering EC 90.300 - - 90.300 Review Europese wetgeving 30.928 - - 30.928 Vaktechniekplatform (VTP)
Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 536.122 - 141.500 677.622 Directe gemeenschappelijke kosten 368.641 Indirecte gemeenschappelijke kosten 402.379 Totaal 1.448.642
25




Begroting 2010


2.12 Voorlichting
Toerekeningscategorie(ën): Elektronische communicatie, TTP, Nummers, Post-UD en Post Niet-UD

I. Omschrijving
Het actief voorlichten en informeren inzake standpunten en besluiten van het college. Verzorging van externe communicatie, persvoorlichting alsmede het onderhouden van diverse (bedrijfs)contacten. Verzorging van diverse publicaties rond visie, beleid en besluiten. Mede door goede communicatie treedt OPTA gezaghebbend en als autoriteit op. Daarnaast kan OPTA hierdoor gemakkelijker goed personeel aantrekken en behouden.

II. Activiteiten in 2010
Projecten extern 2010

1. Marktmonitor uitbreiden op www.opta.nl en in woordvoering.
2. Strategisch advies t.a.v. communicatie-aspecten.
3. Dossiers uitbreiden op opta.nl.

4. Archiefblokken bouwen op opta.nl.
5. Webrichtlijnen rijksoverheid voor toegankelijke websites navolgen (verplicht).
6.
Reguliere activiteiten extern 2010

7. OPTA publicaties.

8. Persberichten uitbrengen, woordvoering, interviews en speeches voorbereiden.
9. Analisten te woord staan (inclusief tweemaal webcast).
10. Externe voorlichting: correspondentie, communicatieplannen, brochures.
11. Arbeidsmarktcommunicatie: vacatureteksten en wervingsactiviteiten waaronder bedrijfsbezoeken, carrièrebeurzen.

12. ConsuWijzer.

13. Websites: www.opta.nl én de Engelse site, www.spamklacht.nl, www.werkenbijopta.nl onderhouden;

14. Openbaar maken besluiten OPTA in de Staatscourant.


26




Begroting 2010

Deelactiviteiten Loon- Inhuur- Advies- Voor- Totaal kosten kosten kosten lichtings- kosten Externe voorlichting en bedrijfscontacten 117.430 - 6.300 73.700 197.430 Visie (Focus), Jaarverslag en
Marktmonitor 127.638 40.000 21.000 85.000 273.638 Beheer websites extern 41.366 - - 45.000 86.366 Begroting 29.440 - - - 29.440 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 315.874 40.000 27.300 203.700 586.874 Directe gemeenschappelijke kosten 217.197 Indirecte gemeenschappelijke kosten 237.075 Totaal 1.041.146


27




Begroting 2010


2.13 Bezwaar en Beroep
Toerekeningscategorie(ën): Bezwaar en beroep

I. Omschrijving
Het college neemt bezwaarschriften in behandeling en doet een heroverweging. Daarnaast begeleidt het college de beroepsprocedure en voert deze in sommige gevallen ook zelf uit. Het wettelijk kader voorziet er in dat ten aanzien van een aantal belangrijke bevoegdheden van het college na besluitvorming in eerste aanleg rechtstreeks beroep bij de hoogste rechter, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) openstaat (dit zijn de marktanalysebesluiten en de op deze besluiten gebaseerde uitvoeringsbesluiten). Voor de meeste sanctiebesluiten geldt dat na bezwaar beroep openstaat in twee instanties. De rechtbank Rotterdam is exclusief bevoegd voor de behandeling van besluiten gebaseerd op de Telecommunicatiewet en de Postwet. Tegen beslissingen van de rechtbank Rotterdam staat hoger beroep open bij het CBb.

Voor beslissingen die zijn gebaseerd op de Wet openbaarheid van bestuur (openbaarmaking op verzoek en actieve openbaarmaking) geldt de normale competentieverdeling op grond van de Algemene wet bestuursrecht, waarbij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de hoogste rechtsprekende instantie is.

II. Activiteiten in 2010
Onder dit taakgebied vallen de volgende activiteiten in 2010:
- Het behandelen van bezwaarschriften binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn.
- Het door het eigen pleitteam behandelen van (hoger) beroepsprocedures.
- Het begeleiden van (hoger) beroepsprocedures die door de Landsadvocaat worden uitgevoerd.

Procedures inzake bezwaren, beroepen en voorlopige voorzieningen worden in 2010 in ieder geval verwacht t.a.v.:

- Marktanalysebesluiten

- Geschilbesluiten

- Boetebesluiten

- Wob-verzoeken

- Nummerbesluiten (intrekking, weigering toekenning en omzetstelsel)
- Lasten onder dwangsom

- Registraties

- Invorderingsbesluiten

- Personeelsbesluiten


28




Begroting 2010

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Bezwaren 298.524 - 40.000 338.524 (Hoger) beroepen 534.650 - 355.000 889.650 Voorlopige voorzieningen 128.070 - 40.000 168.070 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 961.244 - 435.000 1.396.244 Directe gemeenschappelijke kosten 660.958 Indirecte gemeenschappelijke kosten 721.448 Totaal 2.778.650


29




Begroting 2010


2.14 Uitvoeringstoetsen
Toerekeningscategorie(ën): Uitvoeringstoetsen

I. Omschrijving
Het college adviseert op aanvraag over uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van voorgenomen wet- en regelgeving en van beleidsvoornemens in nationaal en internationaal verband. Daarnaast reageert het college op andere schriftelijke adviesaanvragen van EZ.

