Belgische Federale Overheid
Registratieperiode alarminstallaties verlengd tot 1 juli 2010
Datum: 04 maart 2010
Als uw alarmsysteem tegen inbraak niet is aangesloten op een
alarmcentrale, krijgt u vier maanden extra de tijd om het systeem te
registreren. Omdat nog onvoldoende mensen hun alarmsysteem hebben
aangegeven, is de registratieperiode verlengd van 1 maart tot 1 juli
2010.
Alarmsystemen die zijn aangesloten op een alarmcentrale worden
automatisch geregistreerd bij de FOD Binnenlandse Zaken. Alarmsystemen
die niet zijn aangesloten moet u sinds 1 september 2009 verplicht
registreren via www.police-on-web.be.
Online registratie
Binnenlandse Zaken schat dat in totaal ongeveer 100 000 tot 150 000
Belgen een alarmsysteem hebben dat niet is aangesloten op een
alarmcentrale. Al 66 000 mensen maakten intussen gebruik van de online
registratie.
Om uw alarmsysteem online te registreren, heeft u een elektronische
identiteitskaart en een kaartlezer of een gratis token nodig. U moet
de aangifte bovendien jaarlijks hernieuwen.
Voor technische problemen met de online registratie via
www.police-on-web.be kunt u terecht bij de helpdesk van de FOD voor
Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict) op het nummer 078 15
03 11 (keuze 4).
Doeltreffend en veilig
De registratie van de alarmsystemen moet de doeltreffendheid van de
politie-interventies, en dus ook de veiligheid van de burger,
verbeteren. Wanneer de politiediensten een oproep krijgen, kunnen ze
via de databank meteen alle nodige gegevens opvragen. Een interventie
voor een noodoproep van een juwelenzaak vraagt immers een andere
aanpak dan voor een rijwoning.
Callcenter?
Als u er niet in slaagt om de registratie via de website in orde te
brengen, zal u zich ook telefonisch kunnen registreren bij de FOD
Binnenlandse Zaken. De FOD stelt alles in het werk om tegen begin mei
2010 een callcenter op poten te zetten.
Meer informatie vindt u in de informatiebrochure 'Geen (node)loos
alarm. Spelregels bij inbraakalarmen'.