Hulpverleningsdienst Groningen


Werkwijze OGGz en Nijestee helpt zorgmijders om schulden te voorkomen

Vorig jaar startten woningcorporatie Nijestee en OGGz een pilot. In deze pilot bezocht het OGGz-team huurders van de corporatie die een huurachterstand hadden, maar waar zij zelf geen contact mee konden krijgen. Bij 10% van alle bewoners met een huurachterstand is dit
het geval. Door de lastig te bereiken huurders bij het OGGz-team aan te
melden, kon ook voor deze groep een gang naar de deurwaarder (of een huisuitzetting) vaak voorkomen worden. De pilot was een succes en de werkwijze blijft bestaan.

Voorkomen is beter dan genezen

Nijestee meldt de huurders met een huurachterstand aan bij het OGGz-team. Een medewerker inventariseert of de betrokkene bekend is bij
een hulpverleningsinstelling. Wanneer dit het geval dan wordt de instelling benaderd. Zo niet, dan probeert de OGGz-medewerker daarna alsnog contact te krijgen met de huurder. Vaak blijkt er meer aan de hand en regelt het OGGz-team dat de bewoner de hulp krijgt die nodig is.
Zo kunnen schulden worden weggewerkt en in de toekomst voorkomen worden.

Openbare Geestelijke Gezondheidszorg Groningen (OGGz)

OGGz is een samenwerkingsverband tussen Lentis, GGD Groningen, Maatschappelijk Juridische Dienstverlening (MJD) en de Verslavingszorg Noord Nederland (VNN).
04-03-2010 14:00