Belgische Federale Overheid


Registratieperiode alarminstallaties verlengd tot 1 juli 2010

Datum: 04 maart 2010

Als uw alarmsysteem tegen inbraak niet is aangesloten op een alarmcentrale, krijgt u vier maanden extra de tijd om het systeem te registreren. Omdat nog onvoldoende mensen hun alarmsysteem hebben aangegeven, is de registratieperiode verlengd van 1 maart tot 1 juli 2010.

Alarmsystemen die zijn aangesloten op een alarmcentrale worden automatisch geregistreerd bij de FOD Binnenlandse Zaken. Alarmsystemen die niet zijn aangesloten moet u sinds 1 september 2009 verplicht registreren via www.police-on-web.be.

Online registratie

Binnenlandse Zaken schat dat in totaal ongeveer 100 000 tot 150 000 Belgen een alarmsysteem hebben dat niet is aangesloten op een alarmcentrale. Al 66 000 mensen maakten intussen gebruik van de online registratie.
Om uw alarmsysteem online te registreren, heeft u een elektronische identiteitskaart en een kaartlezer of een gratis token nodig. U moet de aangifte bovendien jaarlijks hernieuwen.

Voor technische problemen met de online registratie via www.police-on-web.be kunt u terecht bij de helpdesk van de FOD voor Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict) op het nummer 078 15 03 11 (keuze 4).

Doeltreffend en veilig

De registratie van de alarmsystemen moet de doeltreffendheid van de politie-interventies, en dus ook de veiligheid van de burger, verbeteren. Wanneer de politiediensten een oproep krijgen, kunnen ze via de databank meteen alle nodige gegevens opvragen. Een interventie voor een noodoproep van een juwelenzaak vraagt immers een andere aanpak dan voor een rijwoning.

Callcenter?

Als u er niet in slaagt om de registratie via de website in orde te brengen, zal u zich ook telefonisch kunnen registreren bij de FOD Binnenlandse Zaken. De FOD stelt alles in het werk om tegen begin mei 2010 een callcenter op poten te zetten.

Meer informatie vindt u in de informatiebrochure 'Geen (node)loos alarm. Spelregels bij inbraakalarmen'.