Consumentenbond

4 maart 2010

Voorstel herziening beloningssysteem tussenpersonen veelbelovend

De Consumentenbond onderschrijft het initiatief van de verzekeraars om na te denken over een structurele verandering van het beloningssysteem van verzekeringstussenpersonen. In een position paper geeft het Verbond van Verzekeraars aan te streven naar een systeem waarbij klant en tussenpersoon afspraken maken over de dienstverlening en de prijs daarvoor. De Consumentenbond pleit al jaar en dag voor meer openheid in de financiële sector om uitwassen als slecht advies en slecht gedrag, maar ook perverse prikkels uit het systeem te bannen.

Tussenpersonen moeten handelen in het belang van hun klanten, zodat zij ook echt adviseur zijn en geen verkoper. En het moet voor consumenten duidelijk zijn waar ze voor tekenen en wat ze daar voor krijgen. De Consumentenbond streeft naar een stelsel waarbij de dienstverlening en het bijbehorende prijskaartje van tussenpersonen transparant zijn. Alleen op die manier zijn prijs en kwaliteit onderling vergelijkbaar en kunnen consumenten een goede keuze maken.

Transparantie

Nieuwe transparantieregels moeten er aan bijdragen dat financieel adviseurs de wensen van de consument veel meer centraal stellen. Zo zijn sinds 1 juli 2009 financieel adviseurs verplicht om hun klanten in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te geven. Hierin staat vermeld welke diensten de adviseur aanbiedt, op welke wijze hij beloond wordt en hoe hoog die beloning zal zijn. Het voorstel van de verzekeraars is een broodnodige volgende stap, waar de Consumentenbond over mee wil denken.