Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Detailhandel maakt vaker gebruik van slachtofferhulp

04/03/2010

Overvallen, maar ook verbaal en fysiek geweld in winkels, kunnen leiden tot serieuze klachten en mogelijk zelfs tot arbeidsongeschiktheid. Een goede eerste opvang van ondernemers en winkelmedewerkers na een ernstige gebeurtenis voorkomt veel problemen op de langere termijn. Daarom is het een positieve ontwikkeling dat de detailhandel vaker slachtofferhulp inschakelt.

In geval van agressie, geweld, overval of ongeval staan ondernemers en hun medewerkers er niet alleen voor. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) biedt met Slachtofferhulp Detailhandel voor de gehele detailhandel een adequate en gratis opvangregeling. Hendrik-Jan Kaptein, hoofd projectteam Stop Winkelcriminaliteit van het HBD: "Na een aantal jaren waarin we daling zagen, zien we nu het aantal overvallen weer toenemen. Vooral de videotheken, benzinestations en juweliers zijn relatief vaak slachtoffer. Daarnaast zie je een duidelijke toename van het aantal overvallen op drogisterijen. Wanneer je puur naar de aantallen kijkt, dan worden supermarkten het vaakst overvallen. Trieste cijfers, maar het goede nieuws is dat een groeiend aantal, ook grotere, bedrijven - zoals supermarkten en bouwmarkten - gebruik maakt van de gratis eerste opvang die we bieden."

Onderschatting
De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als werknemers, wordt volgens Kaptein nog altijd ernstig onderschat. Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die schade juist enorm beperkt blijft. Kaptein: "Eigen onderzoek toont aan, dat mensen die goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet." Hij wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de nadelige gevolgen daarvan. De werkgever die niets heeft georganiseerd kan te maken krijgen met claims van werknemers.

Het is in het belang van alle betrokkenen om getroffen medewerkers goed op te vangen en hiermee klachten en verzuim te vermijden. Op dit moment wordt een werkgever geacht bij ziekte twee jaar loon door te betalen (maximaal 170 procent in twee jaar). Bovendien moet de werkgever een reintegratietraject aanbieden wanneer blijkt dat de medewerker niet in staat is terug te keren. Dat brengt uiteraard hoge kosten met zich mee. Ook voor vervanging van de afwezige medewerker moet uiteraard worden betaald.
Kaptein roept dan ook op toch vooral van de regeling gebruik te maken: "De ervaringen tot nu toe geven daar alle aanleiding toe. Voor een medewerker die te maken heeft gekregen met agressie of geweld en die zonder opvang thuis blijft, wordt de drempel om weer aan het werk te gaan met de dag hoger. Onder begeleiding de volgende dag weer aan het werk gaan, is dus heel belangrijk voor het welzijn van de medewerker. Bovendien is het goed voor de portemonnee van de werkgever."

Top Vijf

Branches die het meest gebruik maken van Slachtofferhulp Detailhandel:


1. modezaken

2 supermarkten

3. juweliers

4. drogisterijen

5. videotheken

Gemiddeld overvalrisico (per winkel, per jaar)

videotheken 6,0%
benzinestations 5,4%
juweliers 4,1%
supermarkten, minisupers, toko's en nachtwinkels 3,4% tabakszaken 2,7%
drogisterijen 2,0%
telecomzaken 1,6%
slijterijen 1,2%
modezaken 0,2%
overig 0,4%
totaal detailhandel 0,9%

bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel op basis van LORS/IPOL en Locatus