II. Activiteiten in 2010
Activiteiten uitvoeringstoetsen
OPTA doet op schriftelijk verzoek van het Ministerie van Economische Zaken verschillende uitvoeringstoetsen op het gebied van post en elektronische communicatie. Het doen van deze uitvoeringstoetsen heeft zijn grondslag in het Informatiestatuut tussen het ministerie en OPTA. OPTA verwacht in 2010 mogelijk uitvoeringstoetsen en adviesaanvragen op de volgende gebieden:

- Implementatie herziene Europese richtlijnen
- Implementatie Verordening BEREC

- Advisering in het kader van frequenties
- Nummerplanwijzigingen

- BES-eilanden

- Consumentenbescherming

- Wijziging hoofdstuk 4 Tw

- Postwet (lagere regelgeving)

OPTA streeft naar kwalitatief hoogwaardige uitvoeringstoetsen, die na voorbereidend overleg met het Ministerie van EZ worden opgesteld binnen de termijnen die daartoe in het Informatiestatuut gesteld zijn. Uitvoeringstoetsen moeten waar mogelijk leiden tot verbetering van wetgeving en beleid door het meenemen van de reguleringservaringen van OPTA. Adviezen van OPTA dragen bij aan uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van regels.

Deelactiviteiten Loonkosten Inhuurkosten Advieskosten Totaal Uitvoeringstoetsen 46.996 - - 46.996 Totaal (excl. gemeenschappelijke kosten) 46.996 - - 46.996 Directe gemeenschappelijke kosten 32.315 Indirecte gemeenschappelijke kosten 35.272 Totaal 114.583


30




Begroting 2010

Bijlage Gemeenschappelijke kosten
Toerekeningscategorie(ën): Alle categorieën

I. Omschrijving
De categorie Gemeenschappelijke kosten bestaat uit alle kosten die geen of een beperkte relatie hebben met één of meerdere toerekeningscategorieën. Voor de hand liggende voorbeelden zijn kosten voor huisvesting, opleidingen en bedrijfsvoering.

II. Activiteiten in 2010

1. Taakstelling en nieuwe taken
OPTA heeft de afgelopen jaren laten zien in staat te zijn een groeiend takenpakket te kunnen koppelen aan een dalende begroting. Reeds voordat de taakstelling in het kader van de vernieuwing Rijksdienst werd opgelegd, had OPTA op dit gebied al resultaten geboekt. In 2010 ziet OPTA zich gesteld voor de resterende taakstellingsopgave. Parallel aan de besparingen, afslankingen en bezuinigingen heeft OPTA in de loop der tijd telkens nieuwe taken gekregen, echter zonder (volledige) toekenning van de hiervoor benodigde middelen. OPTA gaat er van uit dat de hiervoor al in 2009 ingediende claim in 2010 gehonoreerd zal worden.


2. Bestuurlijke ondersteuning en advisering Verzorgen van strategisch-bestuurlijke advisering aan college en MT ter bewaking van de reputatie van OPTA, het vergroten van de effectiviteit van OPTA en bewaking van een zorgvuldige en hoogwaardige besluitvorming binnen OPTA.


3. Aanpassing van de OPTA-wet
De kaderwet ZBO's zal na aanvaarding van de wijzigingswet OPTA in 2010 voor een groot deel van toepassing zijn op OPTA. In 2010 zullen de interne processen en werkwijzen aan de nieuwe regels worden aangepast.


4. Interne Evaluatie Reorganisatie
OPTA zal in 2010 de werking van een aantal arrangementen van de in 2009 doorgevoerde reorganisatie beoordelen en op grond daarvan mogelijk in 2010 een aantal interne aanpassingen doorvoeren.


5. Interne communicatie en informatievoorziening Organisatie van interne communicatiebijeenkomsten, informatieverzorging en actuele nieuwsvoorziening via het interne Kennisnet. Dat zal bovendien op een nieuwe leest worden geschoeid en gedurende 2010 een aantal nieuwe functionaliteiten krijgen, waardoor de interne samenwerking nog beter wordt ondersteund.


31




Begroting 2010

Deelactiviteiten

Deelactiviteiten Totaal Huisvestingskosten 1.928.500 Afschrijvingskosten 1.250.000 Algemene kosten 1.133.690 Opleidingen 839.509 Indirecte personeelskosten 568.303 Management 526.880 Personeel & Organisatie 463.034 Intern overleg 423.693 Secretariaat 404.208 College 390.000 Financiën 334.974 Automatisering 312.350 Gebouwbeheer 148.290 Documentatie 146.900 Informatievoorziening 113.252 Reiskosten 110.000 Planning en control 81.554 Receptie 76.950 Interne communicatie 71.324 Bestuurlijk advies 30.100 Incassokosten 20.000 Diversen 174.758 TOTAAL 9.548.269

De gemeenschappelijke kosten bestaan voor 4.565.230 uit directe kosten (48%) en voor
4.983.039 uit indirecte kosten (52%).

Voor een nadere specificatie van de huisvestingskosten, algemene kosten en indirecte personeelskosten wordt verwezen naar paragraaf 3.2.
32




Begroting 2010

Bijlage Relatie kosten taakgebieden en kosten toerekeningscategorieën

Toerekeningscategorie met bijbehorende taakgebieden Kosten

Elektronische Communicatie
Concurrentiebevordering op communicatiemarkten (paragraaf 2.2) 3.915.719 Eindgebruikersbelangen op communicatiemarkten (paragraaf 2.3) 2.440.780 Marktanalyses (paragraaf 2.4) 1.887.634 Monitoring (paragraaf 2.5) 266.825 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) 1.902.719 Totale kosten (paragraaf 3.6) 10.413.677

Nummers
Eindgebruikersbelangen nummers (paragraaf 2.6) 1.110.687 Nummeruitgifte (paragraaf 2.7) 1.287.026 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) 307.445 Totale kosten (paragraaf 3.6) 2.705.158

