Max Havelaar juicht stap verduurzaming cacaosector toe

04/03/2010 17:19

Stichting Max Havelaar

Stichting Max Havelaar is ingenomen met de intentieverklaring die een brede vertegenwoordiging uit de cacaosector vandaag ondertekent op het Ministerie van LNV. Daarin verklaren bedrijven en belanghebbende organisaties dat in 2025 alle in Nederland geconsumeerde cacao duurzaam geproduceerd moet zijn. In 2015 moet de helft daaraan voldoen.

Max Havelaar ziet in de breed ondertekende intentieverklaring ook een flinke stap voorwaarts naar positieversterking van kleine cacaotelers in ontwikkelingslanden. In de verklaring wordt uitgesproken dat ondertekenaars het leven van miljoenen cacaoboeren zal helpen verbeteren, een doel dat medeondertekenaar Stichting Max Havelaar met haar keurmerk voor Fairtrade al jaren nastreeft.

Zes grote bedrijven in Nederland hebben de stap naar Fairtrade cacao al gezet. Zo is chocola met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade al verkrijgbaar onder de merknamen Verkade, Fair Trade Original, Tony Chocolonely en Swiss Noir en onder de huismerken van de supermarktketens Albert Heijn (Puur & Eerlijk) en Lidl (FAIRGLOBE). Van deze chocola is niet alleen de cacao maar ook de suiker op Fairtrade condities ingekocht. De keuzes van deze bedrijven hebben in Nederland in vier jaar tijd gezorgd voor een vertienvoudiging van Fairtrade geconsumeerde chocola: van ruim 200 duizend kilo in 2006 naar 2,1 miljoen kilo in 2009.

Ondanks de sterke toename van Fairtrade cacao is er nog veel ruimte voor verbetering. Bij gebrek aan geĂŻnteresseerde kopers verkopen de vijftig boerenorganisaties die zijn aangesloten bij Fairtrade, waar meer dan 75.000 cacaotelers werkzaam zijn, niet al hun cacao onder de voorwaarden van Fairtrade. "De zes bedrijven die op dit moment Fairtrade chocolade aanbieden hebben bewezen dat snellere stappen mogelijk zijn en er is voldoende Fairtrade cacao beschikbaar. De ondertekende verklaring is hopelijk een stimulans voor bedrijven om ook te kiezen voor Fairtrade-gecertificeerde cacao", aldus Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar.

Max Havelaar keurmerk

Stichting Max Havelaar is een onafhankelijke keurmerkorganisatie. Zij staat buiten de handels- of productieketen en koopt of verkoopt zelf geen producten of grondstoffen. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade garandeert dat producten verhandeld zijn volgens eerlijke handelsvoorwaarden en voldoen aan strenge milieueisen. Op basis van deze voorwaarden kunnen boerengemeenschappen investeren in verdere milieuverbeteringen en sociale projecten als onderwijs en gezondheidszorg. Inmiddels zijn er 23 landen waar met het Max Havelaar keurmerk gewerkt wordt; vaak onder de internationale naam Fairtrade. Er is een groot aantal Fairtrade-gecertificeerde productgroepen zoals koffie, thee, chocolade, fruit, bloemen en katoen. Deze producten zijn afkomstig van meer dan 600 boerenorganisaties en plantages in ontwikkelingslanden.

Voor meer informatie over het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade: www.maxhavelaar.nl





http://www.maxhavelaar.nl/