ProRail
Pers > Persberichten > Actueel > Landelijk >
Persbericht
04-03-2010
Camiel Eurlings start bouw Rotterdam Centraal
Demissionair minister Camiel Eurlings verrichtte op 1 maart de
starthandeling van de bouw van de openbaar vervoer terminal Rotterdam
Centraal. De minister toonde zich zeer tevreden over de voortgang van
dit grote stationsproject in Rotterdam. âGeen woorden maar dadenâ
sprak hij tevreden, âDit is typisch Rotterdams handen uit de mouwenâ.
Na de sloop van de oude stationshal en de realisatie van het nieuwe
metrostation is de bouw van de openbaarvervoer terminal Rotterdam
Centraal begonnen. Op perron 2 is al de helft van de karakteristieke
perronkappen verwijderd om straks plaats te maken voor een integrale
sporenkap over alle sporen heen.
In zes rondes van ongeveer 23 weken wordt telkens een volgend perron
gerenoveerd en een stuk van de integrale sporenkap en de nieuwe
reizigerstunnel onder de sporen gemaakt.
Wethouder Vervat verklaarde blij te zijn met het terugplaatsen van
elementen van het oude station van Sybold van Ravesteyn, een geliefd
Rotterdams symbool van de wederopbouw. Voorbeelden hiervan zijn de
letters van CENTRAAL STATION, de klok en de speculaasjes. Wie goed
kijkt zal straks veel vormen van het oude station terugzien in het
ontwerp van de nieuwe OV terminal.
Als het project klaar is moet Rotterdam Centraal niet alleen een
station zijn waar comfortabel gebruik kan worden gemaakt van het
openbaar vervoer, maar ook een plek waar het goed verblijven is door
de aanwezigheid van winkelformules als HEMA en Starbucks, aldus Marcel
Niggebrugge van NS.
Beton storten Rotterdam Centraal
De 4 heren verrichtten gezamenlijk de starthandeling door middel van
een symbolische stort van beton. Het echte stortwerk gebeurt door
middel van een betonspuit van 250 meter lang. Dit spettert aanzienlijk
en combineert moeilijk met de maatpakken van de heren.