Post UD
Post UD (paragraaf 2.8) 690.518 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) 109.084 Totale kosten (paragraaf 3.6) 799.602

Post niet-UD
Post niet-UD (paragraaf 2.9) 1.278.409 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) 162.281 Totale kosten (paragraaf 3.6) 1.440.690

TTP
TTP (paragraaf 2.10) 63.454 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) 8.259 Totale kosten (paragraaf 3.6) 71.713

Bezwaar en beroep
Bezwaar en beroep (paragraaf 2.13) 2.778.650 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) - Totale kosten (paragraaf 3.6) 2.778.650

Uitvoeringstoetsen
Uitvoeringstoetsen (paragraaf 2.14) 114.583 Beleidsinteractie en voorlichting (paragrafen 2.11 en 2.12) - Totale kosten (paragraaf 3.6) 114.583

TOTAAL 18.324.073

In paragraaf 3.6 wordt nader ingegaan op de kosten van de toerekeningscategorieën.
33




Begroting 2010


3 Financiële overzichten


3.1 Resultatenrekening 2010 en meerjarenraming 2011-2014

Prognose realisatie 2009
Het geprognosticeerde resultaat voor 2009 is 0,6 mln. negatief, terwijl een verlies van 1,2 mln. was begroot. Enerzijds zijn de geprognosticeerde baten ongeveer 0,6 mln. lager dan begroot. De oorzaak hiervan ligt met name bij de overige baten. De verwachte opbrengsten van de marktcategorieën zijn in lijn met de begroting. Anderzijds blijven de lasten naar verwachting ongeveer
1,2 mln. achter bij de begroting. Zie voor een meer gedetailleerde toelichting de paragrafen 3.2 en
3.6.

Begroting 2010
In de begroting van 2009 was een verlies van 1,2 begroot om zo geld terug te geven aan de marktcategorie nummers. Naar verwachting gaat dit ook lukken en daarom is in 2010 het begrote resultaat vrijwel nihil. In paragraaf 3.6 staat een uitgebreidere toelichting.

In het kader van de taakstelling zijn de extra loonkosten die samenhangen met de CAO Rijk 2007-
2010 en nieuwe taken afzonderlijk weergegeven. De bedragen in de regel "extra loonkosten ivm CAO Rijk 2007-2010" zijn allen uitgedrukt ten opzichte van 2007. Voor nieuwe taken zijn 8,5 fte begroot, waarbij 2007 als basisjaar dient. Hiervan hebben er 4,5 fte betrekking op werkzaamheden in het kader van de nieuwe postwet, 3 op misbruik nummers en 1 op roaming.
34




Begroting 2010


3.2 Exploitatierekening 2010 en meerjarenraming 2011-2014


35




Begroting 2010

Prognose realisatie 2009
De kosten over 2009 zullen naar verwachting ongeveer 1,2 mln. lager uitvallen dan de begrote
18,5 mln. Voornaamste oorzaak is dat de geprognosticeerde loonkosten 0,9 mln. lager zijn dan begroot. Dit is het gevolg van een verwachte gemiddelde bezetting over 2009 van ongeveer 130 fte tegenover een begrote bezetting voor 2009 van 138 fte. Verder zijn de verwachte huurkosten 0,2 mln. lager dan begroot in verband met een eenmalige ontvangst in verband met gevelwerkzaamheden aan de Zurichtoren. Bij de werving- en selectiekosten is er naar verwachting een meevaller van 0,1 mln., omdat er geen werving- en selectiebureau ingeschakeld hoefde te worden waarmee in de begroting wel rekening was gehouden.

Begroting 2010
De begrote kosten voor 2010 bedragen 16,6 mln. (exclusief CAO en nieuwe taken) en zijn daarmee
0,3 mln. lager dan in de begroting 2009.
Er is gerekend met een gemiddelde bezetting over 2010 van 136 fte (zie ook paragraaf 3.7). Dit is hoger dan de verwachte bezetting eind 2009 van 128 fte, omdat de bezetting in 2010 naar verwachting zal toenemen door werving en invulling van diverse functies. De gerealiseerde inhuurkosten bleken de afgelopen jaren hoger te zijn dan begroot. De inhuurkosten zijn voor 2010 met 0,5 mln. wat realistischer begroot dan in voorgaande jaren. De advieskosten bezwaar&beroep waren in 2009 relatief hoog begroot vanwege de beroepen tegen de marktanalysebesluiten. De verwachting is dat de landsadvocaat in 2010 minder vaak ingeschakeld hoeft te worden en dit leidt tot een daling van 0,3 mln. ten opzichte van vorig jaar. De afschrijvingskosten zijn 0,15 mln. lager begroot dan vorig jaar. Reden is dat de investeringen vanwege de migratie ultimo 2009 ad 0,9 mln. in 2009 volledig zijn afgeschreven en dus niet meer tot afschrijvingslasten leiden in 2010.

Meerjarenraming 2011-2014
De meerjarenraming 2011-2014 (exclusief CAO en nieuwe taken) is ruim 0,8 mln. lager dan de begroting 2010. De belangrijkste oorzaak hiervan is een lagere formatie en daarmee samenhangende lagere loonkosten van 0,5 mln. Tevens is de verwachting dat de posten inhuur en "opdrachten aan derden" en met respectievelijk 0,1 mln. en 0,2 mln. zullen dalen.

