Hulpverleningsdienst Groningen
Werkwijze OGGz en Nijestee helpt zorgmijders om schulden te voorkomen
Vorig jaar startten woningcorporatie Nijestee en OGGz een
pilot. In deze pilot bezocht het OGGz-team huurders van de corporatie
die een huurachterstand hadden, maar waar zij zelf geen contact mee
konden krijgen. Bij 10% van alle bewoners met een huurachterstand is
dit
het geval. Door de lastig te bereiken huurders bij het OGGz-team aan
te
melden, kon ook voor deze groep een gang naar de deurwaarder (of een
huisuitzetting) vaak voorkomen worden. De pilot was een succes en de
werkwijze blijft bestaan.
Voorkomen is beter dan genezen
Nijestee meldt de huurders met een huurachterstand aan bij het
OGGz-team. Een medewerker inventariseert of de betrokkene bekend is
bij
een hulpverleningsinstelling. Wanneer dit het geval dan wordt de
instelling benaderd. Zo niet, dan probeert de OGGz-medewerker daarna
alsnog contact te krijgen met de huurder. Vaak blijkt er meer aan de
hand en regelt het OGGz-team dat de bewoner de hulp krijgt die nodig
is.
Zo kunnen schulden worden weggewerkt en in de toekomst voorkomen
worden.
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg Groningen (OGGz)
OGGz is een samenwerkingsverband tussen Lentis, GGD Groningen,
Maatschappelijk Juridische Dienstverlening (MJD) en de Verslavingszorg
Noord Nederland (VNN).
04-03-2010 14:00