Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Detailhandel maakt vaker gebruik van slachtofferhulp
04/03/2010
Overvallen, maar ook verbaal en fysiek geweld in winkels, kunnen
leiden tot serieuze klachten en mogelijk zelfs tot
arbeidsongeschiktheid. Een goede eerste opvang van ondernemers en
winkelmedewerkers na een ernstige gebeurtenis voorkomt veel problemen
op de langere termijn. Daarom is het een positieve ontwikkeling dat de
detailhandel vaker slachtofferhulp inschakelt.
In geval van agressie, geweld, overval of ongeval staan ondernemers en
hun medewerkers er niet alleen voor. Het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD) biedt met Slachtofferhulp Detailhandel voor de
gehele detailhandel een adequate en gratis opvangregeling. Hendrik-Jan
Kaptein, hoofd projectteam Stop Winkelcriminaliteit van het HBD: "Na
een aantal jaren waarin we daling zagen, zien we nu het aantal
overvallen weer toenemen. Vooral de videotheken, benzinestations en
juweliers zijn relatief vaak slachtoffer. Daarnaast zie je een
duidelijke toename van het aantal overvallen op drogisterijen. Wanneer
je puur naar de aantallen kijkt, dan worden supermarkten het vaakst
overvallen. Trieste cijfers, maar het goede nieuws is dat een groeiend
aantal, ook grotere, bedrijven - zoals supermarkten en bouwmarkten -
gebruik maakt van de gratis eerste opvang die we bieden."
Onderschatting
De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als
werknemers, wordt volgens Kaptein nog altijd ernstig onderschat.
Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die
schade juist enorm beperkt blijft. Kaptein: "Eigen onderzoek toont
aan, dat mensen die goed zijn opgevangen veel minder problemen
ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet."
Hij wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk
worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling
voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het
Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer
zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de
nadelige gevolgen daarvan. De werkgever die niets heeft georganiseerd
kan te maken krijgen met claims van werknemers.
Het is in het belang van alle betrokkenen om getroffen medewerkers
goed op te vangen en hiermee klachten en verzuim te vermijden. Op dit
moment wordt een werkgever geacht bij ziekte twee jaar loon door te
betalen (maximaal 170 procent in twee jaar). Bovendien moet de
werkgever een reintegratietraject aanbieden wanneer blijkt dat de
medewerker niet in staat is terug te keren. Dat brengt uiteraard hoge
kosten met zich mee. Ook voor vervanging van de afwezige medewerker
moet uiteraard worden betaald.
Kaptein roept dan ook op toch vooral van de regeling gebruik te maken:
"De ervaringen tot nu toe geven daar alle aanleiding toe. Voor een
medewerker die te maken heeft gekregen met agressie of geweld en die
zonder opvang thuis blijft, wordt de drempel om weer aan het werk te
gaan met de dag hoger. Onder begeleiding de volgende dag weer aan het
werk gaan, is dus heel belangrijk voor het welzijn van de medewerker.
Bovendien is het goed voor de portemonnee van de werkgever."
Top Vijf
Branches die het meest gebruik maken van Slachtofferhulp Detailhandel:
1. modezaken
2 supermarkten
3. juweliers
4. drogisterijen
5. videotheken
Gemiddeld overvalrisico (per winkel, per jaar)
videotheken 6,0%
benzinestations 5,4%
juweliers 4,1%
supermarkten, minisupers, toko's en nachtwinkels 3,4%
tabakszaken 2,7%
drogisterijen 2,0%
telecomzaken 1,6%
slijterijen 1,2%
modezaken 0,2%
overig 0,4%
totaal detailhandel 0,9%
bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel op basis van LORS/IPOL en Locatus