In het kader van de taakstelling zijn de extra loonkosten die samenhangen met de CAO Rijk 2007-
2010 en nieuwe taken afzonderlijk weergegeven. De bedragen in de regel "extra loonkosten ivm CAO Rijk 2007-2010" zijn allen uitgedrukt ten opzichte van 2007. Voor nieuwe taken zijn 8,5 fte begroot, waarbij 2007 als basisjaar dient. Hiervan hebben er 4,5 fte betrekking op werkzaamheden in het kader van de nieuwe postwet, 3 op misbruik nummers en 1 op roaming.
36




Begroting 2010


3.3 Balans 2010

Hoewel in de begroting 2009 werd uitgegaan van een negatief saldo aan liquide middelen van ruim
0,5 mln. eind 2009, is de huidige verwachting dat dit saldo positief zal zijn. Voornaamste oorzaak hiervan is dat de uitgaven in 2009 behoorlijk achterblijven bij de begroting. De verwachting is dat het saldo van de liquide middelen ultimo 2010 ook positief zal zijn.


37




Begroting 2010

Het geprognosticeerde verlies over 2009 is 0,6 mln. Dit verlies is ruwweg opgebouwd uit een bijzondere bate van 0,4 mln. (vanwege ontvangen verzekeringsgelden in verband met de brand die op 8 augustus 2008 plaatsvond) en een verlies op de marktcategorieën van 1,0 mln. De bijzondere bate wordt toegevoegd aan de algemene reserve die daarmee toeneemt van 432.000 tot het maximum voor 2009 van 817.000 (de algemene reserve mag maximaal 5% bedragen van de gemiddelde gerealiseerde baten van de afgelopen drie jaar). Het verlies op de marktcategorieën wordt verwerkt via de post "Te verrekenen met de markt" die verandert van een schuld van OPTA aan de markt van 530.000 in een vordering van OPTA op de markt van 487.000.


38




Begroting 2010


3.4 Kasstroomoverzicht 2010

Over 2009 wordt een negatieve kasstroom van 4,7 mln. verwacht. Voornaamste oorzaak hiervan is dat er in 2009 voor 5,4 mln. aan boetes is afgedragen aan het Ministerie van Economische Zaken die OPTA in 2008 heeft ontvangen. Dit verklaart tevens het in 2008 behaalde overschot. De begrote kasstroom over 2010 is 0,3 mln. positief en met name het gevolg van afschrijvingslasten die hoger zijn dan de investeringen.


39




Begroting 2010


3.5 Rekening van kapitaaluitgaven- en ontvangsten 2010

Over 2010 wordt een positief saldo van kapitaaluitgaven en -ontvangsten verwacht van ruim 0,3 mln.. Net als bij het kasstroomoverzicht is de voornaamste oorzaak dat de afschrijvingen hoger zijn dan de investeringen.


40




Begroting 2010


3.6 Opbrengsten en kosten naar toerekeningscategorieën 2010

Prognose realisatie 2009
Zoals vermeld in paragraaf 3.1 zijn de geprognosticeerde baten voor 2009 ongeveer 0,6 mln. lager dan begroot. Bij bezwaar en beroep zijn de opbrengsten 1,0 mln. lager dan begroot. Daartegenover staan bijzondere baten van 0,4 mln. Deze zijn het gevolg van ontvangen verzekeringsgelden in verband met de brand die op 8 augustus 2008 plaatsvond. De opbrengsten van de marktcategorieën zijn wel in lijn met de begroting.
De ontwikkeling van de markt voor TTP's is nog steeds niet op gang gekomen. De inkomsten via marktpartijen zijn in 2009 daarom vrijwel nihil. Met EZ is echter de afspraak gemaakt dat zij de door OPTA gemaakte kosten voor TTP zal vergoeden. Daarom zijn de verwachte baten over 2009 gelijkgesteld aan de begrote lasten.

De in paragraaf 3.1 genoemde onderbesteding aan de kostenkant komt met name tot uitdrukking bij bezwaar en beroep. Dit is het gevolg van minder bestede uren dan begroot, doordat de bezwaren en beroepen voornamelijk pas in de tweede helft van 2009 zijn ontvangen. Door vertraging in de
41




Begroting 2010

behandeling door de rechtbank van beroepen zullen er naar verwachting minder uren worden besteed dan begroot.

Begroting 2010
De begrote lasten bedragen 18,3 mln., een daling van 0,2 mln. ten opzichte van vorig jaar. De begrote baten zijn eveneens 18,3 mln., waardoor het resultaat vrijwel nihil is. In de begroting 2009 was een verlies begroot van 1,2 mln. om zo geld terug te geven aan de marktcategorie nummers. Naar verwachting gaat dit lukken, waardoor het niet nodig is wederom een verlies in te calculeren. Bij de marktcategorieën nummers en post is sprake van een stijging van de begrote baten van respectievelijk 0,7 mln. en 1,3 mln. De stijging bij post heeft te maken met de liberalisering van de postmarkt per 1 april 2009. Hierdoor is de categorie postconcessie vervallen. Daarvoor in de plaats zijn de categorieën post UD en post niet-UD gekomen.

Verrekening van de resultaten van marktcategorieën De verrekening van resultaten van marktcategorieën vindt plaats via de balanspost "Te verrekenen met de markt" (zie paragraaf 3.3). Deze post is samengesteld uit de afzonderlijke vorderingen en schulden die OPTA heeft met betrekking tot de vijf marktcategorieën. Ultimo 2008 bedroeg de schuld van OPTA aan de markt per saldo 0,5 mln.. Naar verwachting slaat deze schuld eind 2009 om in een vordering van OPTA op de markt van 0,5 mln. Bij de tariefbepaling is hiermee op het niveau van afzonderlijke marktcategorieën rekening gehouden.

Aan het einde van hoofdstuk 2 is in een bijlage de relatie gelegd tussen de kosten van de toerekeningscategorieën en de kosten van de taakgebieden.


