KPMG
"Toepassen van duurzame bonuscriteria is vooral eigen belang"
04|03|10 - De financiële impact van duurzaamheid zal volgens Barend
van Bergen van KPMG Sustainability alleen nog maar toenemen.
Steeds meer bedrijven koppelen duurzaamheid aan de bonussen voor de
top. Vooral beleggers voeren hierbij uiteenlopende argumenten aan
waarom een koppeling tussen de hoogte van de bonus en de behaalde
groene doelen ongewenst zou zijn. Zo worden bijvoorbeeld vraagtekens
gezet bij het ambitieniveau en de meetbaarheid van groene doelen. "De
aandacht voor duurzaamheid leidt volgens sommige investeerders niet
tot meer focus of een bijdrage aan de aandeelhouderswaarde, de
beurskoers en het dividend", constateert Barend van Bergen van KPMG
Sustainability.
Van Bergen: "Toch is daar is het nodige tegen in te brengen, zowel
anekdotisch als vanuit een economisch perspectief. Want hoe zou
bijvoorbeeld de beurskoers van financiële instellingen er anno 2010
uit hebben gezien wanneer topmanagers ook waren beloond voor
transparantie en klanttevredenheid? Hoe zou het met de
aandeelhouderswaarde van automerken zijn gegaan indien de bonus van
topmanagers de afgelopen jaren mede gekoppeld zou zijn geweest aan de
energie-efficiency en CO2-uitstoot van hun producten? Deze voorbeelden
laten zien dat duurzaamheidscriteria vaak ten onrechte als
niet-financieel' worden bestempeld."
De financiële impact van duurzaamheid zal volgens Van Bergen alleen
nog maar toenemen. Van Bergen: "Allereerst door de wet van vraag en
aanbod. De toenemende vraag naar energie, water en grondstoffen leidt
tot hogere prijzen. En ten tweede omdat overheden, mede ingegeven door
de financiële crisis en het retour van het tot voor kort dominante
neoklassieke economische denken, marktimperfecties corrigeren. Dit
gebeurt door regelgeving en het direct of indirect beprijzen van
bijvoorbeeld financiële risico's of milieufactoren. Of om in
economische termen te spreken, externaliteiten worden in toenemende in
het economische en financiële systeem geïnternaliseerd. Het is niet de
aandacht voor, maar juist de veronachtzaming van externaliteiten
waaronder duurzaamheidfactoren, die kunnen leiden tot zorgelijke
ontwikkelingen voor investeerders."
De koppeling van duurzaamheidscriteria aan beloning van managers dient
volgens Van Bergen uiteraard met de nodige zorgvuldigheid te
geschieden. Van Bergen: "Want goed bedoeld is niet zelden slecht
uitgevoerd. Het klakkeloos koppelen van bonussen aan de Dow Jones
Sustainability Index of één simpele, maar vaak nietszeggende duurzame
parameter is uiteraard niet de oplossing. De effectiviteit van de
koppeling wordt bepaald door de relatie die deze heeft met de
ondernemingsstrategie en -doelen, de industrie waarin men opereert en
de mate waarin het helder weergeeft hoe het de ondernemingsprestaties
daadwerkelijk verbeterd. Het koppelen van duurzaamheid aan beloningen
is, mits goed toegepast dus simpelweg welbegrepen eigenbelang. En daar
kan geen enkele investeerder tegen zijn."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP
and a member firm of the KPMG network of independent member firms
affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'),
a Swiss entity. All rights reserved.