KPMG

"Toepassen van duurzame bonuscriteria is vooral eigen belang"


04|03|10 - De financiële impact van duurzaamheid zal volgens Barend van Bergen van KPMG Sustainability alleen nog maar toenemen.

Steeds meer bedrijven koppelen duurzaamheid aan de bonussen voor de top. Vooral beleggers voeren hierbij uiteenlopende argumenten aan waarom een koppeling tussen de hoogte van de bonus en de behaalde groene doelen ongewenst zou zijn. Zo worden bijvoorbeeld vraagtekens gezet bij het ambitieniveau en de meetbaarheid van groene doelen. "De aandacht voor duurzaamheid leidt volgens sommige investeerders niet tot meer focus of een bijdrage aan de aandeelhouderswaarde, de beurskoers en het dividend", constateert Barend van Bergen van KPMG Sustainability.

Van Bergen: "Toch is daar is het nodige tegen in te brengen, zowel anekdotisch als vanuit een economisch perspectief. Want hoe zou bijvoorbeeld de beurskoers van financiële instellingen er anno 2010 uit hebben gezien wanneer topmanagers ook waren beloond voor transparantie en klanttevredenheid? Hoe zou het met de aandeelhouderswaarde van automerken zijn gegaan indien de bonus van topmanagers de afgelopen jaren mede gekoppeld zou zijn geweest aan de energie-efficiency en CO2-uitstoot van hun producten? Deze voorbeelden laten zien dat duurzaamheidscriteria vaak ten onrechte als niet-financieel' worden bestempeld."

De financiële impact van duurzaamheid zal volgens Van Bergen alleen nog maar toenemen. Van Bergen: "Allereerst door de wet van vraag en aanbod. De toenemende vraag naar energie, water en grondstoffen leidt tot hogere prijzen. En ten tweede omdat overheden, mede ingegeven door de financiële crisis en het retour van het tot voor kort dominante neoklassieke economische denken, marktimperfecties corrigeren. Dit gebeurt door regelgeving en het direct of indirect beprijzen van bijvoorbeeld financiële risico's of milieufactoren. Of om in economische termen te spreken, externaliteiten worden in toenemende in het economische en financiële systeem geïnternaliseerd. Het is niet de aandacht voor, maar juist de veronachtzaming van externaliteiten waaronder duurzaamheidfactoren, die kunnen leiden tot zorgelijke ontwikkelingen voor investeerders."

De koppeling van duurzaamheidscriteria aan beloning van managers dient volgens Van Bergen uiteraard met de nodige zorgvuldigheid te geschieden. Van Bergen: "Want goed bedoeld is niet zelden slecht uitgevoerd. Het klakkeloos koppelen van bonussen aan de Dow Jones Sustainability Index of één simpele, maar vaak nietszeggende duurzame parameter is uiteraard niet de oplossing. De effectiviteit van de koppeling wordt bepaald door de relatie die deze heeft met de ondernemingsstrategie en -doelen, de industrie waarin men opereert en de mate waarin het helder weergeeft hoe het de ondernemingsprestaties daadwerkelijk verbeterd. Het koppelen van duurzaamheid aan beloningen is, mits goed toegepast dus simpelweg welbegrepen eigenbelang. En daar kan geen enkele investeerder tegen zijn."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity. All rights reserved.