42




Begroting 2010


3.7 Kengetallen informatiestatuut

Personele bezetting (excl. college, Jaar Stand per 1/1 Stand per 31/12 uitzendkrachten en adviseurs)
Formatie (in fte)
Realisatie 2008 152 152 Begroot 2009 152 152 Prognose realisatie 2009 152 143 Begroot 2010 143 143

Bezetting (in fte)
Realisatie 2008 120 123 Begroot 2009 130 140 Prognose realisatie 2009 126 128 Begroot 2010 130 140

Formatieopbouw bezetting Realisatie Begroot Begroot naar schaal in fte gemiddeld
2008 2009 2010
3 - - -
4 6 6 4
5 4 4 3
6 7 6 5
7 14 14 13
8 16 16 14
9 7 7 6
10 3 3 2
11 38 37 39
12 22 23 21
13 24 24 25
14 9 9 8
15 - 1 1
16 2 2 2
17 - - - Totalen 152 152 143

De verwachte bezetting is 130 fte per 1 januari 2010 en 140 fte per 31 december 2010. Er is gerekend met een verwachte gemiddelde bezetting over 2010 van 136 fte. OPTA heeft de formatie in 2009 meer in lijn gebracht met de bezetting. De huidige formatie is van 152 fte met 9 fte gedaald naar 143 fte.


43




Begroting 2010

Salarissom inclusief Realisatie Begroting Prognose Begroting afdrachten, exclusief 2008 2009 realisatie 2010 toelagen, exclusief college 2009 (x 1.000)

Salarissom (excl. College) 7.542 9.119 8.250 9.404

Loonsom, exclusief college Realisatie Begroting Prognose Begroting (x 1.000) 2008 2009 realisatie 2010 2009 Indexcijfer (2008 = 100) 100 121 109 125

Ontslaguitkeringen Realisatie Begroting Prognose Begroting 2008 2009 realisatie 2010 2009 Aantal 3 2 1 3

Personeelsuitgaven Realisatie Begroting Prognose Begroting (x 1.000) 2008 2009 realisatie 2010 2009 Loonkosten (excl. college) 7.827 9.419 8.550 9.704 Uitzendkrachten (inhuur) 863 398 473 512 Werving en selectie 78 145 50 82 Overige P-uitgaven 474 541 443 486 Opleidingen 304 416 440 395

Totaal 9.546 10.919 9.956 11.179

Bezoldiging collegeleden Realisatie Begroting Prognose Begroting incl. afdrachten en toelagen 2008 2009 realisatie 2010 (x 1.000) 2009

Voorzitter en vaste leden 311 415 350 390


44




Begroting 2010

Toelichting financiële overzichten

Algemeen
OPTA hanteert het baten-lasten stelsel. Dit houdt in dat inkomsten en uitgaven worden toegerekend aan de periode waarin de betreffende activiteiten plaatsvinden. Dit is een groot verschil met het kasstelsel waar inkomsten worden verantwoord op het moment van de ontvangst (cash inflow) en uitgaven op het moment van de betaling (cash outflow).

Overzicht 3.1 Resultatenrekening naar kostensoort Rentebaten worden niet begroot.

De opbrengsten uit marktcategorieën betreffen enerzijds de geschatte opbrengst van vergoedingen die voor verlening van een registratie en voor verlening van een nummer aan partijen zal worden gevraagd, alsmede de opbrengst uit vergoedingen voor het jaarlijkse toezicht die aan geregistreerde marktpartijen en nummerhouders worden opgelegd.

De overige opbrengsten zijn afkomstig van de overheid. Het betreft een vergoeding van de jaarlijks gerealiseerde kosten inzake bezwaar en beroep. Deze kosten worden door de overheid gedragen om het opwerpen van financiële drempels voor het instellen van bezwaar en beroep voor marktpartijen te voorkomen. Ook ontvangt OPTA vergoeding van tijdbesteding voor specifieke door de overheid aan OPTA gevraagde uitvoeringstoetsen, zoals bijvoorbeeld toetsen inzake een nummerplan.

Overzicht 3.2 Exploitatiebegroting
Griffie- en proceskosten, afschrijvingskosten voorziening dubieuze debiteuren en afschrijvingskosten voorziening bezwaar en beroep worden niet begroot.

Toelichting op de belangrijkste kostensoorten:
Loonkosten: Dit betreft de loonkosten van vaste medewerkers. Het aantal werkbare dagen is gesteld op 210 kalenderdagen per medewerker.

Inhuurkosten: kosten van tijdelijke medewerkers. Het betreft extra handen om een piek in de werkzaamheden te kunnen opvangen, dan wel om continuïteit te bieden na het ontstaan van een vacature of bij afwezigheid voor langere duur van een vaste medewerker.

Advieskosten (kosten van onderzoek- en adviesopdrachten): kosten van externe opdrachten voor werkzaamheden waarvan OPTA de kennis niet in huis heeft.

Advieskosten bezwaar en beroep: kosten van de landsadvocaat inzake bezwaar en beroepszaken.

Overzicht 3.6 Opbrengsten en kosten naar toerekeningscategorieën

De kosten van bezwaar en beroep en uitvoeringstoetsen worden anders dan de marktcategorieën jaarlijks met het ministerie van Economische Zaken op basis van nacalculatie afgerekend.
45




Begroting 2010

4 Vergoedingenbeleid en tarieven 2010

4.1 Inleiding
Het college berekent zijn integrale kosten door ter dekking van de kosten van werkzaamheden of diensten welke door het college als gevolg van het bepaalde bij of krachtens de wet worden verricht. Dit gebeurt op basis van een door het Ministerie van Economische Zaken vastgesteld vergoedingenbeleid. Daarin staat bepaald dat de integrale kosten naar de volgende categorieën worden doorberekend:
· de marktcategorie Elektronische Communicatie; · de marktcategorie Nummers;
· de marktcategorie Post UD en niet UD;
· de marktcategorie TTP;
· de categorie overheid (inzake uitvoeringstoetsen en bezwaar- en beroepzaken).

