Consumentenbond
4 maart 2010
Voorstel herziening beloningssysteem tussenpersonen veelbelovend
De Consumentenbond onderschrijft het initiatief van de verzekeraars om
na te denken over een structurele verandering van het beloningssysteem
van verzekeringstussenpersonen. In een position paper geeft het
Verbond van Verzekeraars aan te streven naar een systeem waarbij klant
en tussenpersoon afspraken maken over de dienstverlening en de prijs
daarvoor. De Consumentenbond pleit al jaar en dag voor meer openheid
in de financiële sector om uitwassen als slecht advies en slecht
gedrag, maar ook perverse prikkels uit het systeem te bannen.
Tussenpersonen moeten handelen in het belang van hun klanten, zodat
zij ook echt adviseur zijn en geen verkoper. En het moet voor
consumenten duidelijk zijn waar ze voor tekenen en wat ze daar voor
krijgen. De Consumentenbond streeft naar een stelsel waarbij de
dienstverlening en het bijbehorende prijskaartje van tussenpersonen
transparant zijn. Alleen op die manier zijn prijs en kwaliteit
onderling vergelijkbaar en kunnen consumenten een goede keuze maken.
Transparantie
Nieuwe transparantieregels moeten er aan bijdragen dat financieel
adviseurs de wensen van de consument veel meer centraal stellen. Zo
zijn sinds 1 juli 2009 financieel adviseurs verplicht om hun klanten
in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te
geven. Hierin staat vermeld welke diensten de adviseur aanbiedt, op
welke wijze hij beloond wordt en hoe hoog die beloning zal zijn.
Het voorstel van de verzekeraars is een broodnodige volgende stap,
waar de Consumentenbond over mee wil denken.