4.2 Het kostencalculatiemodel van OPTA
De kosten van OPTA worden aan de marktcategorieën en overheid met behulp van een kostencalculatiemodel toegerekend. Het kostencalculatiemodel is gebaseerd op de principes van Activity Based Costing (de ABC-methode) en opgebouwd op basis van de in deze begroting gehanteerde taakgebieden, waarvan hieronder een schema is opgesteld vanuit de invalshoek van de toerekeningscategorieën.


46




Begroting 2010

Toerekeningscategorie Taakgebieden

Elektronische Communicatie Concurrentiebevordering op communicatiemarkten Eindgebruikersbelangen op communicatiemarkten Marktanalyses Monitoring Beleidsinteractie Voorlichting Gemeenschappelijke kosten

TTP TTP Beleidsinteractie Voorlichting Gemeenschappelijke kosten

Nummers Eindgebruikersbelangen nummers Nummeruitgifte Beleidsinteractie Voorlichting Gemeenschappelijke kosten

Post UD Post UD Beleidsinteractie Voorlichting Gemeenschappelijke kosten

Post niet-UD Post niet-UD Beleidsinteractie Voorlichting Gemeenschappelijke kosten

Bezwaar en beroep Bezwaar en beroep Gemeenschappelijke kosten

Uitvoeringstoetsen Uitvoeringstoetsen Gemeenschappelijke kosten

· Op basis van dit model zijn interne producten geformuleerd die homogeen zijn. Uitgangspunt hierbij is dat een product valt onder één taakgebied en één van de toerekeningscategorieën.

· De TW verplicht de Minister van Economische Zaken om de kosten eenduidig toe te rekenen aan de juiste toerekeningscategorie. Dat betekent dat het kostencalculatiemodel op het bovenstaande is ingericht. De kosten kunnen berekend worden naar toerekeningscategorie en naar taakgebied.

· De kosten worden op bedrijfseconomische wijze berekend met behulp van een kosten-
47




Begroting 2010

calculatiemodel dat zodanig is ingericht, dat daaruit op elk moment op eenduidige en inzichtelijke wijze de kosten van de desbetreffende categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten kunnen worden afgeleid.

· De directe kosten betreffen de kosten die gemaakt worden voor projecten die een rechtstreekse relatie hebben met één of meerdere toerekeningscategorieën.

· De indirecte kosten betreffen de kosten die gemaakt worden voor projecten die geen rechtstreekse relatie hebben met één of meerdere toerekeningscategorieën.

· Voor zover de kosten bestaan uit afschrijvingskosten worden deze kosten door middel van evenredige afschrijving op de aanschafwaarden van de investeringsgoederen per kalenderjaar geraamd op basis van de economische levensduur.

· Vaststelling of wijziging van de vergoeding geschiedt bij ministeriële regeling. Aan de hand van een voorstel van OPTA stelt de Minister jaarlijks een regeling vast.

· Bij ministeriële regeling wordt de hoogte van de vergoeding per categorie of per subcategorie van gelijksoortige werkzaamheden of diensten vastgesteld, alsmede de verdeelsleutel van de kosten per toerekeningscategorie. Deze verdeelsleutel kan per toerekeningscategorie en subcategorie verschillen.

· De kosten worden geraamd voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt.

· De in rekening gebrachte vergoedingen zijn verschuldigd voor het gehele kalenderjaar, ongeacht het moment waarop ze in rekening worden gebracht.

De kosten van bezwaar en beroep en uitvoeringstoetsen van OPTA voor het Ministerie van Economische Zaken worden afzonderlijk bij het Ministerie van Economische Zaken in rekening gebracht. In de begroting is geen rekening gehouden met middelen afkomstig uit dwangsommen en boetes. Indien ze worden opgelegd en ontvangen worden ze na sluiting van het desbetreffende dossier door OPTA aan het Rijk afgedragen. OPTA betaalt BTW op dezelfde wijze als elke andere gebruiker van ingekochte producten en diensten en brengt zelf geen BTW in rekening. Omdat OPTA geen BTW kan terugvorderen worden de kosten inclusief BTW begroot en doorberekend aan de toerekeningscategorieën. Dit betekent dat de begroting ook aan de onderstaande uitgangspunten van de regelgeving voldoet.

· De kosten die gemaakt worden in verband met het behandelen van bezwaarschriften en het optreden van het college als procespartij bij de behandeling van beroepschriften komen niet ten laste van de marktpartij, maar ten laste van de Rijksbegroting.

· De kosten die voor doorberekening aan een marktpartij in aanmerking komen betreffen toelatingskosten, zoals het registreren van een marktpartij, het toekennen en reserveren van een nummer, omdat bij deze kosten sprake is van een individueel toerekenbaar voordeel, en daarnaast toezichtkosten.

· Eventueel te innen dwangsommen en boetes worden niet aan marktcategorieën toegerekend, maar rechtsreeks afgedragen aan de algemene middelen van het Rijk.
48




Begroting 2010

· De vergoedingen zijn gebaseerd op geprognosticeerde kosten. Indien na afloop van een kalenderjaar blijkt dat het saldo van de begrote kosten opbrengsten en kosten afwijkt van het saldo van de gerealiseerde kosten, dan zal het verschil via de post "Te verrekenen met de markt" met de desbetreffende marktcategorie worden verrekend. Op deze wijze blijft het Eigen Vermogen van OPTA binnen het in de regelgeving toegestane saldo.

· OPTA brengt geen BTW in rekening.


49




Begroting 2010

4.3 Meerjarenontwikkeling vergoedingen

De kosten van OPTA worden omgerekend naar kosten per marktcategorie. Vervolgens worden deze kosten per marktcategorie vermeerderd of verminderd met bedragen uit de post "Te verrekenen met de markt". Voorts worden per marktcategorie de vergoedingen berekend door de kosten van de marktcategorie toe te rekenen aan het begrote aantal geregistreerde partijen, respectievelijk het begrote aantal uitgegeven/gereserveerde nummers. Dit leidt tot vergoedingen (tarieven) die OPTA na vaststelling door de Minister van de Regeling vergoedingen OPTA 2010 en publicatie in de Staatscourant in december 2009 bij marktpartijen in rekening zal brengen.

4.3.1 Elektronische Communicatie
De vergoedingen die in 2010 in rekening zullen worden gebracht aan de marktcategorie Elektronische Communicatie zijn 7% lager dan in 2009. Ondanks de dalingen van de tarieven, verwacht OPTA eind 2010 een positief resultaat te behalen op deze marktcategorie als gevolg van een hogere verwachte totale omzet van de markt. Gegeven de huidige laagconjunctuur geeft OPTA de voorkeur aan een gefaseerde daling van de tarieven om grote tariefschommelingen in de toekomst te voorkomen.

4.3.2 Nummers
De vergoedingen voor toekenning en jaarlijks toezicht zullen voor alle nummers worden verhoogd. In het verleden is er een aanzienlijk overschot ontstaan op de vergoedingen voor de kosten van nummers. Dit overschot heeft OPTA de afgelopen jaren teruggedrongen door de tarieven onder het niveau van kostendekking te houden. In de afgelopen 2 jaar is de uitgifte van nummers sterk achtergebleven op de prognoses van OPTA. Om die reden is het overschot omgeslagen in een tekort. Om de daadwerkelijke kosten te kunnen dekken dienen de tarieven derhalve te worden verhoogd. Om te voorkomen dat er een te grote stijging voor nummerhouders plaatsvindt, zullen de tarieven in stappen worden verhoogd. Dit houdt in dat naar verwachting in 2011 een soortgelijke verhoging zal moeten plaatsvinden.
Voorts zullen de tarieven voor toekenning en jaarlijks toezicht van betaalde informatienummers (090X- nummers) meer belast worden als gevolg van meer toezichtwerkzaamheden op het gebied van betaalde informatienummers. In 2010 is sprake van een generieke verhoging van 20% en een verhoging van 30% voor de 090X-nummers.

4.3.3 Post UD en Post niet-UD
De begrote kosten voor Post kunnen worden onderscheiden in kosten voor toezichttaken met betrekking tot de universele dienstverlening en kosten voor de overige toezichttaken onder de Postwet 2009. De eerstbedoelde categorie kosten houdt vooral verband met de taken van het college in relatie tot de verplichtingen van de universele dienstverlener ten aanzien van de kwaliteit van de universele dienstverlening. Ook de werkzaamheden met betrekking tot het in 2010 opnieuw vaststellen van starttarieven voor de universele dienstverlening vallen onder deze categorie. Deze kosten vormen in beginsel het bij de universele dienstverlener in rekening te brengen vergoedingbedrag. De tweede categorie kosten wordt veroorzaakt door de niet aan de universele dienst gerelateerde taken van het college. Dit betreft onder meer geschilbeslechting op het gebied van onderlinge dienstverlening en het monitoren van en doen van onderzoek naar het functioneren van de postmarkt. Ook het toezicht op de naleving van het Tijdelijk besluit arbeidsovereenkomst post valt hieronder.
50




Begroting 2010

Deze categorie kosten wordt via een verdeelsleutel op basis van omzet omgeslagen over alle postvervoerbedrijven. Een aantal parameters voor het vaststellen van deze vergoeding dient nog te worden uitgewerkt. Over de ontwikkeling van deze vergoeding zijn mede daarom nu nog geen uitspraken te doen.
Aangezien onder beide categorieën taken en werkzaamheden vallen die alleen in 2010 of op tijdelijke basis hoeven te worden verricht, zullen de desbetreffende vergoedingen naar verwachting voor latere jaren wel lager.

4.3.4 TTP
De tarieven voor TTP blijven in 2010 op hetzelfde lage niveau als vorig jaar.


51




Begroting 2010

4.4 Voorstel Regeling Vergoedingen OPTA 20101

De vergoedingen voor de kosten van de navolgende categorieën en subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden en diensten van het college zijn voor 2010 in euro:

Jaarlijkse Vergoeding voor vergoeding voor het
1. Elektronische communicatie registratie toezicht Het aanbieden van een openbaar elektronisch
communicatienetwerk, en/of openbare elektronische communicatiediensten en/of bijbehorende faciliteiten: ­ met een omzet in 2008 van ten hoogste 2.000.000,­ 2 250 nihil ­ met een omzet in 2008 van meer dan 2.000.000,­ en ten hoogste van 20.000.000,­ 250 7.441
0,068% van de ­ met een omzet in 2008 van meer dan 20.000.000,­ 250 omzet 3


2. Post
· universele dienst 799.000 · niet universele dienst: PM PM (nog te bepalen grenswaarden)


3. Gekwalificeerde certificaten (TTP)
Het aanbieden of afgeven van gekwalificeerde certificaten aan het publiek (TTP-diensten):
· met een geldig bewijs van toetsing 4
­ per certificatiedienstverlener 250 - ­ per aan het publiek afgegeven certificaat - 0,20 · zonder een geldig bewijs van toetsing 5
­ per certificatiedienstverlener 3.000 - ­ per aan het publiek afgegeven certificaat - 0,40


1 Het doel van dit vergoedingenoverzicht is het gemakkelijk terugvinden van tarieven. Voor de overzichtelijkheid zijn de categorieën daarom compact omschreven. Voor de precieze omschrijving van - en de voorwaarden voor - de categorieën wordt verwezen naar de relevante wetgeving.
2 Indien de aanbieder kan aantonen dat zijn omzet (uit in Nederland leveren van openbare elektronische communicatienetwerken, openbare elektronische communicatiediensten of bijbehorende faciliteiten) minder bedraagt dan 2.000.000,­ wordt de hoogte van de door hem verschuldigde vergoeding op nihil gesteld op grond van artikel 5a, derde lid, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet.
3 Dat wil zeggen een percentage van de omzet die de aanbieder in 2008 uit het in Nederland leveren van openbare elektronisch communicatienetwerk, openbare elektronische communicatiediensten of bijbehorende faciliteiten heeft gerealiseerd.

4 Certificatiedienstverlener die in het bezit is van een geldig bewijs van toetsing van een organisatie die is aangewezen op grond van artikel 18.16, eerste lid, Telecommunicatiewet.
5 Certificatiedienstverlener die niet in het bezit is van een geldig bewijs van toetsing van een organisatie die is aangewezen op grond van artikel 18.16, eerste lid, Telecommunicatiewet.
52




Begroting 2010


4. Nummers als bedoeld in het Omschrijving Tariefklasse "Nummerplan voor telefoon- en ISDN-
diensten" beginnend met de cijfers:

01 (m.u.v. 014) Geografisch Tarief 2
02

03

04 (m.u.v. 044)

05

07

014 (uitgezonderd 01400 voor zover dit Netwerktechnische Tarief 7 nummer wordt verstrekt ten behoeve van het netwerkinterne diensten en routeren van oproepen naar nummers in de routeringsdiensten
14-reeks

044 Europese telefoonnummerruimte Tarief 1
061 Mobiele telefonie Tarief 2
062

063

064

065

068

066 Semafonie Tarief 2
067 Toegang tot datanetwerken Tarief 1
0800 kort (8 cijfers) Gratis informatie kort Tarief 3
0800 lang (11 cijfers) Gratis informatie lang Tarief 4
082 Virtual Private Network (VPN) Tarief 1
084 Persoonlijke assistentdienst Tarief 2
087

085 Elektronische communicatie Tarief 2 algemeen
088 Bedrijfsnummers Tarief 7
090 kort (8 cijfers) Betaalde informatie kort Tarief 5
090 lang (11 cijfers) Betaalde informatie lang Tarief 6
091 Elektronische communicatie Tarief 2 algemeen
10 Bijzondere korte nummers Tarief 1
11

12

13

14

16

18
Overige, hierboven niet genoemde nummers Tarief 1 van het Nummerplan
voor telefoon- en ISDN-diensten
(uitgezonderd 01400)

5. Overige nummerplannen: Omschrijving Tariefklasse
53




Begroting 2010

Nummers als bedoeld in het "Nummerplan ISPC (internationale puntcode) Tarief 1 internationale signaleringspuntcodes"
Nummers als bedoeld in het "Nummerplan TSPC (nationale puntcode) Tarief 1, per Transitnetwerk signaleringspuntcodes" octet Nummers als bedoeld in het "Nummerplan MNC (Mobiele netwerkcode) Tarief 1 voor identiteitsnummers
ten behoeve van internationale mobiliteit
(IMSI-nummers)"
Nummers als bedoeld in het "Nummerplan Telex Tarief 2 telexdiensten"
Nummers als bedoeld in het "Nummerplan DNIC Tarief 1, per 1/10 voor pakket en circuitgeschakelde DNIC datadiensten"


54




Begroting 2010

6. Overige diensten Tarief Per spoedbehandeling van een nummeraanvraag6 550 Entreegeld loting 200 Entreegeld veiling 200 Kopie beschikking 25

Tarief- Per Vergoeding Vergoeding Jaarlijkse Jaarlijkse klassen aantal voor toekennen voor toekennen vergoeding voor vergoeding voor nummers dan wel van het toezicht bij toezicht bij reserveren7 gereserveerde toekenning gereserveerde nummers8 nummers Tarief 1 1 600 48 96 48 Tarief 2 1000 18 2,50 5 met 2,50 minimum- met minimum- minimum-bedrag met minimum- bedrag van 180 bedrag van 25 van 50 bedrag van 25 Tarief 3 1 90 36 Tarief 4 1 30 6 12 6 Tarief 5 1 105 47 Tarief 6 1 35 8 16 8 Tarief 7 9 100 42 5

6 Voor de spoedafhandeling van een nummeraanvraag binnen 24 uur. Spoedbehandeling van een nummeraanvraag is niet in alle gevallen mogelijk.
7 Reserveringen zijn niet voor alle nummers mogelijk. Bij inwerkintreding van artikel 4.4 (nieuw) van de wet van 17 februari 2007, stb. 2007 158, zal de mogelijkheid tot het reserveren komen te vervallen. Bestaande reserveringen blijven in stand tot drie jaar na de reservering.
8 Oftewel het omzetten van gereserveerde nummers naar toekennen van nummers.
9 De in tariefklasse 7 genoemde bedragen zijn tevens minimumbedragen indien OPTA besluit nummers in blokken kleiner dan 100 nummers toe te kennen.

55